• hope27

Vill bli gravid efter avbruten graviditet

För bara några dagar sen avbröt vi graviditeten (pga allvarligt hjärtfel) i v 16 (fick föda ut pojken och därefter fick de göra en skrapning för att få bort moderkakan, den ville inte komma ut själv). Det är det värsta jag någonsin har varit med om, och tomheten och saknaden efter min fina lilla pojke som jag känner nu går inte att beskriva med ord. Jag vet att jag aldrig kan ersätta min pojke med en annan bebis men jag kan inte sluta tänka på att bli gravid igen så fort som möjligt. Det är den enda tanken som håller mig från att inte bryta ihop helt nu. 

Det jag nu funderar på är hur länge man bör vänta? Hur länge väntade ni som varit med om samma? Gör det någon betydelse i hur länge man bör vänta om man har fått göra en skrapning också? Alla läkare och barnmorskor säger helt olika så jag tänkte att det är bäst att höra med er som faktiskt varit med om detta och blivit gravida igen. Det som skrämmer mig lite är den läkaren som sa att det är större missfallsrisk om inte väntar 3 menscyklar.... 

Jag vill försöka igen direkt efter första mensen. Bortsett från att jag blödde mycket på sjukhuset, har jag knappt haft någon blödning hemma. Inte heller någon smärta och det lilla som jag blöder nu börjar se ut som det sista... ja, ni vet nog hur jag menar. Så jag tror att min kropp återhämtar sig bra i alla fall. Detta var vårt första barn. Har aldrig haft missfall tidigare, blev gravid på andra försöket och enligt läkaren var detta bara en slump.... så jag hoppas innerligt på att jag har någon fördel i alla fall för att bli snabbt gravid igen och få ett friskt barn. 

Kram till er alla som varit med om samma <3

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-02-11 16:33
    ingen som kan svara??? pls ni med erfarenhet...
  • Svar på tråden Vill bli gravid efter avbruten graviditet
  • maoliiin
    Charlie40 skrev 2014-06-19 10:58:07 följande:
    Åhhhh jag förstår det! Om/när jag åker dit för mkp så kommer jag KRÄVA att dom ringer mig oavsett resultat INOM 4 dagar!! Har dom inget resultat då får dom ändå ringa och berätta det!

Man måste stå på sig, vilket är jobbigt i den utsatta situation man befinner sig.

Ja, men man trodde ju att dom skulle höra av sig som dom sagt. I fortsättningen vet man ju att man uppenbarligen lär ställa krav för att slippa gå runt i ovisshet. Ja, det är ju jobbigt när man i är i situationen, men nu har jag blivit så arg och besviken, så nu bara kör jag på, nu SKA jag har svar!! om inte annat på varför dem inte ens kan höra av sig och berätta vad som händer. 
  • Mia8302

Då spännande Rock the rebell, tvillingar hade känts otroligt men häftigt. 2 för 1 liksom

Grattis J Hanna! Och grattis till Snerkan och La vie en rose! Ni inspirerar mig. Vi avbröt som sagt i början av mars och iom den här ägglossningen som börjar närma sig känner vi oss redo igen. Så nu ligger vi i, hoppas på att få dela plusset med er när/om det kommer.

• Charlie40

Gjorde avbrytandet 1 juni och slutade blöda så där riktigt 15 juni den 19 började jag blöda igen och tänkte yes nu är mensen här. Blödde 19-22 och har haft pos grav test fram tills imorse. Tagit äl test som självklart oxå visat positivt pga hcg. Imorse var detta neg oxå vilket är bra. Problemet är bara att jag har riktiga äl känningar både igår och idag samt äl sekret. Hur går det ihop? Hade jag inte mens 19-22 och borde inte äl testet visa pos iså fall? Jag blir tokig av att inte veta min cykel. Jag vill ju bara ha en bäbis!!!!

• la vie en rose
    Charlie40 skrev 2014-06-24 16:14:07 följande:

Gjorde avbrytandet 1 juni och slutade blöda så där riktigt 15 juni den 19 började jag blöda igen och tänkte yes nu är mensen här. Blödde 19-22 och har haft pos grav test fram tills imorse. Tagit äl test som självklart oxå visat positivt pga hcg. Imorse var detta neg oxå vilket är bra. Problemet är bara att jag har riktiga äl känningar både igår och idag samt äl sekret. Hur går det ihop? Hade jag inte mens 19-22 och borde inte äl testet visa pos iså fall? Jag blir tokig av att inte veta min cykel. Jag vill ju bara ha en bäbis!!!!

Det låter lite väl tätt inpå för att vara mensen som kommit, utan det var nog snarare ett uppehåll i blödningen efter avbrytandet. Min läkare sa att mensen vanligtvis kommer igång igen efter ca 6 veckor och det visade sig stämma ganska bra för mig.

Förstår att du känner dig otålig och längtar, men kroppen lever ju sitt eget liv i sin egen takt. Håller tummarna för ett sommarplus för dig!

