• Cyanea

IVF under 2014

Hej alla härliga människor!

Jag hoppas att den här tråden kan vara ett ställe att ventilera med- och motgångar, peppa och stötta, eller bara skriva av sig om ofrivillig barnlöshet, utredning och vägen mot IVF. Vi är många i samma båt.

Skriv gärna och berätta om dig själv och var du/ni är i processen :) 

• Svar på tråden IVF under 2014
  • linnea83
    hemljuvahem skrev 2014-03-18 20:00:56 följande:

Vi ligger lika då antar jag, lade också till Orgalutranen igår på dag 5 =)
    Kunde dem svara på varför du fått så ont då? Själv har jag fått en himla smärta i svanken, något jag alltid har vid hormonändringar (ÄL/Mens) i vanliga fall, detta kom på sprutdag 2

Var också till Nordic idag på planlagt VUL och fick ökat Menopur till 187ie istället för 150ie då jag inte riktigt kommit igång; Fanns väl en äggblåsa på 11mm men dem hade hellre sett fler i den storleken. Dock frågade jag om dem låg alarmerande "efter" men eftersom det inte gått vidare lång tid så var det absolut inte så..phuw!

Allt såg bra ut igår :).Verkar bara som biverkningen kramper i magen blivit lite värre på mig.Hon mätte 5 st på vänster äggstock i storleken 10-15 mm.Fanns på höger också men dom va mindre så dom mätte hon inte.Förra försöket mätte hon 3 tror jag det va,dom va mer varierande i storlek då..Då fick vi ut 6 ägg så jag har höga förhoppningar om fler ägg denna gång.Fick inte spruta mer än 8 dagar sist och nu blir det fler.Så hoppas att äggen blir av bättre kvalité när dom får växa lite långsammare :).Hade 125 gonal-f sist och nu menopur 187,5.Skulle fortsätta med samma dos och hon trodde plock på måndag.Har ett ultraljud till på fredag och hon lät tiden vara kvar eftersom jag har så ont i magen :).Så bara att ta det lugnt :).

Någon frågade om förkortningar;

ET = embryotransfer

FET = frozen embryo transfer

Vul = vaginalt ultraljud (används ej av läkare dock utan bara här på FL :)..Läkare säger bara ultraljud)

ÄP = Äggplock

ÅF = Återföring av embryo

TD = testdag

www.nattstad.se/drommenomettbarn
  • Supers

Fy fan mensvärk ifrån helvetet idag :/ mår nästan illa. Är på väg till jobbet...om det är så klokt vette fan...man har för hög arbetsmoral :(

• ET86

Fråga!

Tar ni orgalutran sprutan på samma sida varje dag & puregon på den andra eller växlar ni dom, eftersom dom inte ska tas på samma ställe. Om ni förstår vad jag menar :)

• knaestoot

ET86: jag tog sprutorna på varsin sida om magen, och sen växlade jag sida nästa dag! Orgalutranen sved som fasen ett par timmar efteråt, så då växlade man åtminstone sida av svidandet..

• ET86
    knaestoot skrev 2014-03-19 10:14:50 följande:

ET86: jag tog sprutorna på varsin sida om magen, och sen växlade jag sida nästa dag! Orgalutranen sved som fasen ett par timmar efteråt, så då växlade man åtminstone sida av svidandet..

Tusen tack för svar. Får jag också fråga vilka tider du tog dina olika Puregon & Orgalutran(själv ska jag ta båda på kvällen) och O ska ju tas ungefär samma tidpunkt varje dag.

Tar min P ungefär vid 20-20.30 & O vid 22.30-23.
  • ET86
    linnea83 skrev 2014-03-19 10:38:46 följande:

Jag tar mina sprutor (menopur och orgalutran) samma tid kl 21.00.Varierar ställe på en höft..Min man tar dom på mig :).

