• Jamku

Varför hatar folk MP?

För att de verkar ha andra prioriteringar än miljö och klimat?

Jag gör omröstningar för att spara lästid
  • Svar på tråden Varför hatar folk MP?
  • ölburk2
    Tom Araya skrev 2014-07-09 20:26:50 följande:
    Kvotering medför knappast att folk tillsätts av kompetens.

Problemet med både löner för kvinnor och könsfördelningen grundar sig i att kvinnor har svårare att ta för sig. Idag är lönesättningen i stort sett helt och hållet individuell, vilket innebär att de som har svårt att ställa krav vid förhandling förblir sämre betalda, oavsett kön.
    Att det blivit individuell lönesättning beror ju på att de som jobbar som anställda vill ha det så, dom har gjort ett val att avstå från fackets hjälp genom att inte ansluta sig., vissa är ju inte ens med i nån A-kassa.., troligtvis drabbas kvinnorna hårdast av det, men dom har själva inte gjort mycket för att värna om facken..
    Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • Tom Araya
    ölburk2 skrev 2014-07-09 21:33:38 följande:
    Att det blivit individuell lönesättning beror ju på att de som jobbar som anställda vill ha det så, dom har gjort ett val att avstå från fackets hjälp genom att inte ansluta sig., vissa är ju inte ens med i nån A-kassa.., troligtvis drabbas kvinnorna hårdast av det, men dom har själva inte gjort mycket för att värna om facken..
    Individuell lönesättning gäller oavsett medlemskap i facket eller a-kassan.
    Facket och kollektivavtal säger inte vad du får i lön, bara nivån du inte ska behöva gå under.
  • Fagerlund
    Jeaninne skrev 2014-07-09 18:25:35 följande:
    Jag är SPECIFIKT rädd för kärnkraften, på grund av att följderna av en katastrof blir så långtgående och fruktansvärda. Det påverkar ju även kommande generationer... Jag är emot överdrivet och onödigt användande av flygplan, på grund av påverkan på ozonlagret, ja. Bussar är bättre än bilar, och nödvändigt för alla som inte orkar cykla eller gå - och naturligtvis för alla när det gäller långa distanser.

Det handlar inte om något "drömliv" egentligen, utan om att det inte kan fortsätta så här. Vi utplånar jordens resurser och förstör miljön. Dessutom mår många av oss inte bra av alienationen, den söta och feta och rikliga kosten, och den stillasittande livsstilen.
    Konsekvenserna av en kärnkraftsolycka känner vi mycket väl till, och dom är mindre än konsekvenserna av alla andra kraftslag. Anser du verkligen att energipolitik ska styras av folks olika rädslor?

Jag förstår fortfarande inte varför du pratar om en livsstil som "vi" måste leva? Du får leva som du vill, och alla andra som dom vill.

Problem med det?
  • Tom Araya
    Jeaninne skrev 2014-07-09 18:25:35 följande:
    Jag är SPECIFIKT rädd för kärnkraften, på grund av att följderna av en katastrof blir så långtgående och fruktansvärda. Det påverkar ju även kommande generationer... Jag är emot överdrivet och onödigt användande av flygplan, på grund av påverkan på ozonlagret, ja. Bussar är bättre än bilar, och nödvändigt för alla som inte orkar cykla eller gå - och naturligtvis för alla när det gäller långa distanser.

Det handlar inte om något "drömliv" egentligen, utan om att det inte kan fortsätta så här. Vi utplånar jordens resurser och förstör miljön. Dessutom mår många av oss inte bra av alienationen, den söta och feta och rikliga kosten, och den stillasittande livsstilen.
    Man måste vara framåtsträvande för att komma åt miljöproblemen.
    Industrialiseringen är redan över 100 år gammal i västvärlden och är även genomdriven i stora delar av resten av världen idag.

Det är alldeles för stort och komplicerat att försöka uppnå någon slags naturförsörjning som för tiden före industrialiseringen.

