• Anonym (Vårdnadshavare)

Om jag vägrar att träffa umgängesföräldern

Jag blev misshandlad av mitt ex för flera år sedan men har efter att han lovade att han är en helt ny människa som inte gör så mer så har jag gått med på att vara den som lämnar över barnen när dom ska träffa honom. Nu har det kommit fram att han fortfarande misshandlara flickvänner, ljuger om en massa saker och håller på med en massa annan skit som är osunt för barnen. Dessutom så sitter hans familj och snackar skit om mig som var offret i vårat förhållande. Det är jag som alltid har tagit hand om allting som rör barnen, han har sagt att jag är en bra mamma och han skrev självmant på papperna om att jag skulle ha ensam vårdnad så förstår inte vad det kan finnas att prata om men strunt samma?

Nu har det iallafall kommit till en punkt då jag inte längre står ut och det kommer upp mer och mer skit om honom och jag som redan förut har haft ont i magen och mått dåligt varje gång jag varit tvungen att träffa honom känner nu att jag aldrig vill träffa honom igen.
    Jag vägrar att vara delaktig i överlämnandet av barnen. Om jag lägger över den biten på honom, att han får ringa familjerätten eller vart man nu vänder sig för att få hjäkp med själva överlämnandet kan det dåå drabba mig väldigt negativt? Det är ju inte så att jag vägrar honom att träffa barnen men jag vägrar att träffa honom. Jag känner ingen här som skulle kunna/vilja lämna dom i mitt ställe.
    Jag tror inte att han skulle vända sig till polisen och anmäla mig för då kommer jag att kontra med misshandeln samt att det är en osund miljö barnen befinner sig i med skitsnack om deras mamma, att det ständigt bråkas med hans flickvän och att han hellre sitter vid datorn och spelar bort sina pengar än umgås med sina barn de 4 dygnen han träffar dom varje månad. Dom har inte ens ordentliga sängar trots att han i över 1,5 år lovat att köpa bäddmadrasser till de hårda resårbottnarna som dom tvingas att sova på. Barnen klagar ofta på att dom har ont i kroppen när dom har sovit där.

• Svar på tråden Om jag vägrar att träffa umgängesföräldern
    Anonym (nej) skrev 2014-01-22 00:41:04 följande:

Fast om barnen inte i nuläget har en fritidsplats så är det ju inte bara att säga åt honom att hämta barnen där. Fritidsplats måste sökas, sen får man kolla upp så att inte fritidsavgiften enbart går till folkbokförigsadressen.
    För i min kommun så kan man inte få avgiften någon annanstans än tll just där barnen är folkbokförda.

så egentligen är väl det lättaste sättet att köra bilöverlämningen, och att det enbart är barnen som går ut från bilen.
    Nej, dom har ju ingen fritidsplats eftersom jag är mammaledig och eftersom jag kommer att fortsätta vara hemma länge så kommer det inte att bli beviljat, frågade lite på skolan idag. Jag vet dessutom att även om vi mot förmodan skulle få plats så kommer han inte att betala någonting så räkningen hade gått till mig då.

Kan även upplysa om att barnen idag själva igen sagt att dom inte vill åka iväg så ofta. De är bjudna på kalas både nästa och nästnästa helg och har själva sagt att dom absolut vill gå för det ska alla deras kompisar göra. När jag idag informerade exet om detta så blev han jättearg och påstod att dom får gå när dom är hos mig, alltså struntar han blankt i att dom blir ledsna. Han bryr sig inte ett dugg om att lyssna på barnens vilja medan jag anser att dom är stora nog att få fatta vissa beslut själv.

Brumma skrev 2014-01-22 05:45:59 följande:
    Har ni fastställt umgänge får du inte hålla barnen hemma om du inte har skäl att tro att de far illa (sitta framför tv'n räknas knappast dit).

Vad gäller ålder på när barnen själva får bestämma så finns ingen sådan ålder. Men enligt lag skall deras åsikt tas i beaktande men inte avgöra utan det är föräldrarna som GEMENSAMT skall besluta angående umgänge o boende. Kan inte föräldrarna komma överens får rätten ta LVER det ansvaret. Det finns däremot en lag som innebär att barn över tolv år inte blir hämtade mot deras vilja (polisen går alltså inte in o tvingar) om det inte anses vara barnets bästa.
    Nej, vi har inget fastställt umgänge och det är inte tvn som oroar mig utan att det förekommer misshandel i hemmet samt en massa skitsnack om mig.
  • Lindsey Egot the only one

Broderi inte kunna gå till tingsrätten och iaf få fastställt att du är ett brottsoffer och att brottsoffer inte ska behöva möta sina förövare. Samt få fastställt umgänge där han tvingas hämta barnen i skolan.

