• Jamku

Varför hatar folk MP?

För att de verkar ha andra prioriteringar än miljö och klimat?

Jag gör omröstningar för att spara lästid
  • Svar på tråden Varför hatar folk MP?
  • ölburk2
    Philipsson skrev 2014-07-10 11:03:56 följande:
    Det märkliga/sjuka är att facket i somliga fall, som i det exempel jag gav, ställde sig positivt till den förändringen.

Att å ena sidan snacka om "lika lön för lika jobb" och sen vara med på införandet av individuell lönesättning, är ju absurt.

Erfarenheten visar ju dessutom att löneutvecklingen blir sämre med individuell lönesättning än med gemensam, så jag är på din linje i allmänhet, men vill samtidigt säga att facket inte alltid är att lita på i sådana här sammanhang. Det finns nämligen femtekolonnare i de fackliga organisationerna, som snarare driver arbetsgivarnas intressen snarare än arbetarnas.
    Håller med, facket idag är långt ifrån vad det borde vara, men anställda tycker jag har stor del i att det blivit så, bl.a så har det varit/kanske t.o.m är fortfarande, att vi alla ska klara oss på egen hand, speciellt bland dom unga så har dom anammat den amerikanska livstilen utan att förstå vad det innebär.

Det är riktigt tufft att förhandla lönen åt sig själv, det är proffs som sitter som motpart, å dom kan ofta rätt enkelt få dig att känna dig utelämnad, å väldigt väldigt liten å ensam, i ett rum där alla andra är makthavare som nästan kan göra vad som helst utan att du kan eller har laglig rätt att säga nej....

Att företagen agerar för att minska konstnaderna å ser till att det utvecklas på gynnsammaste sätt, är helt rätt, ett företag är ingen social inrättning som ska bedriva hjälpverksamhet..
    Men personligen, å många företagare med mig, vill som arbetsgivare ha en motpart att förhandla å bolla idéer med, å då har ett  ja-sägande fack inget att bidra med..
    Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • themia
    Jeaninne skrev 2014-07-09 18:21:36 följande:
    PÅMINN MIG, då!
    Just vad jag gjorde
  • themia
    Jeaninne skrev 2014-07-09 18:27:34 följande:
    Du menar alltså att man bör tillsätta mindre kompententa kvinnor "bara för att"..?
    Behöver du nya glasögon?

Nej, jag menar att man bör tillsätta fullt kompetenta kvinnor.
    Liksom att man bör tillsätta fullt kompetenta män när det är för stor obalans åt andra hållet

Förvånar mig att jag måste vara så tydlig mot dig, som jag betraktar som en intelligent kvinna, även om jag ogillar din syn på politik, moral och genus.
  • Philipsson
    themia skrev 2014-07-10 11:36:46 följande:
    Behöver du nya glasögon?

Liksom att man bör tillsätta fullt kompetenta män när det är för stor obalans åt andra hållet

Förvånar mig att jag måste vara så tydlig mot dig, som jag betraktar som en intelligent kvinna, även om jag ogillar din syn på politik, moral och genus.
    Att kvotera in är att med politiska medel förändra verkligheten, för att gynna en viss grupp och således missgynna en annan.

Kvotering är skräp.
  • Fagerlund
    Behöver du nya glasögon?

Det ska alltså kvoteras kompetenta människor till jobb? Så sker redan, det kallas "rekrytering".
  • Jeaninne
    Behöver du nya glasögon?

Jag menade "mindre kompetenta" i förhållande till de männen som i så fall inte skulle få platsen p.g.a. kvoteringen. Det finns ingen anledning att nöja sig med "fullt kompetenta" (om du menar en viss miniminivå på kompetensen). Ett företag eller en styrelse har rätt att välja de allra bästa. Även om alla dessa skulle råka vara vita män.

Dessutom: hur kul är det att veta att man bara har sin plats för att fylla kvinnokvoten? Eller blattekvoten? Eller homokvoten? Och inte för att dom ville ha en som individ?

