• hope27

Vill bli gravid efter avbruten graviditet

För bara några dagar sen avbröt vi graviditeten (pga allvarligt hjärtfel) i v 16 (fick föda ut pojken och därefter fick de göra en skrapning för att få bort moderkakan, den ville inte komma ut själv). Det är det värsta jag någonsin har varit med om, och tomheten och saknaden efter min fina lilla pojke som jag känner nu går inte att beskriva med ord. Jag vet att jag aldrig kan ersätta min pojke med en annan bebis men jag kan inte sluta tänka på att bli gravid igen så fort som möjligt. Det är den enda tanken som håller mig från att inte bryta ihop helt nu. 

Det jag nu funderar på är hur länge man bör vänta? Hur länge väntade ni som varit med om samma? Gör det någon betydelse i hur länge man bör vänta om man har fått göra en skrapning också? Alla läkare och barnmorskor säger helt olika så jag tänkte att det är bäst att höra med er som faktiskt varit med om detta och blivit gravida igen. Det som skrämmer mig lite är den läkaren som sa att det är större missfallsrisk om inte väntar 3 menscyklar.... 

Jag vill försöka igen direkt efter första mensen. Bortsett från att jag blödde mycket på sjukhuset, har jag knappt haft någon blödning hemma. Inte heller någon smärta och det lilla som jag blöder nu börjar se ut som det sista... ja, ni vet nog hur jag menar. Så jag tror att min kropp återhämtar sig bra i alla fall. Detta var vårt första barn. Har aldrig haft missfall tidigare, blev gravid på andra försöket och enligt läkaren var detta bara en slump.... så jag hoppas innerligt på att jag har någon fördel i alla fall för att bli snabbt gravid igen och få ett friskt barn. 

Kram till er alla som varit med om samma <3

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-02-11 16:33
    ingen som kan svara??? pls ni med erfarenhet...
  • Svar på tråden Vill bli gravid efter avbruten graviditet
  • hope27
    lnzmra skrev 2014-06-25 13:39:38 följande:

Hej!
    Jag och min sambo avbröt graviditeten för en vecka sedan nu pga att vi fick veta på rul att vår kille saknade lungartären samt hade mellanrum mellan kamrarna :-/
    Det blev ett sent avbrytande i vecka 21+4.

När försökte ni igen?

beklagar verkligen =( det är hemskt att sådant händer.

jag väntade en mens och började försöka efter den. är inne på 5 försöket om några dagar... =(
  • Charlie40
    hope27 skrev 2014-06-25 22:31:46 följande:
    va skönt att höra att det inte är något ovanligt i alla fall. beklagar verkligen dina två avbrytanden =( finns inga ord...

kände nu något när cystan sprack...? eller märkte du det vid nytt besök? har läst att det ska göra jätte ont.... än har jag inte känt något alls, bara vanlig mensvärk under mensen.

håller tummarna för oss båda att det tar sig nu till nästa gång =D
    Jag fick kraftig värk och tänkte åka in till sjukhuset. Hade ont hela natten sedan avtog det men hade molvärk några dagar. När jag sedan var in för koll av cystan så var den borta så det var när jag hade så ont den sprack. Sedan vips var jag gravid!
  • snerkan

Åh tror inte jag har fattat förrän nu att hur gravid jag än är så kommer jag aldrig att få tillbaka våran änglapojke.. har liksom lagt all fokus på att bli gravid o sedan på oron att det ska hända något. Och nu när det börjar kännas mer säkert, att det kanske kan gå vägen så kommer sorgen över vad vi förlorat tillbaka.

Kan inte riktigt vara glad för egentligen skulle vi ju snart, om några dagar ha haft våran bebis.. fy vad sjukt det känns. Dels känns det som att jag inte är lycklig o tacksam för det nya lilla livet i magen o ändå är jag ju det, så otroligt mycket.

Ville bara skriva av mig lite, tror inte någon som inte drabbats kan förstå alla känslor..

kram till er!

• la vie en rose

Snerkan: Tror att de flesta av oss haft liknande överlevnadsstrategier. Smärtan och tomheten efter avbrytandet är enorm och stundtals outhärdlig. Att börja försöka igen blir som ett försök att ta tillbaka kontrollen, att inte bara trampa runt i sorgen, utan försöka hitta ett ljus i mörkret att röra sig mot. Det flyttar fokus litegrann och håller huvudet över vattenytan. Men visst lurar vi oss själva. Glädjen över ett nytt liv kan aldrig ersätta sorgen över det vi mist. De känslorna och erfarenheterna måste vi bära sida vid sida inom oss.

Kram <3

• räkans

Ja sorgen över min son och längtan efter ett nytt barn är ju helt sammanblandade, redan nu när jag bara precis börjat försöka. Kan bara tänka mig att det blir ännu rörigare med känslorna om man väl blir gravid, med all oro.

• räkans

Fått konstiga bruna blödningar, som jag inte vet vad det är. Avbröt för en dryg månad sen, och slutade blöda helt för typ två veckor sen. Och så nu det här, får panik för att jag inte vet vad det betyder. Verkar för lite för att vara mens, och borde väl vara rött isf. Är det kanske något som blivit fel, och allt kom inte ut? Men jag har inte ont. Och så det dumma fåfänga hoppet att det ska vara ett konstigt graviditetstecken. Vill ha tillbaks min kropp som den var, så jag förstår den. Hatar den här väntan trots att den inte är lång än.

• RockTheRebell
    räkans skrev 2014-06-27 14:44:08 följande:

Fått konstiga bruna blödningar, som jag inte vet vad det är. Avbröt för en dryg månad sen, och slutade blöda helt för typ två veckor sen. Och så nu det här, får panik för att jag inte vet vad det betyder. Verkar för lite för att vara mens, och borde väl vara rött isf. Är det kanske något som blivit fel, och allt kom inte ut? Men jag har inte ont. Och så det dumma fåfänga hoppet att det ska vara ett konstigt graviditetstecken. Vill ha tillbaks min kropp som den var, så jag förstår den. Hatar den här väntan trots att den inte är lång än.

mina blödningar kom och gick lite. först blödde jag i tre. Sen paus några dagar. Blödde igen nån vecka oså höll det på till det kom en riktigt mens igen.

• snerkan
    räkans skrev 2014-06-27 14:44:08 följande:

Jag hade också massa mellanblödningar efter att jag slutat blöda. Fick gulkroppshormon för att få ordning på cykeln då o blev ju gravid äl efter. Så mitt tips är att inte vänta för länge innan man hör med bm om man kan få hjälp.
  • lnzmra

Jag avbröt för 9 dagar sedan och har nu börjat få brun/svarta blödningar, normalt?

• räkans

Inzmra: så var det för mig med, sen sluta det efter typ en vecka med brunt. Men nu har det börjat lite igen.

Snerkan: gjorde du ÄL-tester, eller hur förstod du att något var fel?

Svar på tråden Vill bli gravid efter avbruten graviditet