Min man tar min Orgalutran på mig, och eftersom han jobbar skift så blev de en ganska sen tid för den sprutan så att tiderna ska passa.
  • hemljuvahem
    linnea83 skrev 2014-03-19 08:10:32 följande:
    Allt såg bra ut igår :).Verkar bara som biverkningen kramper i magen blivit lite värre på mig.Hon mätte 5 st på vänster äggstock i storleken 10-15 mm.Fanns på höger också men dom va mindre så dom mätte hon inte.Förra försöket mätte hon 3 tror jag det va,dom va mer varierande i storlek då..Då fick vi ut 6 ägg så jag har höga förhoppningar om fler ägg denna gång.Fick inte spruta mer än 8 dagar sist och nu blir det fler.Så hoppas att äggen blir av bättre kvalité när dom får växa lite långsammare :).Hade 125 gonal-f sist och nu menopur 187,5.Skulle fortsätta med samma dos och hon trodde plock på måndag.Har ett ultraljud till på fredag och hon lät tiden vara kvar eftersom jag har så ont i magen :).Så bara att ta det lugnt :).
    Någon frågade om förkortningar;
    ET = embryotransfer
    FET = frozen embryo transfer
    Vul = vaginalt ultraljud (används ej av läkare dock utan bara här på FL :)..Läkare säger bara ultraljud)
    ÄP = Äggplock
    ÅF = Återföring av embryo
    TD = testdag

Åh spännande, nu håller vi tummarna :)
    Ska också dit nu på fre för VUL och beräknat ÄP (på en höft) mån/tis, man kan ju aldrig veta

Ooh jag är så förväntansfull .. rädd .. lycklig ... olycklig .. liten .. trygg ..
    ET86 skrev 2014-03-19 09:28:45 följande:
    Fråga!

Tar ni orgalutran sprutan på samma sida varje dag & puregon på den andra eller växlar ni dom, eftersom dom inte ska tas på samma ställe. Om ni förstår vad jag menar :)
    Jag skiftar mest för att, alltså byter plats på dem. Tycker Orgalutranens nålar är lite tjockare och mer omänskliga att trycka in!

• Maria678
    Starshaped skrev 2014-03-18 20:05:33 följande:

Haha! Går bra detta! Jag kan inte ens svara på meddelande :) Vad kul att ni är igång och att första besöket är klart! Ok, måste du gå ner i vikt innan du får börja? Eller varför måste ni vänta till maj? Styrkekramar!

Haha inte så lätt alla gånger! Det är himla skönt att äntligen vara igång. Min läkare tyckte jag skulle försöka hinna gå ner 8 kg innan vi fick börja, mest för min egen skull så att jag kommer orka. Annars har jag gått ner till rekommenderad BMI och går det inte gå ner tills dess så kör vi ändå. Det känns faktiskt helt okej, vad är två månader egentligen, det kan jag lätt vänta. Vi har inte helt gett upp om att bli gravida själva än heller då vi lyckats tidigare men fått missfall. Närmaste tiden blir det PT och gym 5 gånger i veckan och matdagbok varje dag, 5 tror jag att jag klarar utan problem bara jag håller mig ifrån sötsakerna. Tack för peppen, det behövs! Kram tillbaka!
  • Starshaped
    linnea83 skrev 2014-03-19 08:10:32 följande:
    Allt såg bra ut igår :).Verkar bara som biverkningen kramper i magen blivit lite värre på mig.Hon mätte 5 st på vänster äggstock i storleken 10-15 mm.Fanns på höger också men dom va mindre så dom mätte hon inte.Förra försöket mätte hon 3 tror jag det va,dom va mer varierande i storlek då..Då fick vi ut 6 ägg så jag har höga förhoppningar om fler ägg denna gång.Fick inte spruta mer än 8 dagar sist och nu blir det fler.Så hoppas att äggen blir av bättre kvalité när dom får växa lite långsammare :).Hade 125 gonal-f sist och nu menopur 187,5.Skulle fortsätta med samma dos och hon trodde plock på måndag.Har ett ultraljud till på fredag och hon lät tiden vara kvar eftersom jag har så ont i magen :).Så bara att ta det lugnt :). Någon frågade om förkortningar; ET = embryotransfer FET = frozen embryo transfer Vul = vaginalt ultraljud (används ej av läkare dock utan bara här på FL :)..Läkare säger bara ultraljud) ÄP = Äggplock ÅF = Återföring av embryo TD = testdag www.nattstad.se/drommenomettbarn

Tack! :)
Svar på tråden IVF under 2014