• Anonym (Vårdnadshavare)

Om jag vägrar att träffa umgängesföräldern

Jag blev misshandlad av mitt ex för flera år sedan men har efter att han lovade att han är en helt ny människa som inte gör så mer så har jag gått med på att vara den som lämnar över barnen när dom ska träffa honom. Nu har det kommit fram att han fortfarande misshandlara flickvänner, ljuger om en massa saker och håller på med en massa annan skit som är osunt för barnen. Dessutom så sitter hans familj och snackar skit om mig som var offret i vårat förhållande. Det är jag som alltid har tagit hand om allting som rör barnen, han har sagt att jag är en bra mamma och han skrev självmant på papperna om att jag skulle ha ensam vårdnad så förstår inte vad det kan finnas att prata om men strunt samma?

Nu har det iallafall kommit till en punkt då jag inte längre står ut och det kommer upp mer och mer skit om honom och jag som redan förut har haft ont i magen och mått dåligt varje gång jag varit tvungen att träffa honom känner nu att jag aldrig vill träffa honom igen.
    Jag vägrar att vara delaktig i överlämnandet av barnen. Om jag lägger över den biten på honom, att han får ringa familjerätten eller vart man nu vänder sig för att få hjäkp med själva överlämnandet kan det dåå drabba mig väldigt negativt? Det är ju inte så att jag vägrar honom att träffa barnen men jag vägrar att träffa honom. Jag känner ingen här som skulle kunna/vilja lämna dom i mitt ställe.
    Jag tror inte att han skulle vända sig till polisen och anmäla mig för då kommer jag att kontra med misshandeln samt att det är en osund miljö barnen befinner sig i med skitsnack om deras mamma, att det ständigt bråkas med hans flickvän och att han hellre sitter vid datorn och spelar bort sina pengar än umgås med sina barn de 4 dygnen han träffar dom varje månad. Dom har inte ens ordentliga sängar trots att han i över 1,5 år lovat att köpa bäddmadrasser till de hårda resårbottnarna som dom tvingas att sova på. Barnen klagar ofta på att dom har ont i kroppen när dom har sovit där.

• Svar på tråden Om jag vägrar att träffa umgängesföräldern
    BioBonus skrev 2014-01-21 12:33:01 följande:
    Låt din man lämna där. Han behöver inte ens gå ur bilen utan bara se till att barnen hoppar ur er bil och in i pappans och sen köra därifrån.
    Sen så är det inte alltid min man är hemma vid dessa tidpunkter heller pga så där sprack den planen.
  • BioBonus
    Kjell2 skrev 2014-01-21 12:38:04 följande:

Parkera 100 meter ifrån varandra. Sen går barnen från bil till bil.
    Precis. Då behöver ingen mötas.
    Tom Araya skrev 2014-01-21 12:35:30 följande:
    Har du anmält något av det han gjort tidigare?

Det låter som att umgänget inte ens är lämpligt men då måste du på något sätt visa att det du påstår om honom och hans familj är sant.
    Om du på något sätt vänder dig mot honom eller försvårar umgänge utan att myndigheter klart kan se skälen så kan det ligga dig till nackdel.

Kan han inte hämta och lämna på förskola/skola?
    Jag har anmält honom för flera år sedan. Flickvännen efter mig anmälde aldrig honom men jag har kontakt med henne i dagsläget.
    Jag vet inte hur jag skulle kunna bevisa de här sakerna för alla kommer ju självklart att neka till anklagelserna och smutskasta mig i vanlig ordning.

Nope, det kan han inte. Läs högre upp.
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-01-21 12:30:41 följande:
    Pappan får väl ha fritids de dagarna han ska ha barnen så får barnen gå ditt efter skolan. Han har rätt att ha det om han arbetar. Men då får han betala för det också.
    Det kommer inte ens på fråga. Han är alldeles för lat för att gå upp en timme tidigare för att köra och lämna barnen på måndagmorgon och han har inga pengar då han spelar upp allting. Han betalar inte ens underhåll till mig utan allting går genom försäkringskassan.
  • Lindsey Egot the only one
    Anonym (Vårdnadshavare) skrev 2014-01-21 12:48:09 följande:
    Det kommer inte ens på fråga. Han är alldeles för lat för att gå upp en timme tidigare för att köra och lämna barnen på måndagmorgon och han har inga pengar då han spelar upp allting. Han betalar inte ens underhåll till mig utan allting går genom försäkringskassan.
    Skyddar du honom?

Han är för lat! Dummaste kommentaren. Vill han ha barnen får han ha dom på fritids de dagar han ska ha dom. Du måste våga säga ifrån. Ingen hade tyckt det hade varit konstigt. Alt sätt barnen i en taxi.
  • Anonym (Z)

Lindsey Egot the only one skrev 2014-01-21 12:56:05 följande:
    Skyddar du honom?
    Han är för lat! Dummaste kommentaren. Vill han ha barnen får han ha dom på fritids de dagar han ska ha dom. Du måste våga säga ifrån. Ingen hade tyckt det hade varit konstigt. Alt sätt barnen i en taxi.

HA! Skyddar honom gör jag definitivt inte. Den här människa hatar jag så mycket att ord inte räcker till  tro mig.Att jag skulle skydda honom var det absolut löjligaste jag hört. Man kan väl säga som så att jag känner honom väldigt väl. Dessutom så får man inte lämna på dagis när en av föräldrarna är hemma.
  • Anonym (Anna)

Det låter ju väldigt vettigt, stackars barn säger jag.
  • Anonym (Malin)

Det låter obehagligt att tvingas ha kontakt med honom när han gjort dig så illa. Men jag reagerar också på att det du beskriver inte låter som en sund miljö för barnen. Om det är så illa att han misshandlar sina flickvännen osv så är det väl ingen lämplig plats för dina barn!? Du skriver att du inte nekar honom att träffa sina barn men det kanske du borde göra?

Ytterliggare en anledning till att jag vet att han inte vill lämna/hämta i skola/fritids är för att han är så jäkla rädd för att visa sig där för någon efter att barnen berättade vad han gjort emot mig mfl. Han skrev ju över vårdnaden på mig till stor del för att slippa bli inblandad i skolbiten.

Svar på tråden Om jag vägrar att träffa umgängesföräldern