• Anonym (Vårdnadshavare)

Om jag vägrar att träffa umgängesföräldern

Jag blev misshandlad av mitt ex för flera år sedan men har efter att han lovade att han är en helt ny människa som inte gör så mer så har jag gått med på att vara den som lämnar över barnen när dom ska träffa honom. Nu har det kommit fram att han fortfarande misshandlara flickvänner, ljuger om en massa saker och håller på med en massa annan skit som är osunt för barnen. Dessutom så sitter hans familj och snackar skit om mig som var offret i vårat förhållande. Det är jag som alltid har tagit hand om allting som rör barnen, han har sagt att jag är en bra mamma och han skrev självmant på papperna om att jag skulle ha ensam vårdnad så förstår inte vad det kan finnas att prata om men strunt samma?

Nu har det iallafall kommit till en punkt då jag inte längre står ut och det kommer upp mer och mer skit om honom och jag som redan förut har haft ont i magen och mått dåligt varje gång jag varit tvungen att träffa honom känner nu att jag aldrig vill träffa honom igen.
    Jag vägrar att vara delaktig i överlämnandet av barnen. Om jag lägger över den biten på honom, att han får ringa familjerätten eller vart man nu vänder sig för att få hjäkp med själva överlämnandet kan det dåå drabba mig väldigt negativt? Det är ju inte så att jag vägrar honom att träffa barnen men jag vägrar att träffa honom. Jag känner ingen här som skulle kunna/vilja lämna dom i mitt ställe.
    Jag tror inte att han skulle vända sig till polisen och anmäla mig för då kommer jag att kontra med misshandeln samt att det är en osund miljö barnen befinner sig i med skitsnack om deras mamma, att det ständigt bråkas med hans flickvän och att han hellre sitter vid datorn och spelar bort sina pengar än umgås med sina barn de 4 dygnen han träffar dom varje månad. Dom har inte ens ordentliga sängar trots att han i över 1,5 år lovat att köpa bäddmadrasser till de hårda resårbottnarna som dom tvingas att sova på. Barnen klagar ofta på att dom har ont i kroppen när dom har sovit där.

• Svar på tråden Om jag vägrar att träffa umgängesföräldern
    Anonym (Malin) skrev 2014-01-21 15:52:01 följande:
    Det låter obehagligt att tvingas ha kontakt med honom när han gjort dig så illa. Men jag reagerar också på att det du beskriver inte låter som en sund miljö för barnen. Om det är så illa att han misshandlar sina flickvännen osv så är det väl ingen lämplig plats för dina barn!? Du skriver att du inte nekar honom att träffa sina barn men det kanske du borde göra?
    Jag har ju egentligen inga bevis, ord mot ord liksom och även fast jag gjort anmälan på honom så säger han ju att det bara är lögn alltsamman.
    Nä, det känns inte alls bra att skicka iväg mina barn dit när jag vet hur det är där, barnen sätts framför tvn när han spelar dator eller bråkar med flickvännen. Dessutom är han expert på att ge barnen dåligt samvete och säger åt dom att nu har han minsann lagt sina allra sista pengar på dom så nu får dom vara tacksamma osv. Sådant ska inte barn behöva höra och om han nu inte har råd att ha dom så varför envisas med att ha dom och sen ge dom skulden för att han inte har råd att köpa cigg/mat etc.
    Helt ärligt så hade jag gärna sett att umgänget blev mer sällan men jag vet inte riktig hur jag ska göra för att det ska bli så för han går till angrepp så fort jag ens nämner det. Anledningen till att jag inte nekar honom är att jag inte får det enligt lag eller det är barnen som jag inte får neka egentligen ju. Dock så känns det som om det inte är alltid som dom vill åka dit och dom missar en massa saker kalas med vänner/skoldisco osv pga att jag måste tvinga iväg dom.
    När ska man egentligen ta barnens önskan på allvar och inte tjata iväg dom trots att dom hellre vill vara hemma?
    Barnen är 7 och 9 år.
  • Anonym (Z)
    Anonym (Vårdnadshavare) skrev 2014-01-21 15:52:12 följande:
    Ytterliggare en anledning till att jag vet att han inte vill lämna/hämta i skola/fritids är för att han är så jäkla rädd för att visa sig där för någon efter att barnen berättade vad han gjort emot mig mfl. Han skrev ju över vårdnaden på mig till stor del för att slippa bli inblandad i skolbiten.

