• hope27

Vill bli gravid efter avbruten graviditet

För bara några dagar sen avbröt vi graviditeten (pga allvarligt hjärtfel) i v 16 (fick föda ut pojken och därefter fick de göra en skrapning för att få bort moderkakan, den ville inte komma ut själv). Det är det värsta jag någonsin har varit med om, och tomheten och saknaden efter min fina lilla pojke som jag känner nu går inte att beskriva med ord. Jag vet att jag aldrig kan ersätta min pojke med en annan bebis men jag kan inte sluta tänka på att bli gravid igen så fort som möjligt. Det är den enda tanken som håller mig från att inte bryta ihop helt nu. 

Det jag nu funderar på är hur länge man bör vänta? Hur länge väntade ni som varit med om samma? Gör det någon betydelse i hur länge man bör vänta om man har fått göra en skrapning också? Alla läkare och barnmorskor säger helt olika så jag tänkte att det är bäst att höra med er som faktiskt varit med om detta och blivit gravida igen. Det som skrämmer mig lite är den läkaren som sa att det är större missfallsrisk om inte väntar 3 menscyklar.... 

Jag vill försöka igen direkt efter första mensen. Bortsett från att jag blödde mycket på sjukhuset, har jag knappt haft någon blödning hemma. Inte heller någon smärta och det lilla som jag blöder nu börjar se ut som det sista... ja, ni vet nog hur jag menar. Så jag tror att min kropp återhämtar sig bra i alla fall. Detta var vårt första barn. Har aldrig haft missfall tidigare, blev gravid på andra försöket och enligt läkaren var detta bara en slump.... så jag hoppas innerligt på att jag har någon fördel i alla fall för att bli snabbt gravid igen och få ett friskt barn. 

Kram till er alla som varit med om samma <3

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-02-11 16:33
    ingen som kan svara??? pls ni med erfarenhet...
  • Svar på tråden Vill bli gravid efter avbruten graviditet
  • visvto

Jag hoppar in här om jag får.

Det är nu tre veckor sen vi avbröt pga kromosomfel. Jag var i v 17 då.

Det var det värsta jag gjort och än värre är känslorna efteråt. Hur skulle det ha blivit om vi låtit lillebror vara kvar? Var det fel av oss?

Men också funderingar på varför det blev fel. Visserligen håller jag lite med min mamma när hon säger att det är konstigt att det inte blir fel oftare, så mycket som det nu är som ska klaffa när ett barn blir till och utvecklas. Men jag grämer mig för att det blev såhär. Tiden är inte på min sida heller, jag är 38.

Vi har tre friska barn, och de är de som håller mig uppe. Annars skulle jag inte orka. Förutom dessa tre har vi ett par missfall med i bagaget och det är där mina funderingar kommer...kan de också ha berott på liknande fle, fast kroppen själv stötte bort dem? Är det något med mig eller min man?
    Troligtvis inte, men tankarna rusar ju.

Ett annat bekymmer är att min man inte vill försöka igen, för han är rädd att samma sak ska hända igen. Jag gör allt för att övertala honom. Säger att OM det händer igen, då var det liksom inte meningen att vi skulle ha fler barn. Men om vi inte vågar försöka kan vi aldrig lyckas.

Visserligen är jag lycklig och tacksam över att ha fått tre barn om jag får älska och rå om. Men jag skulle vilja ha en till.

Så vi får se vad som händer. Jag vill och gör allt för att få min man att VÅGA!

• Mia8302

Hope27: Nä vi har inte fått svar ännu från sjukhuset. Förhoppningsvis känns det lättare när de kommer och att få träffa en läkare igen för att få prata lite nu när det gått ett tag. De säger att det är en slump men samtidigt tänker jag att om inte alla provsvaren kommit, hur kan de veta det...? Visserligen visade snabbsvaren på fostervattenprovet inga anmärkningar.. Och de visste ganska mycket om anatomin på vår lille, tror de gjorde 4 UL.. Okej, så det var ditt första också. Vi får hoppas det tar sig snart Jag tror jag kommer vilja göra KUB i v 11-14 helst så tidigt det går, kommer ni också vilja ha fler tester? Nu när man "får" det..jag är bara 31 och fick bara ett rul förra gången. Denna gången vill jag ha mer koll!

• Mia8302

Visvto: Beklagar det som hänt er... förstår det är jobbigt när ni vill olika saker, men din man kanske ändrar sig när han fått lite tid att bearbeta det som hänt...?