Kram
  • Charlie40
    la vie en rose skrev 2014-06-24 18:09:49 följande:
    Det låter lite väl tätt inpå för att vara mensen som kommit, utan det var nog snarare ett uppehåll i blödningen efter avbrytandet. Min läkare sa att mensen vanligtvis kommer igång igen efter ca 6 veckor och det visade sig stämma ganska bra för mig.

Förstår att du känner dig otålig och längtar, men kroppen lever ju sitt eget liv i sin egen takt. Håller tummarna för ett sommarplus för dig!

Kram
    Jag fick positivt på äl test på eftermiddagen och ligger just nu med äl smärtor. Vi borde med andra ord ha myst igår men får bli idag då. Sist jag gjorde avbrytandet så blödde jag till och från i 6 veckor och kunde inte säga om det var mens eller inte. Jag blev dock gravid direkt efter men fick ett tidigt mf.
  • hope27
    Mia8302 skrev 2014-06-17 23:58:23 följande:

Hope27: Nä vi har inte fått svar ännu från sjukhuset. Förhoppningsvis känns det lättare när de kommer och att få träffa en läkare igen för att få prata lite nu när det gått ett tag. De säger att det är en slump men samtidigt tänker jag att om inte alla provsvaren kommit, hur kan de veta det...? Visserligen visade snabbsvaren på fostervattenprovet inga anmärkningar.. Och de visste ganska mycket om anatomin på vår lille, tror de gjorde 4 UL.. Okej, så det var ditt första också. Vi får hoppas det tar sig snart Jag tror jag kommer vilja göra KUB i v 11-14 helst så tidigt det går, kommer ni också vilja ha fler tester? Nu när man "får" det..jag är bara 31 och fick bara ett rul förra gången. Denna gången vill jag ha mer koll!

jag tror att så länge fostervattenprovet visar okej, så bör det inte vara något ärftligt och är därmed en genetisk "slump"... det är så jag har tolkat och fått det förklarat för mig. om jag nu förstått rätt =) ja de gjorde också en massa ul på vår, bland annat en organscreening där allt visade helt ok. tror de kan se rätt mycket på ul också. oavsett om det är slump...är så rädd att det ska bli något igen... tror inte mitt psyke klarar något mer.... har man en gång råkat ut för "slumpen" så känns det som att varför skulle man inte kunna råka ut för slumpen igen typ =(

jo, jag kommer nog också vilja ha fler kontroller. men sen är jag lite orolig för hur strålning från ultraljud kan påverka barnet... kommer nog bli fler kontroller, men ska försöka att ta det lite lugnt (om det ens går), i alla fall de första 3 månaderna då barnet är som mest känsligt. men jag tror man kommer behöva fler kontroller för klara av att hantera oron... =( vill också göra KUB så fort som möjligt!

var går du någonstans? själv har jag cura kliniken här i malmö, hade tur med de för jag fick redan under första grav tidigt vul och kub. så det är det enda i alla fall som jag är lugnt över, att man kommer få en massa kontroller utan problem....
  • hope27
    RockTheRebell skrev 2014-06-17 21:05:48 följande:

Hej alla! Idag hade vi kub och fick se två små! Livet är bra konstigt! Om 5 dagar är dagen då vi tvingades avbryta lillebror.

åhh två stycken, gud va underbart ju!!! stort grattis :D
  • hope27
    la vie en rose skrev 2014-06-22 10:36:47 följande:

Idag var det min tur! Har haft på känn att kanske kanske var det dags denna gång, men lyckades hålla mig från att testa fram till idag (dag 37). Fick omedelbart ett tydligt tveklöst plus! Både jag och min man är glada, men tyvärr står rädslan i vägen för det stora jublet. Vi får försöka ta en bit i taget och tillåta oss att känna både oro och glädje.

stort grattis :D
  • hope27
    J Hanna skrev 2014-06-23 06:37:11 följande:

Hej fina ni!

Idag plusade jag äntligen. Jag avbröt min förra graviditet slutet av februari. Blödde sedan konstant i en månad och lades in för skrapning slutet av mars. I slutet av april hade mensen kommit igång igen så vi kunde försöka. Så det här blev tredje försöket.
    Hoppas hoppas att den stannar kvar där inne nu.

Trodde att jag aldrig skulle bli gravid igen. Det kändes så overkligt att jag någonsin skulle få en liten bebis. Tyckte så även när jag blev gravid förra gången. När jag sedan tvingades avbryta fick jag vatten på min kvarn (läs på min teori om att jag aldrig kan få en bebis).

Det känns jobbigt att behöva vänta så många veckor innan vi vet att det inte är samma fel igen. Hoppas bara att tiden går fort nu.

Kramar till er alla. Ni har varit ett stort stöd, även om ni inte vet om det.

stort grattis vännen :D vad glad jag blir :D stor kram
Svar på tråden Vill bli gravid efter avbruten graviditet