• hope27

Vill bli gravid efter avbruten graviditet

För bara några dagar sen avbröt vi graviditeten (pga allvarligt hjärtfel) i v 16 (fick föda ut pojken och därefter fick de göra en skrapning för att få bort moderkakan, den ville inte komma ut själv). Det är det värsta jag någonsin har varit med om, och tomheten och saknaden efter min fina lilla pojke som jag känner nu går inte att beskriva med ord. Jag vet att jag aldrig kan ersätta min pojke med en annan bebis men jag kan inte sluta tänka på att bli gravid igen så fort som möjligt. Det är den enda tanken som håller mig från att inte bryta ihop helt nu. 

Det jag nu funderar på är hur länge man bör vänta? Hur länge väntade ni som varit med om samma? Gör det någon betydelse i hur länge man bör vänta om man har fått göra en skrapning också? Alla läkare och barnmorskor säger helt olika så jag tänkte att det är bäst att höra med er som faktiskt varit med om detta och blivit gravida igen. Det som skrämmer mig lite är den läkaren som sa att det är större missfallsrisk om inte väntar 3 menscyklar.... 

Jag vill försöka igen direkt efter första mensen. Bortsett från att jag blödde mycket på sjukhuset, har jag knappt haft någon blödning hemma. Inte heller någon smärta och det lilla som jag blöder nu börjar se ut som det sista... ja, ni vet nog hur jag menar. Så jag tror att min kropp återhämtar sig bra i alla fall. Detta var vårt första barn. Har aldrig haft missfall tidigare, blev gravid på andra försöket och enligt läkaren var detta bara en slump.... så jag hoppas innerligt på att jag har någon fördel i alla fall för att bli snabbt gravid igen och få ett friskt barn. 

Kram till er alla som varit med om samma <3

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-02-11 16:33
    ingen som kan svara??? pls ni med erfarenhet...
  • Svar på tråden Vill bli gravid efter avbruten graviditet
  • maoliiin
    Charlie40 skrev 2014-06-18 14:18:50 följande:
    Jo vi har ju träffats lite här och där på FL. Snart är det vår tur, det lovar jag!! Jag tror ni har lite annan variant äv. Kromosomfel eftersom analysen tar 12 veckor, det räckte med fullständig analys för oss för att se om det var ärftligt eller inte. Vad är det dom letar efter i er analys? Har dom rått er att inte försöka tills den är klar?
    Vet bara att de ska göra en analys för att se vad som kan vara fel.
    Nej, dom har inte rått oss till det rätt ut. Men igår när jag pratade med läkaren så jag att jag snart inte orkar vänta längre, då sa hon bara att hon förstår det och att hon är ledsen över att det har dragit ut på tiden.. tolkar det som att vi inte bör försöka innan.. men jag tolkar allt så himla konstigt just nu :p

Jag känner mig så fruktansvärt jävla frustrerad. Har ingen aning om vad jag ska göra, hur jag ska tänka.. Om vi ska försöka ändå.. men tänk om provet visar att det är något fel som gör att det alltid kommer bli såhär.. då är det ju dumt att ha blivit gravid! :/
  • Charlie40
    maoliiin skrev 2014-06-18 15:06:26 följande:
    Nej, dom har inte rått oss till det rätt ut. Men igår när jag pratade med läkaren så jag att jag snart inte orkar vänta längre, då sa hon bara att hon förstår det och att hon är ledsen över att det har dragit ut på tiden.. tolkar det som att vi inte bör försöka innan.. men jag tolkar allt så himla konstigt just nu :p

