• Anonym (Vattenn)

Jag dricker aldrig vatten!!!

Är jag ensam om det?

Till frukost dricker jag apelsinjuice, till lunch och middag mjölk eller saft. Till helgen coca cola

alltså jag dricker inte rent vatten, är det skadligt???

hur kan jag börja om det är det?

tycker inte om rent vatten
    inte heller kolsyrat vatten och inte heller vatten med citron

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-21 06:35
    jag väger normalt och äter frukt o grönt o bra mat I övrigt, gillar bara inte vatten, dricker pyttelite vatten ibland, men inte mer än nåt glas I veckan om det inte finns annat att tillgå

varför jag dricker tomma kalorier? för att jag gillar att dricka annat o man bör väll göra det, batter juice o mjölk än inget väll?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-21 06:47
    gillar inte rent vatten
    inte kolsyrat vatten
    inte smaksatt vatten
    inte egensmaksatt vatten, har testat med allt, gurka,citron, apelsin, apple, blåbär, hallon, jordgubb, kiwi osv

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-21 06:47
    dricker inte heller te, kaffe eller alkohol

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-21 06:48
    vad är bäst för mig att dricka utan vatten?

mjölk? färskpressad juice?

• Svar på tråden Jag dricker aldrig vatten!!!
  • Fjärilslarv
    Anonym (.) skrev 2014-01-21 14:12:38 följande:
    Eh? Jag frågar DIG vad DU menar. Du dissar ju nämligen min erfarenhet, att äppeljuice är det som släcker min törst bäst, och då undrar jag om vi har olika åsikt om vad "släcker törsten bäst" innebär. Därför frågar jag DIG vad DU menar när DU använder uttrycket.
    jag menar självklart det som i det naturligaste mån höjjer vår vätskenivå i kroppen utan att vara vätskedrivande och det är vatten, eftersom det är den mest naturliga dryck som finns.
  • Anonym (samma)

Jag har också svårt för att dricka vatten. Jag dricker mest juice eller blandsaft med riktigt socker eftersom jag inte klarar av eftersmaken som saft med sötningsmedel ger. Visst skulle det vara nyttigare att dricka vatten, men jag kan bara inte få i mig vatten, så då känns det vettigare att få i sig lite för mycket socker än att bli uttorkad. Kroppen behöver vätska. Jag är normalviktig och äter nyttigt i övrigt, så jag ser det inte som något jätteproblem.

• sextiotalist
    Fjärilslarv skrev 2014-01-21 14:08:21 följande:
    ?
    ja vatten släcker törsten bäst eftersom det är den naturligaste formen av vätska att dricka.
    Nja, det är inte alltid det som släcker törsten bäst. Ibland är det faktiskt bättre med lite socker och salter i vattnet, som gör att kroppen tar emot det bättre. Är jag supervarm (en het sommardag) eller sprungit en längre sträcka, då kan jag inte alls dricka vanligt rent vatten, jag kräks av det, magen vill inte ha det. Men tar jag ett glas saft eller juice, med lite sött så går det utmärkt. Med andra ord så tar min kropp emot detta bättre och släcker törsten bättre, även om det är vattnet som ersätts, så gör detta med socker att kroppen tar upp vätskan bättre
  • Anonym (..)

Vatten e absolut inte nödvändigt att dricka i " ren" form. Du får ju i dig vatten ändå, dock är nog mjölk det bästa alternativet för tänderna. Min son tycker inte heller om vatten, han dricker bara mjölk o det tror jag e bra.

• Anonym (.)
    Fjärilslarv skrev 2014-01-21 14:13:53 följande:
    jag menar självklart det som i det naturligaste mån höjjer vår vätskenivå i kroppen utan att vara vätskedrivande och det är vatten, eftersom det är den mest naturliga dryck som finns.
    Okej, det är fullt möjligt att det är så (det kan jag varken bekräfta eller dementera), men vad skulle vara skadligt med att dricka juice eller saft istället om man inte har vikt- eller kariesproblem?
  • Fjärilslarv
    sextiotalist skrev 2014-01-21 14:14:41 följande:
    Nja, det är inte alltid det som släcker törsten bäst. Ibland är det faktiskt bättre med lite socker och salter i vattnet, som gör att kroppen tar emot det bättre. Är jag supervarm (en het sommardag) eller sprungit en längre sträcka, då kan jag inte alls dricka vanligt rent vatten, jag kräks av det, magen vill inte ha det. Men tar jag ett glas saft eller juice, med lite sött så går det utmärkt. Med andra ord så tar min kropp emot detta bättre och släcker törsten bättre, även om det är vattnet som ersätts, så gör detta med socker att kroppen tar upp vätskan bättre
    och jag skrev alt vätskeersättning i inlägg 15. 
    frågor på det?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Det finns inga problem med att inte dricka vatten så länge vätskebalansen håller sig (= man dricker annat). Däremot finns det problem med att dricka annat, exempelvis sockerhaltiga drycker.

Vatten är inget undermedel, det är en grundläggande kemisk förening vars egenskaper inte förändras nämnvärt för att man tillsätter smakämnen, socker eller sötningsmedel. Däremot kan dessa ämnen påverka kroppen negativt och då är förstås vatten att föredra.

Det är inte skadligt att inte dricka vatten helt enkelt.

Angående att släcka törsten så görs det bäst av den vätska man får ner, om det är vatten, saft eller öl spelar ingen roll, utöver ovan nämnda faktorer.

An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Baby Firefly

Jag älskar att dricka vatten. Jag dricker säkert 10 glas per dygn. Jag vaknar ofta av att jag drömmer att jag bara häller i mig vattenglas efter vattenglas. När jag vaknar är jag så jäkla törstig att jag måste dricka minst två glas vatten. 

• Fjärilslarv
    Anonym (.) skrev 2014-01-21 14:16:00 följande:
    Okej, det är fullt möjligt att det är så (det kan jag varken bekräfta eller dementera), men vad skulle vara skadligt med att dricka juice eller saft istället om man inte har vikt- eller kariesproblem?
    okej gör såhär om du sätter dig in i vad t ex mycket frukt kan göra med tänderna på lång sikt, så kanske du förstår?
    likaså vad mycket socker gör med kroppen.
    allt handlar inte om här och nu just nu.
  • Anonym (vatten)

I saften finns ju övervägande del vatten och likaså i övriga produkter. För tandhälsan bör vi nog dricka mer vanligt kranvatten, i vart fall vi vuxna. Yngre skall dricka mjölk men vi vuxna får väl ta det lite lugna med mjölken.

Svar på tråden Jag dricker aldrig vatten!!!