• hope27

Vill bli gravid efter avbruten graviditet

För bara några dagar sen avbröt vi graviditeten (pga allvarligt hjärtfel) i v 16 (fick föda ut pojken och därefter fick de göra en skrapning för att få bort moderkakan, den ville inte komma ut själv). Det är det värsta jag någonsin har varit med om, och tomheten och saknaden efter min fina lilla pojke som jag känner nu går inte att beskriva med ord. Jag vet att jag aldrig kan ersätta min pojke med en annan bebis men jag kan inte sluta tänka på att bli gravid igen så fort som möjligt. Det är den enda tanken som håller mig från att inte bryta ihop helt nu. 

Det jag nu funderar på är hur länge man bör vänta? Hur länge väntade ni som varit med om samma? Gör det någon betydelse i hur länge man bör vänta om man har fått göra en skrapning också? Alla läkare och barnmorskor säger helt olika så jag tänkte att det är bäst att höra med er som faktiskt varit med om detta och blivit gravida igen. Det som skrämmer mig lite är den läkaren som sa att det är större missfallsrisk om inte väntar 3 menscyklar.... 

Jag vill försöka igen direkt efter första mensen. Bortsett från att jag blödde mycket på sjukhuset, har jag knappt haft någon blödning hemma. Inte heller någon smärta och det lilla som jag blöder nu börjar se ut som det sista... ja, ni vet nog hur jag menar. Så jag tror att min kropp återhämtar sig bra i alla fall. Detta var vårt första barn. Har aldrig haft missfall tidigare, blev gravid på andra försöket och enligt läkaren var detta bara en slump.... så jag hoppas innerligt på att jag har någon fördel i alla fall för att bli snabbt gravid igen och få ett friskt barn. 

Kram till er alla som varit med om samma <3

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-02-11 16:33
    ingen som kan svara??? pls ni med erfarenhet...
  • Svar på tråden Vill bli gravid efter avbruten graviditet
  • la vie en rose

Idag var det min tur! Har haft på känn att kanske kanske var det dags denna gång, men lyckades hålla mig från att testa fram till idag (dag 37). Fick omedelbart ett tydligt tveklöst plus! Både jag och min man är glada, men tyvärr står rädslan i vägen för det stora jublet. Vi får försöka ta en bit i taget och tillåta oss att känna både oro och glädje.

• Charlie40
    la vie en rose skrev 2014-06-22 10:36:47 följande:

Idag var det min tur! Har haft på känn att kanske kanske var det dags denna gång, men lyckades hålla mig från att testa fram till idag (dag 37). Fick omedelbart ett tydligt tveklöst plus! Både jag och min man är glada, men tyvärr står rädslan i vägen för det stora jublet. Vi får försöka ta en bit i taget och tillåta oss att känna både oro och glädje.

Åh grattis jag förstår er oro jag kommer ha samma delade känsla ända tills moderkaksprovet är gjort. Jag håller alla tummar! När gjorde ni avbrytandet och hur länge blödde du?
  • snerkan

Åh grattis!!!! :D
    Samma känsla här.. är i v11+2, men vågar inte tro att det ska gå vägen. kanske efter att vi fått träffa läkaren som ska kolla på onsdag så hoppas jag att det blir bättre och att jag kan glädjas mer.
  • la vie en rose
    Charlie40 skrev 2014-06-22 12:56:05 följande:
    Åh grattis jag förstår er oro jag kommer ha samma delade känsla ända tills moderkaksprovet är gjort. Jag håller alla tummar! När gjorde ni avbrytandet och hur länge blödde du?
    Tack! Hoppashoppas! Vi avbröt 12 april och jag blödde 2-3 veckor.
  • la vie en rose
    snerkan skrev 2014-06-22 13:10:37 följande:
    Åh grattis!!!! :D
    Samma känsla här.. är i v11+2, men vågar inte tro att det ska gå vägen. kanske efter att vi fått träffa läkaren som ska kolla på onsdag så hoppas jag att det blir bättre och att jag kan glädjas mer.
    Tack! :D
    Hoppas det går bra för er på onsdag!
  • plopp76

Grattis! Hoppas ni kan landa ovh glädjas så småningom :) Önskar dig allt gott!
  • plopp76

Jag fick precis mens efter min första riktiga cykel efter missfallet/avbrytandet. Klart att det känns tungt, men ändå... ganska ok. Nånstans är det skönt att se att kroppen går tillbaka till nån form av normal cykel.

Denna cykel fick jag min första ägglossning så det känns bra att veta att kroppen är igång. Däremot upplevar jag att min sambo är ganska ointresserad av sex. Dte slår aldrig fel, när jag inte vill (typ som nu när jag blöder) så är han otroligt pussig och vill vara nära. Men när det är "skarpt läge" och vi måste sexa... så är det helt andra ljud i skällan. Han blir ofta trött, "vi tar det sen" eller så märker man att han egentligen är ganska ointresserad. Lagom charmigt och tändande!

Så jag vet faktiskt inte om vi lyckas bli gravida igen som det ser ut nu. Han säger att det är allt han vill, men visar det ganska dåligt. Men det kan säkert ha med prestationsångest att göra oxå, trots att han säger att det inte är så.

Men men, nu är det mens ett åar dagar och sen får vi försöka igen.

• J Hanna

Hej fina ni!

Idag plusade jag äntligen. Jag avbröt min förra graviditet slutet av februari. Blödde sedan konstant i en månad och lades in för skrapning slutet av mars. I slutet av april hade mensen kommit igång igen så vi kunde försöka. Så det här blev tredje försöket.
    Hoppas hoppas att den stannar kvar där inne nu.

Trodde att jag aldrig skulle bli gravid igen. Det kändes så overkligt att jag någonsin skulle få en liten bebis. Tyckte så även när jag blev gravid förra gången. När jag sedan tvingades avbryta fick jag vatten på min kvarn (läs på min teori om att jag aldrig kan få en bebis).

Det känns jobbigt att behöva vänta så många veckor innan vi vet att det inte är samma fel igen. Hoppas bara att tiden går fort nu.

Kramar till er alla. Ni har varit ett stort stöd, även om ni inte vet om det.

Svar på tråden Vill bli gravid efter avbruten graviditet