Jag känner mig så fruktansvärt jävla frustrerad. Har ingen aning om vad jag ska göra, hur jag ska tänka.. Om vi ska försöka ändå.. men tänk om provet visar att det är något fel som gör att det alltid kommer bli såhär.. då är det ju dumt att ha blivit gravid! :/
    Jag tycker du ska ringa till läkaren och fråga om ni ska vänta eller om ni kan försöka. Vilken avvikelse hade ni?
  • Charlie40
    Charlie40 skrev 2014-06-18 15:17:23 följande:
    Jag tycker du ska ringa till läkaren och fråga om ni ska vänta eller om ni kan försöka. Vilken avvikelse hade ni?
    Har du tittat i din journal på mina vårdkontakter? Uppsala tabbade sig med oss denna gång, jag försökte ringa flera gånger under veckan och lämnade meddelanden å dom lovade ringa upp med gjorde det inte. Jag blev skitförbannad och ringde igen på fredagen när vi inte hört ngt. Då lovar hon kolla upp provsvar och återkomma direkt. En timme senare ringer min läkare och berättar domen :(. Enligt Uppsala skulle dom höra av sig fredag veckan innan om det var ngt dåligt. Vi hade fått upp hoppet och kände att detta är ju bra! Det kan ju ändå inte hända oss igen?! När jag nu efteråt läser i journalen så har dom haft svaret sedan måndagen i läkarens "fack" och skrivit en avvikelserapport på händelsen och rapporterat vidare den till chefen. Detta berättades inte för mig utan det har jag läst i journalen. Fan vad arg jag blev!! Vi hade kunnat "spara" en veckas oro och gjort avbrytandet en vecka tidigare om dom skött sitt jobb! Dom kan inte förstå vad denna oro gör med oss som får vänta.
  • Charlie40
    maoliiin skrev 2014-06-18 15:06:26 följande:

Har du tittat i din journal på mina vårdkontakter? Uppsala tabbade sig med oss denna gång, jag försökte ringa flera gånger under veckan och lämnade meddelanden å dom lovade ringa upp med gjorde det inte. Jag blev skitförbannad och ringde igen på fredagen när vi inte hört ngt. Då lovar hon kolla upp provsvar och återkomma direkt. En timme senare ringer min läkare och berättar domen :(. Enligt Uppsala skulle dom höra av sig fredag veckan innan om det var ngt dåligt. Vi hade fått upp hoppet och kände att detta är ju bra! Det kan ju ändå inte hända oss igen?! När jag nu efteråt läser i journalen så har dom haft svaret sedan måndagen i läkarens "fack" och skrivit en avvikelserapport på händelsen och rapporterat vidare den till chefen. Detta berättades inte för mig utan det har jag läst i journalen. Fan vad arg jag blev!! Vi hade kunnat "spara" en veckas oro och gjort avbrytandet en vecka tidigare om dom skött sitt jobb! Dom kan inte förstå vad denna oro gör med oss som får vänta.
  • maoliiin
    Charlie40 skrev 2014-06-18 15:17:23 följande:

Vi har inte fått ngåot svar på någon avvikelse. Moderkaksprovet visade ju på att det inte var några avvikelser. Det dom tror är att det är någon form av genetisk njursjukdom, och det är väl det som ska kollas nu. Eller skulle ha kollats i februari :(

Jag har kollat i min journaler, där syn ingenting dokumenterat förutom i oktober/november när ja var där och gjorde moderkaksprovet. Sen syns det inget mer, bara att dom är i "loggrapporter", där syns det att dom är in rätt så ofta i men journal, men inget mer.

Ja, det har alltid strulat för oss. När jag gjorde moderkaksprovet på en måndag skulle dom höra av sig på fredagen samma vecka. På fredagen veckan efter hade jag inte hört något, då ringde jag till laboratoriet och fick reda på att provet var för litet så dom var tvugna att odla mera, vilket skulle dröja minst tre veckor från den fredagen. Men det var det ingen som sagt. Och det som är nu, i februari begärda dom tydligen någon komplettering från läkaren i Falun, den har dom ju fått men ändå inte skickat några prover. Så har mailat läkaren i Falun och frågat när han skicakde kompletteringen, om det visar sig att han gjorde det på en gång och Uppsala har haft den kompletteringen liggandes i flera måander - då ligger dom risigt till!!  

Jag skrev ett argt mail igår efter samtalet som jag inte blev klok på. Läkaren där skulle ringa idag igen, för att reda ut "missförståndet". Men det är ju inget missförstånd, dom har slarvat, det bra är så! :(

Ja, jag ska fråga idag om hur det blir om jag blir gravid innan jag har fått något svar. För jag orkar fan inte vänta längre!