Nu pratar du emot dig själv? Du vill inte träffa han för överlämning men du vill inte att han ska till skolan för han är rädd? Förklara vad du tror han kommer göra mot skol/fritidspersonalen av rädsla för vad barnen berättat. Då återstår bara att du lämnar över dem själv

Jag svarar bara på det sättet som jag vet att han själv skulle göra och då kommer inte det alternativet ens på fråga. Han har inte ens vågat närvara vid saker som han skulle när han också stod som vårdnadshavare.

Han kommer inte att göra ett dugg emot skolpersonalen annat än att skämmas ihjäl för trots att han slåss bakom lyckta dörrar så är han en räddhare i de flesta andra sammanhang.

• Kjell2
    Anonym (Vårdnadshavare) skrev 2014-01-21 16:52:59 följande:
    Jag svarar bara på det sättet som jag vet att han själv skulle göra och då kommer inte det alternativet ens på fråga. Han har inte ens vågat närvara vid saker som han skulle när han också stod som vårdnadshavare.

Han kommer inte att göra ett dugg emot skolpersonalen annat än att skämmas ihjäl för trots att han slåss bakom lyckta dörrar så är han en räddhare i de flesta andra sammanhang.

Om du nu inte vill att han ska träffa barnen och barnen inte vill träffa homom så kan du lite småfult säga att han får hämta och lämna via skolan från och med nu. Du förhindrar inte umgänge.

Framförallt bör du fixa en tid på familjerätten för att få ett fastställt umgänge.

Annars kör bilalternativet.
  • Anonym (Z)
    Kjell2 skrev 2014-01-21 17:10:02 följande:
    Om du nu inte vill att han ska träffa barnen och barnen inte vill träffa homom så kan du lite småfult säga att han får hämta och lämna via skolan från och med nu. Du förhindrar inte umgänge. Framförallt bör du fixa en tid på familjerätten för att få ett fastställt umgänge. Annars kör bilalternativet.

Var min tanke med lite småfult på ett fint sätt liksom
    Kjell2 skrev 2014-01-21 17:10:02 följande:
    Om du nu inte vill att han ska träffa barnen och barnen inte vill träffa homom så kan du lite småfult säga att han får hämta och lämna via skolan från och med nu. Du förhindrar inte umgänge. Framförallt bör du fixa en tid på familjerätten för att få ett fastställt umgänge. Annars kör bilalternativet.

Tack så mycket för det svaret, det var det smartaste hittills men han kommer att bli fly förbannad när jag lägger fram det.
  • Kjell2
    Anonym (Vårdnadshavare) skrev 2014-01-21 17:52:02 följande:

Tack så mycket för det svaret, det var det smartaste hittills men han kommer att bli fly förbannad när jag lägger fram det.
    Och?

Vill han reda ut situationen får han komma till familjerätten och ge sin syn på hur ett fungerande umgänge skulle se ut samt sen skriva på när ni är överens.
  • Anonym (...)
    Anonym (Vårdnadshavare) skrev 2014-01-21 12:48:09 följande:
    Det kommer inte ens på fråga. Han är alldeles för lat för att gå upp en timme tidigare för att köra och lämna barnen på måndagmorgon och han har inga pengar då han spelar upp allting. Han betalar inte ens underhåll till mig utan allting går genom försäkringskassan.
    För lat för att han inte har pengar? Han ska INTE betala underhåll till dig utan till sina barn och det gör han om han betalar via Fk.

Du verkar inte vilja att barnen ska få han mer umgänge med sin pappa.
  • Anonym (Z)
    Anonym (Vårdnadshavare) skrev 2014-01-21 17:52:02 följande:

Vaddå du behöver bara säga "...så här blir det från och med (datum)" sen behöver du inte diskutera det mer
    Anonym (...) skrev 2014-01-21 17:59:13 följande:
    För lat för att han inte har pengar? Han ska INTE betala underhåll till dig utan till sina barn och det gör han om han betalar via Fk. Du verkar inte vilja att barnen ska få han mer umgänge med sin pappa.

Han betalar inte ens pengar till Fk utan allt underhåll får Fk betala. Detta vet jag eftersom han själv var dum nog att berätta det för mig.
Svar på tråden Om jag vägrar att träffa umgängesföräldern