Lindsey Egot the only one skrev 2014-01-22 22:33:36 följande:
    Broderi inte kunna gå till tingsrätten och iaf få fastställt att du är ett brottsoffer och att brottsoffer inte ska behöva möta sina förövare. Samt få fastställt umgänge där han tvingas hämta barnen i skolan.
    Jag hade gärna sett att det blev så men så funkar inte denna sjuka världen vi lever i. Istället så blir jag tvingad att träffa den här förbannat hemska människa fyra gånger i månaden. Men, men, nu kanske det blir någon ändring trots allt eftersom barnen börjat att tveka till att vilja fara iväg, åtminstonne inte lika ofta.
  • Anonym (nej)
    Anonym (Vårdnadshavare) skrev 2014-01-22 22:24:29 följande:
    Nej, dom har ju ingen fritidsplats eftersom jag är mammaledig och eftersom jag kommer att fortsätta vara hemma länge så kommer det inte att bli beviljat, frågade lite på skolan idag. Jag vet dessutom att även om vi mot förmodan skulle få plats så kommer han inte att betala någonting så räkningen hade gått till mig då.

Nej självklart kan inte fritids ha en plats för barn som enbart kommer utnyttja platsen någon fredagseftermiddag ibland. Så det är ju inget alternativ som sagt.
    Anonym (Vårdnadshavare) skrev 2014-01-22 22:39:37 följande:
    Jag hade gärna sett att det blev så men så funkar inte denna sjuka världen vi lever i. Istället så blir jag tvingad att träffa den här förbannat hemska människa fyra gånger i månaden. Men, men, nu kanske det blir någon ändring trots allt eftersom barnen börjat att tveka till att vilja fara iväg, åtminstonne inte lika ofta.
    Men barnen ska inte behöva fatta sådana beslut.
    Om det är så att de inte mår bra av umgänget så måste du göra nåt åt det. Du får ju ta det till TR eller FR om det kan hjälpa.
    Men barnen ska inte behöva välja, vårdnadshavarna ska fatta besluten åt dom
    Anonym (nej) skrev 2014-01-22 22:45:36 följande:

Nej självklart kan inte fritids ha en plats för barn som enbart kommer utnyttja platsen någon fredagseftermiddag ibland. Så det är ju inget alternativ som sagt.

Men barnen ska inte behöva fatta sådana beslut.
    Om det är så att de inte mår bra av umgänget så måste du göra nåt åt det. Du får ju ta det till TR eller FR om det kan hjälpa.
    Men barnen ska inte behöva välja, vårdnadshavarna ska fatta besluten åt dom
    Det trista är ju att jag trots minst två misshandlade tjejer, spelmissbruk, alkoholproblem (åtminstonne tidigare), skitsnack om mig mm inte har något som helst bevis så om jag skulle dra igång någonting så är jag nästintill säker på att det inte skulle leda någonvart utan jag skulle bara få se hans självgoda min över att än en gång ha vunnit eller hur man ska säga.

Det känns som att enda sättet som jag ska kunna vinna är att låta barnen själva bestämma och låta deras talan vara lag och i de fall de vill åka så får jag väl parkera en bit bort.

Det känns hopplöst och väldigt frustrerande att känna till all skit han gör/har gjort men inte kunna göra någonting åt det/straffa honom för det.
  • Anonym (nej)
    Anonym (Vårdnadshavare) skrev 2014-01-22 22:57:01 följande:
    Det trista är ju att jag trots minst två misshandlade tjejer, spelmissbruk, alkoholproblem (åtminstonne tidigare), skitsnack om mig mm inte har något som helst bevis så om jag skulle dra igång någonting så är jag nästintill säker på att det inte skulle leda någonvart utan jag skulle bara få se hans självgoda min över att än en gång ha vunnit eller hur man ska säga.

Det känns som att enda sättet som jag ska kunna vinna är att låta barnen själva bestämma och låta deras talan vara lag och i de fall de vill åka så får jag väl parkera en bit bort.

Det känns hopplöst och väldigt frustrerande att känna till all skit han gör/har gjort men inte kunna göra någonting åt det/straffa honom för det.
    Så hur har ni bestämt umgänget hittills då? eftersom ni inte har något avtal?
    Blir det inte lugnas för alla om ni har ett avtal, så att alla vet vad som gäller. Barnen kanske mår bättre av att de vet att dom ska åka till pappa den o den helgen.

Om han stämmer dig, så ligger det ju dig i fatet att ha låtit barnens ord vara lag. Då försvårar ju du deras umgänge.

Om ni får till ett avtal så kan ni säkert få in i avtalet hur lämning och hämtning ska gå till.
    Varför hämtar inte han hos er? Han kan stanna till utanför så kan barnen bara springa ut.
  • en glad

Det bästa är att ni skriver ett avtal om hur umgänget skall se ut (med hjälp av familjerätten) och så begär du en kontaktperson för egen del (ej att förväxla med umgängesstöd) i samband med detta som kan vara närvarande utifrån ditt behov vid hämtning o lämning.

• Kjell2
    Anonym (Vårdnadshavare) skrev 2014-01-22 22:57:01 följande:

Vill du verkligen göra något åt din och dina barns situation?

Du har fått massor av tips hur du ska kunna gå vidare; familjerätten, bilöverlämning, tingsrätten, skolöverlämning mm men ingenting verkar passa för då blir han arg eller något.

Du verkar helt ha missförstått hur en vårdnadstvist fungerar och vad som händer i fr och tr vid en vårdnads/umgängestvist. Samt hur det funkar när det inte finns något avtal.
Svar på tråden Om jag vägrar att träffa umgängesföräldern