Som jag har berättat i en annan debatt här, så är jag aktiv medlem i ett parti med stort överskott av män. Jag är därför mycket väl medveten om, att detta kan ligga till grund när en valberedning frågar om jag vill kandidera till en styrelse eller ett fullmäktige. Alltså att det ser bra ut med några kvinnliga namn på valsedeln också.

Då måste man våga fråga sig själv, ibland: "är det rimligt att jag ska stå på plats nummer fyra, när Peter som har arbetat idéellt för partiet under mycket längre tid och i mycket större omfattning än jag, står som nummer fem?" I värsta fall får man fråga valberedningen hur de har tänkt, och be dem vara ärliga i största förtroende.
  • Jeaninne
    Tom Araya skrev 2014-07-09 23:32:47 följande:
    Man måste vara framåtsträvande för att komma åt miljöproblemen.
    Industrialiseringen är redan över 100 år gammal i västvärlden och är även genomdriven i stora delar av resten av världen idag.

Det är alldeles för stort och komplicerat att försöka uppnå någon slags naturförsörjning som för tiden före industrialiseringen.

Vi måste göra det bästa ur dagens perspektiv, vilket är att producera stora mängder energi utan fossila bränslen. Hade miljörörelsen fokuserat på det under de passerade 50 åren hade det kanske sett bättre ut idag.
    Grejen är ju bara att det inte kan funka hur länge som helst. Resurserna tar slut. Och fusionsenergi är dessutom farlig. Tänk bara på hur länge de tar för avfallet att halveras ner till icke-farliga halter av radioaktivitet! Hur kan vi ens förvänta oss, att folk som hittar sådant avfall om 300 år ska fatta att det är farligt..?
  • Philipsson
    Jeaninne skrev 2014-07-10 12:13:21 följande:
    Grejen är ju bara att det inte kan funka hur länge som helst. Resurserna tar slut. Och fusionsenergi är dessutom farlig. Tänk bara på hur länge de tar för avfallet att halveras ner till icke-farliga halter av radioaktivitet! Hur kan vi ens förvänta oss, att folk som hittar sådant avfall om 300 år ska fatta att det är farligt..?
    Miljön är i synnerhet en global fråga. Vi löser ju inte miljöfrågan genom att t.ex. beskatta bilen ännu hårdare i SVERIGE. Sverige och en del andra länder i Europa har ju redan kommit ganska långt när det gäller miljöförbättringarna.

Mp har inte fattat det utan angriper miljöfrågan utifrån nåt slags moraliskt perspektiv, deras diskurs påminner om den som man hör på frireligiösas väckelsemöten.

Vad det handlar om är globala avtal.

När det gäller kärnkraften så ska den naturligtvis avvecklas, undan för undan. Inga nya kärnkraftverk ska byggas.

Vi ska inte glömma att Sverige redan utan kärnkraften i princip är självförsörjande när det gäller el-energi.

Konstigt dock att Mp aldrig talar om nedragningar när det gäller el-konsumtionen. Elbilars batterier måste ju liksom laddas och för det måste elen komma nånstans ifrån.
  • ölburk2
    Jag vill inte förringa din oro, den ingår som en del i vår mänskliga natur, precis som nyfikenhet, glädje å sorg..
    Men du kan va lugn, vi människor kommar att överleva som ras påJjorden, tills naturkrafterna/naturlagarna sätter stopp för oss, d.v.s när Solen slocknar.
    .
    Jordens undergång har i alla tider påståts av vissa varit nära, snart sagt varenda okänd större uppfinning har förutspåtts kunna förorska Jordens undergång.., ja det räcker än idag att inte leva efter en viss religon, för att deras anhängre ska påstå vi andra komer att orsaka Jordens undergång

Sen kan jag trösta dig med att det idag finns färdiga lösningar på energi problemet, men dom kommer inte att tillåtas tas ibruk i större skala, inte förrän oljan å gasen tagit slut, pengar å makt styr som du vet..
    Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • Fagerlund

Du kräver alltså helt ofarliga energikällor som varar för evigt? Har du nåt förslag? 

Apropå det förbrukade kärnbränslet, så antar jag att du är uppdaterad på fjärde generationens kärnreaktorer, till exempel den ryska BN-800 som just gått i drift?

Svar på tråden Varför hatar folk MP?