• Anonym (Vårdnadshavare)

Om jag vägrar att träffa umgängesföräldern

Jag blev misshandlad av mitt ex för flera år sedan men har efter att han lovade att han är en helt ny människa som inte gör så mer så har jag gått med på att vara den som lämnar över barnen när dom ska träffa honom. Nu har det kommit fram att han fortfarande misshandlara flickvänner, ljuger om en massa saker och håller på med en massa annan skit som är osunt för barnen. Dessutom så sitter hans familj och snackar skit om mig som var offret i vårat förhållande. Det är jag som alltid har tagit hand om allting som rör barnen, han har sagt att jag är en bra mamma och han skrev självmant på papperna om att jag skulle ha ensam vårdnad så förstår inte vad det kan finnas att prata om men strunt samma?

Nu har det iallafall kommit till en punkt då jag inte längre står ut och det kommer upp mer och mer skit om honom och jag som redan förut har haft ont i magen och mått dåligt varje gång jag varit tvungen att träffa honom känner nu att jag aldrig vill träffa honom igen.
    Jag vägrar att vara delaktig i överlämnandet av barnen. Om jag lägger över den biten på honom, att han får ringa familjerätten eller vart man nu vänder sig för att få hjäkp med själva överlämnandet kan det dåå drabba mig väldigt negativt? Det är ju inte så att jag vägrar honom att träffa barnen men jag vägrar att träffa honom. Jag känner ingen här som skulle kunna/vilja lämna dom i mitt ställe.
    Jag tror inte att han skulle vända sig till polisen och anmäla mig för då kommer jag att kontra med misshandeln samt att det är en osund miljö barnen befinner sig i med skitsnack om deras mamma, att det ständigt bråkas med hans flickvän och att han hellre sitter vid datorn och spelar bort sina pengar än umgås med sina barn de 4 dygnen han träffar dom varje månad. Dom har inte ens ordentliga sängar trots att han i över 1,5 år lovat att köpa bäddmadrasser till de hårda resårbottnarna som dom tvingas att sova på. Barnen klagar ofta på att dom har ont i kroppen när dom har sovit där.

• Svar på tråden Om jag vägrar att träffa umgängesföräldern
    Kjell2 skrev 2014-01-21 17:56:40 följande:
    Och? Vill han reda ut situationen får han komma till familjerätten och ge sin syn på hur ett fungerande umgänge skulle se ut samt sen skriva på när ni är överens.

Enligt honom så fungerar allt bra, han tänker ju inte på att jag mår skit över att behöva träffa honom.
  • arianne03
    Anonym (Vårdnadshavare) skrev 2014-01-21 18:21:03 följande:

Enligt honom så fungerar allt bra, han tänker ju inte på att jag mår skit över att behöva träffa honom.
    Jag tror att Kjell menar att du ska strunta i hans känslor överhuvudtaget, och göra på ett sätt som funkar för dig och barnen, han får ta tag i sina egna problem/rädslor.

Det som oroar mig är att han ska vägra att hämta på fritids och trycka på att vi ska göra som vi brukar. Men om han vägrar det jag föreslår/bestämmer så kan han väl inte gnälla på att han inte får träffa barnen sen bara för att hämtnings/lämningssättet inte passar honom? Jag borde väl ha ryggen helt fri då va för jag har ju som sagt inte nekat något? Även det här med hur ofta barnen vill eller inte vill åka dit måste han respektera för jag tänker inte skicka iväg dom till honom igen mot deras vilja.

• Anonym (nej)
    Anonym (Vårdnadshavare) skrev 2014-01-21 22:14:42 följande:
    Det som oroar mig är att han ska vägra att hämta på fritids och trycka på att vi ska göra som vi brukar. Men om han vägrar det jag föreslår/bestämmer så kan han väl inte gnälla på att han inte får träffa barnen sen bara för att hämtnings/lämningssättet inte passar honom? Jag borde väl ha ryggen helt fri då va för jag har ju som sagt inte nekat något? Även det här med hur ofta barnen vill eller inte vill åka dit måste han respektera för jag tänker inte skicka iväg dom till honom igen mot deras vilja.