Vi måste göra det bästa ur dagens perspektiv, vilket är att producera stora mängder energi utan fossila bränslen. Hade miljörörelsen fokuserat på det under de passerade 50 åren hade det kanske sett bättre ut idag.
  • ölburk2
    Tom Araya skrev 2014-07-09 22:37:26 följande:
    Individuell lönesättning gäller oavsett medlemskap i facket eller a-kassan.
    Facket och kollektivavtal säger inte vad du får i lön, bara nivån du inte ska behöva gå under.
    Klart det gäller, det var inte det jag skrev, men utan ett starkt fack så finns nästan inga möjligheter för anställda att påverka arbetsgivare.
    Ov vi ska generalisera så har ni anställda valt bort fackets stöd/hjälp i mångt å mycket, å istället fått bl.a individuell lönesättning.., även A-kassan verkar inte anställda begripa vad det är utan väljer bort den.., sen är det till att beklaga sig när dom mister jobbet å står där utan pengar.., tänk efter före, skulle man kunna säga..
  • Tom Araya
    ölburk2 skrev 2014-07-10 01:51:01 följande:
    Klart det gäller, det var inte det jag skrev, men utan ett starkt fack så finns nästan inga möjligheter för anställda att påverka arbetsgivare.
    Ov vi ska generalisera så har ni anställda valt bort fackets stöd/hjälp i mångt å mycket, å istället fått bl.a individuell lönesättning.., även A-kassan verkar inte anställda begripa vad det är utan väljer bort den.., sen är det till att beklaga sig när dom mister jobbet å står där utan pengar.., tänk efter före, skulle man kunna säga..
    Det du skriver ger intrycket av ett aktivt val mellan fackföreningsmedlemskap och individuell lönesättning, vilket inte är fallet.

Jag håller dock med om att vi behöver en stark fackförening och att alla bör vara med.
  • Philipsson
    ölburk2 skrev 2014-07-09 21:33:38 följande:
    Att det blivit individuell lönesättning beror ju på att de som jobbar som anställda vill ha det så, dom har gjort ett val att avstå från fackets hjälp genom att inte ansluta sig.
    Så är det ju inte. Du har som enskild anställd inget fritt val i det avseendet. Jag var kommunalanställd i en svensk kommun när kollektivavtalen slopades och då hade jag ju ingen möjlighet att välja bort den individuella lönesättningen utan tvangs förhandla om lönen som alla andra.
  • ölburk2
    Philipsson skrev 2014-07-10 08:29:35 följande:
    Så är det ju inte. Du har som enskild anställd inget fritt val i det avseendet. Jag var kommunalanställd i en svensk kommun när kollektivavtalen slopades och då hade jag ju ingen möjlighet att välja bort den individuella lönesättningen utan tvangs förhandla om lönen som alla andra.
    Det är ju det jag säger, med ett starkt fack så hade den utvecklingen kanske kunna ha förhindrats, men den möjligheten har valts bort, å då blir det fritt fram för vilka tokigheter som helst.., långt ifrån alla företagare, myndigheter, verksamheter ser till sina medarbetares å företagets bästa, dom ser bara pengarna.., tyvärr.

Sen är det där med individuell lönesättning inte ens en sanning längre, då det i statliga å komunalverksamheter ofta bara finns ett visst litet begränsat utrymme att förhandla om, ett utrymme som även facket ofta är/tvingas vara med om att fördela., väldigt märklig vändning den individuella lönesättningen tagit..

Så igen, ett starkt fack är förutsättningen, för att inte de anställda ska råka ut för allsköns konstigheter, som vissa lynniga arbetsgivare får för sig att införa å påtvinga sina anställda..
  • Philipsson
    ölburk2 skrev 2014-07-10 09:41:25 följande:
    Det är ju det jag säger, med ett starkt fack så hade den utvecklingen kanske kunna ha förhindrats, men den möjligheten har valts bort, å då blir det fritt fram för vilka tokigheter som helst.., långt ifrån alla företagare, myndigheter, verksamheter ser till sina medarbetares å företagets bästa, dom ser bara pengarna.., tyvärr.

Sen är det där med individuell lönesättning inte ens en sanning längre, då det i statliga å komunalverksamheter ofta bara finns ett visst litet begränsat utrymme att förhandla om, ett utrymme som även facket ofta är/tvingas vara med om att fördela., väldigt märklig vändning den individuella lönesättningen tagit..

Så igen, ett starkt fack är förutsättningen, för att inte de anställda ska råka ut för allsköns konstigheter, som vissa lynniga arbetsgivare får för sig att införa å påtvinga sina anställda..
    Det märkliga/sjuka är att facket i somliga fall, som i det exempel jag gav, ställde sig positivt till den förändringen.

Att å ena sidan snacka om "lika lön för lika jobb" och sen vara med på införandet av individuell lönesättning, är ju absurt.

Erfarenheten visar ju dessutom att löneutvecklingen blir sämre med individuell lönesättning än med gemensam, så jag är på din linje i allmänhet, men vill samtidigt säga att facket inte alltid är att lita på i sådana här sammanhang. Det finns nämligen femtekolonnare i de fackliga organisationerna, som snarare driver arbetsgivarnas intressen snarare än arbetarnas.
  • vfja

Kvinnor fattar fortfarande inte att de har lägre löner pga att:

- de är sämre på att ta för sig och löneförhandla än män (eftersom kvinnor generellt är mer konflikträdda och inte vill stöta sig med folk i sin omgivning)

- de väljer yrken med lägre lön

- de sjukskriver sig betydligt oftare än män för att de inte pallar trycket i arbetslivet

Svar på tråden Varför hatar folk MP?