• Anonym (Vårdnadshavare)

Om jag vägrar att träffa umgängesföräldern

Jag blev misshandlad av mitt ex för flera år sedan men har efter att han lovade att han är en helt ny människa som inte gör så mer så har jag gått med på att vara den som lämnar över barnen när dom ska träffa honom. Nu har det kommit fram att han fortfarande misshandlara flickvänner, ljuger om en massa saker och håller på med en massa annan skit som är osunt för barnen. Dessutom så sitter hans familj och snackar skit om mig som var offret i vårat förhållande. Det är jag som alltid har tagit hand om allting som rör barnen, han har sagt att jag är en bra mamma och han skrev självmant på papperna om att jag skulle ha ensam vårdnad så förstår inte vad det kan finnas att prata om men strunt samma?

Nu har det iallafall kommit till en punkt då jag inte längre står ut och det kommer upp mer och mer skit om honom och jag som redan förut har haft ont i magen och mått dåligt varje gång jag varit tvungen att träffa honom känner nu att jag aldrig vill träffa honom igen.
    Jag vägrar att vara delaktig i överlämnandet av barnen. Om jag lägger över den biten på honom, att han får ringa familjerätten eller vart man nu vänder sig för att få hjäkp med själva överlämnandet kan det dåå drabba mig väldigt negativt? Det är ju inte så att jag vägrar honom att träffa barnen men jag vägrar att träffa honom. Jag känner ingen här som skulle kunna/vilja lämna dom i mitt ställe.
    Jag tror inte att han skulle vända sig till polisen och anmäla mig för då kommer jag att kontra med misshandeln samt att det är en osund miljö barnen befinner sig i med skitsnack om deras mamma, att det ständigt bråkas med hans flickvän och att han hellre sitter vid datorn och spelar bort sina pengar än umgås med sina barn de 4 dygnen han träffar dom varje månad. Dom har inte ens ordentliga sängar trots att han i över 1,5 år lovat att köpa bäddmadrasser till de hårda resårbottnarna som dom tvingas att sova på. Barnen klagar ofta på att dom har ont i kroppen när dom har sovit där.

• Svar på tråden Om jag vägrar att träffa umgängesföräldern
  • Anonym (Z)
    Anonym (Vårdnadshavare) skrev 2014-01-21 12:17:47 följande:
    Vadå ha någon ifrån soc med mig vid överlämnandet? Då måste jag ju träffa honom iallafall ju..

Tas detta via soc så kommer du vara med ja soc gör inte det ensama utan vårdnadshavaren, vill du ha det så får du fråga dina vänner
  • Kjell2
    Anonym (Vårdnadshavare) skrev 2014-01-21 12:21:46 följande:
    Vad menar du med att de ska gå den sista biten själva?

Du skjutsar fram till gatan/porten. Barnen går de sista 20 meter hem till sin pappa. Du slipper träffa pappan.
  • Lindsey Egot the only one
    Anonym (Vårdnadshavare) skrev 2014-01-21 12:20:20 följande:
    Nej, dom går i skola och har inte tillgång till fritids då jag är hemma. Pappan bor 5 mil bort och börjar att jobba kl 7 så att han skulle kunna hämta och lämna vid skolan funkar inte.
    Pappan får väl ha fritids de dagarna han ska ha barnen så får barnen gå ditt efter skolan. Han har rätt att ha det om han arbetar. Men då får han betala för det också.
    Kjell2 skrev 2014-01-21 12:28:37 följande:

Du skjutsar fram till gatan/porten. Barnen går de sista 20 meter hem till sin pappa. Du slipper träffa pappan.

Det är han som hämtar barnen, vi träffas vid avfarten till vår stad så mötesplatsen är 5-6 km hemifrån oss.
  • BioBonus
    Anonym (Vårdnadshavare) skrev 2014-01-21 12:31:33 följande:

Det är han som hämtar barnen, vi träffas vid avfarten till vår stad så mötesplatsen är 5-6 km hemifrån oss.
    Låt din man lämna där. Han behöver inte ens gå ur bilen utan bara se till att barnen hoppar ur er bil och in i pappans och sen köra därifrån.
    BioBonus skrev 2014-01-21 12:27:25 följande:
    Kan inte din nuvarande man bita sig i tummen, "man-up" och vara den som lämnar barnen? Att han är förbannad på vad exet gjort dig kan jag förstå, men inte på bekostnad av dig. Om du mår så dåligt av att träffa ditt ex så får väl din nye man göra vad han kan för att hjälpa dig?

Nej, jag kan inte begära det av honom, ingen av oss vill träffa honom.
  • BioBonus
    Anonym (Vårdnadshavare) skrev 2014-01-21 12:34:09 följande:

Nej, jag kan inte begära det av honom, ingen av oss vill träffa honom.
    Men om ni bara överlämnar från bil till bil så blir det ju inte ens ett möte?
  • Tom Araya

Har du anmält något av det han gjort tidigare?

Det låter som att umgänget inte ens är lämpligt men då måste du på något sätt visa att det du påstår om honom och hans familj är sant.
    Om du på något sätt vänder dig mot honom eller försvårar umgänge utan att myndigheter klart kan se skälen så kan det ligga dig till nackdel.

Kan han inte hämta och lämna på förskola/skola?

• Litet My
    Anonym (Vårdnadshavare) skrev 2014-01-21 12:17:47 följande:
    Vadå ha någon ifrån soc med mig vid överlämnandet? Då måste jag ju träffa honom iallafall ju..
    Vi hade det ett tag, då kom hon från soc upp till mig och lämnade barnet till pappan som stod på parkeringen.Sedan mötte hon upp honom när umgänget var slut och han fick lämna barnet till honom och hon eskorterade in det.
  • Kjell2
    Anonym (Vårdnadshavare) skrev 2014-01-21 12:31:33 följande:

Parkera 100 meter ifrån varandra. Sen går barnen från bil till bil.
Svar på tråden Om jag vägrar att träffa umgängesföräldern