• Cyanea

IVF under 2014

Hej alla härliga människor!

Jag hoppas att den här tråden kan vara ett ställe att ventilera med- och motgångar, peppa och stötta, eller bara skriva av sig om ofrivillig barnlöshet, utredning och vägen mot IVF. Vi är många i samma båt.

Skriv gärna och berätta om dig själv och var du/ni är i processen :) 

• Svar på tråden IVF under 2014
  • PlinaB77
    jaj13 skrev 2014-03-16 11:09:55 följande:

Åh, du ska veta hur jag känner det du känner. Mina vänner å familj har ny kläckta bebisar överallt. Just känslan av att vara misslyckad som kvinna är det som gör ondast oftast. Det är ju SJUKT att vi kan kämna så, för vi ÄR inte misslyckade. Men känslan och tomheten sköljer över en. Varför kan det aldrig lyckas liksom?!? Jag håller tummarna för alla oss som kämpar. Att vi ska sluta känna oss så misslyckade och tomma. Oavsett om vi får våra barn eller inte. Kramar
    mitt i prick! hade den diskussionen med min man idag. har känt mig precis som du skriver efter ett precist misslyckat, 6:e försök, men han sa det du pekar på att vi inte är misslyckade! Det är ju detta som är så skönt att få skriva av sig om här inne och alla förstår Skrattande
  • PlinaB77

Livlev- har också haft X, men "bara" ett och kom vidare till IVF pga av X:t  och gått igenom 2 ET och 4 FET. Ska få göra vårt 5 FET nu i slutet av mars.
    Så välkommen hit Skrattande

Super- jag hoppas verkligen du har fel i dina känningar! Stor kram på dig! 

zinnia- håller mina tummar hårt här för dig!

• Supers

PlinaB77: Ja man kan ju alltid hoppas..men testet visade negativt..o alla symptomer är som bortblåsta..men visst mensen har inte riktigt kommit än..

• Längta

Jag e på rd4. Och e riktigt blödig och känslig. Gråter åt de mesta.. Normalt lr?

• Maria678
    Heidi82 skrev 2014-03-16 19:20:39 följande:
    Supers: Jag hade samma problem som du. Var aldrig hungrig och gick inte ner i vikt trots att jag tränade och åt nyttigt. Fick sedan reda på att jag har underfunktion i sköldkörteln, tar sedan dess levaxin och mådde genast mycket bättre. Det är tydligen vanligt med sköldkörtelproblem hos endopatienter. Ett tips är att göra längre nedreglering än normalt, det brukar gynna chanserna för dom ned endo.

Jag har också endo, ska på första besöket inför IVF imorgon. Kom ni överens om att köra en längre nedreglering direkt eller fick ni tjata? Hur lång nedreglering ska du göra? Det verkar vara så olika, jag har inte svår endo men som jag förstått det spelar graden av endo ingen roll, man ska alltid ha en längre nedreglering.
  • jaj13
    zinnia skrev 2014-03-16 18:06:10 följande:
    Precis, RD11. Det var ett 3-dagars som sattes in. Nej men kommer nog bli lite ledsen ändå om det inte är något...

Men jag tänker att det kan vara bra att veta om det har fungerat så långt att det försökt fästa och då producera hcg eller om det inte varit något alls? Så kan ju inte bara vara dåligt att testa tidigt. Iofs kanske det inte gör till eller från. Ett misslyckande är väl ett misslyckande oavsett när i processen det inte fungerar. Jag försöker tänka positivt men idag har jag haft en sådan otroligt deppig dag (trots att solen sken så fint!) så jag kan inte tro att jag skulle lyckas på första IVF-försöket. 

Min man är dock också väldigt hoppfull. Tur det!
    Jag, vet så kände jag men. Att jag liksom vill veta hur det ser ut med hcg nivån även om det inte spelar någon roll om det inte stannar egentligen. Men det känns som bra att veta att det iaf levde i mig ett tag...

åh, våra fina män som orkar vara så positiva tänker jag <3
  • jaj13
    PlinaB77 skrev 2014-03-16 20:42:27 följande:
    mitt i prick! hade den diskussionen med min man idag. har känt mig precis som du skriver efter ett precist misslyckat, 6:e försök, men han sa det du pekar på att vi inte är misslyckade! Det är ju detta som är så skönt att få skriva av sig om här inne och alla förstår Skrattande
    Ja, det är så djupt förankrat i en det här med att fortplanta sig och det är så skönt att möta "likar" som inte heller bara slutade med p-pillren och blev gravid. Min syrra hann typ knappt sluta så var hon gravid med båda sina barn, hur kan det vara så olika tänker jag ofta. Men jag önskar ingen den här resan, även om både jag och min man försöker se det som en erfarenhet som gör oss starkare är det så sjukt påfrestande ibland. Vi har berättat för våra familjer och vänner. Det var lite svårt att undvika eftersom att jag genomgick en ganska stor operation innan vi påbörjade ivf:et och det känns både skönt och jobbigt. Skönt för att det inte kommer jobbiga frågor om när och hur och så. Vi lever båda väldigt upptagna liv så många har nog trott att vi inte är så intresserade av att skaffa barn... Samtidigt är det jobbigt för jag märker hur mycket våra familjer hoppas med oss. Då kan jag känna mig ännu mer misslyckad över att jag inte "klarar det". För det är alltid så det känns - som att det är mitt "fel". 
  • Heidi82

Maria678: Min läkare menade att 3 mån sas ge bäst resultat men att vi inte visste om det var hos mig problemet låg eller hos min partner(dåligt spermiogram). Vid första IVFn körde vi 4 v nedreglering med enanton. Fick bara ut 5 äggceller efter det, vissserligen alla befruktade men inte så bra kvalla. Sen ville min läkare prova korta metoden men den funkade inte heller.

Vid senaste misslyckandet ringde jag till henne och sa att nu måste vi få bort min endo. Tydliven har jag även dålig äggkvalitet pga endon... När ska du sätta igång?

• knaestoot

jag jobbar i butik och träffar därför mycket människor, även sånna där "bekanta" som man inte längre känner, men ändå hälsar artigt på dem och småpratar lite bara för att man gick i mellanstadiet ihop för hundra år sen...

I helgen fick jag en kniv i hjärtat... Pratade med en "bekant" om att de köpt hus, barn nummer 2 på väg osv osv. Varpå hon säger, "jaha, ni bor kvar i samma lägenhet - och inte ens skaffat barn ännu?"...
    Att jag inte sopade till henne tvärs igenom rummet!!! Rynkar på näsan

nån mer som råkar ut för dessa okänsliga frågor hela tiden?? vad är det för fel på folk? varför anser man sig kunna fråga andra rakt ut om det mest privata man har??
    usch, blir så ledsen bara jag tänker på henne, dumma dumma människa... Rynkar på näsan

Svar på tråden IVF under 2014