Fast om barnen inte i nuläget har en fritidsplats så är det ju inte bara att säga åt honom att hämta barnen där. Fritidsplats måste sökas, sen får man kolla upp så att inte fritidsavgiften enbart går till folkbokförigsadressen.
    För i min kommun så kan man inte få avgiften någon annanstans än tll just där barnen är folkbokförda.

så egentligen är väl det lättaste sättet att köra bilöverlämningen, och att det enbart är barnen som går ut från bilen.
  • Anonym (Z)

Nej där har du fel du ska lämna barnen till andra föräldern oavsett vad barnen säger om ni har en dom för barnen ser inte konsekvensen av sitt handlande så till de blir myndiga är din uppgift som ev att se till att de kommer dit. Gör du inte det så ses det i tr som att du nekar dem åka och kan sluta med att du blir av med vårdnaden hur mycket du en skyller på barnen inte vill dit motfrågan blir då om de säger att de inte vill till skolan slipper de skolan då med
  • Brumma
    Anonym (Vårdnadshavare) skrev 2014-01-21 18:17:15 följande:

Han betalar inte ens pengar till Fk utan allt underhåll får Fk betala. Detta vet jag eftersom han själv var dum nog att berätta det för mig.
    Då har han antingen så låg inkomst att försäkringskassan anser att han inte har förmåga att betala eller så blir det en skuld för honom till försäkringskassan. Oavsett får du underhåll..

Vad gäller lämning så skulle jag själv ringa soc o be om stöd. Kanske kan en stödperson hämta barnen hos dog o lämna på överenskommet ställe?
  • Brumma
    Anonym (Vårdnadshavare) skrev 2014-01-21 16:01:45 följande:
    Jag har ju egentligen inga bevis, ord mot ord liksom och även fast jag gjort anmälan på honom så säger han ju att det bara är lögn alltsamman.
    Nä, det känns inte alls bra att skicka iväg mina barn dit när jag vet hur det är där, barnen sätts framför tvn när han spelar dator eller bråkar med flickvännen. Dessutom är han expert på att ge barnen dåligt samvete och säger åt dom att nu har han minsann lagt sina allra sista pengar på dom så nu får dom vara tacksamma osv. Sådant ska inte barn behöva höra och om han nu inte har råd att ha dom så varför envisas med att ha dom och sen ge dom skulden för att han inte har råd att köpa cigg/mat etc.
    Helt ärligt så hade jag gärna sett att umgänget blev mer sällan men jag vet inte riktig hur jag ska göra för att det ska bli så för han går till angrepp så fort jag ens nämner det. Anledningen till att jag inte nekar honom är att jag inte får det enligt lag eller det är barnen som jag inte får neka egentligen ju. Dock så känns det som om det inte är alltid som dom vill åka dit och dom missar en massa saker kalas med vänner/skoldisco osv pga att jag måste tvinga iväg dom. smile4.gif
    När ska man egentligen ta barnens önskan på allvar och inte tjata iväg dom trots att dom hellre vill vara hemma?
    Barnen är 7 och 9 år.
    Har ni fastställt umgänge får du inte hålla barnen hemma om du inte har skäl att tro att de far illa (sitta framför tv'n räknas knappast dit).

Vad gäller ålder på när barnen själva får bestämma så finns ingen sådan ålder. Men enligt lag skall deras åsikt tas i beaktande men inte avgöra utan det är föräldrarna som GEMENSAMT skall besluta angående umgänge o boende. Kan inte föräldrarna komma överens får rätten ta LVER det ansvaret. Det finns däremot en lag som innebär att barn över tolv år inte blir hämtade mot deras vilja (polisen går alltså inte in o tvingar) om det inte anses vara barnets bästa.
  • Kjell2

Då ni inte har något fastsällt umgängesavtal är det lite vilda västerna som gäller. Om du ger ett rimligt alternativ för hämtning/lämning till honom samt erbjuder att ställa upp på samarbetssamtal vid familjerätten ska det mycket till för att du ska råka illa ut. Lagstiftningen kring detta är inte regerar inte i detalj hur det ska gå till.

Om det vikigaste för dig är att inte träffa honom så använd bilalternativet, dvs parkera en bit ifrån varandra och låt barnen gå mellan bilarna.

Sen tycker jag verkligen du ska via FR ska fixa ett fastställt umgängesavtal så att allt detta kan blir klart. Vill han inte komma till FR kan du alltid överväga att gåa via domstol.
  • Tom Araya
    Anonym (Vårdnadshavare) skrev 2014-01-21 12:42:33 följande:
    Nope, det kan han inte. Läs högre upp.
    Hittar ingenting om det. Förklara.
  • Tom Araya
    Anonym (Vårdnadshavare) skrev 2014-01-21 15:46:35 följande:
    Man kan väl säga som så att jag känner honom väldigt väl. Dessutom så får man inte lämna på dagis när en av föräldrarna är hemma.
    Mig veterligen får den som jobbar av separerade föräldrar ha barnen på dagis under sin tid.
Svar på tråden Om jag vägrar att träffa umgängesföräldern