ölburk2 skrev 2014-07-10 09:41:25 följande:
Det är ju det jag säger, med ett starkt fack så hade den utvecklingen kanske kunna ha förhindrats, men den möjligheten har valts bort, å då blir det fritt fram för vilka tokigheter som helst.., långt ifrån alla företagare, myndigheter, verksamheter ser till sina medarbetares å företagets bästa, dom ser bara pengarna.., tyvärr.
Sen är det där med individuell lönesättning inte ens en sanning längre, då det i statliga å komunalverksamheter ofta bara finns ett visst litet begränsat utrymme att förhandla om, ett utrymme som även facket ofta är/tvingas vara med om att fördela., väldigt märklig vändning den individuella lönesättningen tagit..
Så igen, ett starkt fack är förutsättningen, för att inte de anställda ska råka ut för allsköns konstigheter, som vissa lynniga arbetsgivare får för sig att införa å påtvinga sina anställda..
Det märkliga/sjuka är att facket i somliga fall, som i det exempel jag gav, ställde sig positivt till den förändringen.
Att å ena sidan snacka om "lika lön för lika jobb" och sen vara med på införandet av individuell lönesättning, är ju absurt.
Erfarenheten visar ju dessutom att löneutvecklingen blir sämre med individuell lönesättning än med gemensam, så jag är på din linje i allmänhet, men vill samtidigt säga att facket inte alltid är att lita på i sådana här sammanhang. Det finns nämligen femtekolonnare i de fackliga organisationerna, som snarare driver arbetsgivarnas intressen snarare än arbetarnas.