• Mia8302

Maoliiin: usch, det låter riktigt tufft med två avbrytanden. Och va jobbigt att proverna inte kommit iväg ens, förstår frustrationen. Hoppas det ordnar sig och inte är en genetisk sjukdom.

• Mia8302

Rocktherebell; oj är det tvillingar?! Va kul! Hur känns det? Vilken vecka är du i?

• Charlie40

Jag har gjort två avbrytande på 6 månader, första pga Trisomi13 och för 3 veckor sedan för Trisomi21. Igår ringde dom och berättade att den fullständiga analysen var klar och det finns inga ärftliga orsaker. Så vi har alltså haft OTUR! Överläkaren hade aldrig varit med om två olika trisomier på så kort tid efter varandra. Jag trodde aldrig jag skulle vilja försöka igen men nu är det den enda jag tänker på. Tydligen är chansen för ett friskt barn ca 95% denna gång och tidigare låg det på 97% det är väl inte möjligt att detta kan ske igen?! Men det trodde vi iofs inte den andra gången heller. Hur som helst så kör vi på direkten igen. Har slutat blöda men igår visade cb på gravid 2-3 v :( så tydligen finns en del hcg kvar i kroppen. Det känns som jag har äl nu men äl testet blir ju missvisande eftersom servicen regerar på hcg:t. Men kan man bli gravid trots att hcg inte gått ur kroppen än?

• Charlie40
    Charlie40 skrev 2014-06-18 10:27:05 följande:

Jag har gjort två avbrytande på 6 månader, första pga Trisomi13 och för 3 veckor sedan för Trisomi21. Igår ringde dom och berättade att den fullständiga analysen var klar och det finns inga ärftliga orsaker. Så vi har alltså haft OTUR! Överläkaren hade aldrig varit med om två olika trisomier på så kort tid efter varandra. Jag trodde aldrig jag skulle vilja försöka igen men nu är det den enda jag tänker på. Tydligen är chansen för ett friskt barn ca 95% denna gång och tidigare låg det på 97% det är väl inte möjligt att detta kan ske igen?! Men det trodde vi iofs inte den andra gången heller. Hur som helst så kör vi på direkten igen. Har slutat blöda men igår visade cb på gravid 2-3 v :( så tydligen finns en del hcg kvar i kroppen. Det känns som jag har äl nu men äl testet blir ju missvisande eftersom servicen regerar på hcg:t. Men kan man bli gravid trots att hcg inte gått ur kroppen än?

Servicen=äl testen
  • maoliiin
    Charlie40 skrev 2014-06-18 10:27:05 följande:

Vad skönt för dig att du har fått svar, även om det är riktigt riktigt trist att du haft den oturen TVÅ gånger. Vi är ju i samma sits, med två avbrytanden och väntan på svar, och har följts lite i andra forum. Tyvärr har ju vi tydligen glömts bort, så proverna skickas på måndag, trots att dom skulle ha skickats i februari. Det tar minst 12 veckor innan analysen är klar :( Så jag är alldeles tom igen, känns som att jag skiter i livet!! Vet inte alls vad jag ska ta mig till.
    Lycka till på din resa till en ny graviditet och jag hopppas jag snart får läsa om din lycka här på familjeliv! :)
  • Charlie40
    maoliiin skrev 2014-06-18 12:35:51 följande:

Vad skönt för dig att du har fått svar, även om det är riktigt riktigt trist att du haft den oturen TVÅ gånger. Vi är ju i samma sits, med två avbrytanden och väntan på svar, och har följts lite i andra forum. Tyvärr har ju vi tydligen glömts bort, så proverna skickas på måndag, trots att dom skulle ha skickats i februari. Det tar minst 12 veckor innan analysen är klar :( Så jag är alldeles tom igen, känns som att jag skiter i livet!! Vet inte alls vad jag ska ta mig till.
    Lycka till på din resa till en ny graviditet och jag hopppas jag snart får läsa om din lycka här på familjeliv! :)
    Jo vi har ju träffats lite här och där på FL. Snart är det vår tur, det lovar jag!! Jag tror ni har lite annan variant äv. Kromosomfel eftersom analysen tar 12 veckor, det räckte med fullständig analys för oss för att se om det var ärftligt eller inte. Vad är det dom letar efter i er analys? Har dom rått er att inte försöka tills den är klar?
Svar på tråden Vill bli gravid efter avbruten graviditet