Fy fan vad arg jag är.
  • Charlie40
    maoliiin skrev 2014-06-19 10:22:56 följande:

Vi har inte fått ngåot svar på någon avvikelse. Moderkaksprovet visade ju på att det inte var några avvikelser. Det dom tror är att det är någon form av genetisk njursjukdom, och det är väl det som ska kollas nu. Eller skulle ha kollats i februari :(

Jag har kollat i min journaler, där syn ingenting dokumenterat förutom i oktober/november när ja var där och gjorde moderkaksprovet. Sen syns det inget mer, bara att dom är i "loggrapporter", där syns det att dom är in rätt så ofta i men journal, men inget mer.

Ja, det har alltid strulat för oss. När jag gjorde moderkaksprovet på en måndag skulle dom höra av sig på fredagen samma vecka. På fredagen veckan efter hade jag inte hört något, då ringde jag till laboratoriet och fick reda på att provet var för litet så dom var tvugna att odla mera, vilket skulle dröja minst tre veckor från den fredagen. Men det var det ingen som sagt. Och det som är nu, i februari begärda dom tydligen någon komplettering från läkaren i Falun, den har dom ju fått men ändå inte skickat några prover. Så har mailat läkaren i Falun och frågat när han skicakde kompletteringen, om det visar sig att han gjorde det på en gång och Uppsala har haft den kompletteringen liggandes i flera måander - då ligger dom risigt till!!  

Jag skrev ett argt mail igår efter samtalet som jag inte blev klok på. Läkaren där skulle ringa idag igen, för att reda ut "missförståndet". Men det är ju inget missförstånd, dom har slarvat, det bra är så! :(

Ja, jag ska fråga idag om hur det blir om jag blir gravid innan jag har fått något svar. För jag orkar fan inte vänta längre!

Fy fan vad arg jag är.
    Åhhhh jag förstår det! Om/när jag åker dit för mkp så kommer jag KRÄVA att dom ringer mig oavsett resultat INOM 4 dagar!! Har dom inget resultat då får dom ändå ringa och berätta det!

Man måste stå på sig, vilket är jobbigt i den utsatta situation man befinner sig.
  • la vie en rose
    RockTheRebell skrev 2014-06-17 21:05:48 följande:

Hej alla! Idag hade vi kub och fick se två små! Livet är bra konstigt! Om 5 dagar är dagen då vi tvingades avbryta lillebror.

Wow, två stycken???! Ja livet är verkligen märkligt... Har ni tvillingar i släkten?
  • RockTheRebell

Ja min farfar är närmast. Men det finns fler

la vie en rose skrev 2014-06-19 16:56:25 följande:
    Wow, två stycken???! Ja livet är verkligen märkligt... Har ni tvillingar i släkten?

• Mia8302

Jag har också tvillingar i släkten, min pappa och morfar är tvåäggstvillingar. Båda har/hade en syster. Sen har jag både trillingar och fyrlingar längre bak i tiden, men trodde bara det var ärftligt om ens mamma, mormor, mormors mor etc var tvilling...?

• RockTheRebell

Det är ett vanligt missförstånd. Men det är så att i det aktuella paret som får barn/en så är det bara mamman som kan bidra med chans till tvillingar. Det sägs ju lika mycket att det hoppar över en generation. Min pappa har ju i sina gener att tjejerna i familjen kan släppa fler ägg, men pappa kan ju inte släppa fler ägg hehe. Är du med? Så pappas gener från sin farmor gör ju att tex jag min syster skulle kunna släppa fler ägg. Hade det varit samma kön på tvillingar så långt bak hade man väl inte vetat om det var en eller två ägg. Men med olika kön är det ju givet att fler ägg släpps. Enäggstvillingar är dock bara slumpen och inte ärftligt. Så mina döttrar kan få tvillingar o mina söners döttrar skulle kunna få tvillingar.

Svar på tråden Vill bli gravid efter avbruten graviditet