Philipsson skrev 2014-07-10 11:03:56 följande:
Det märkliga/sjuka är att facket i somliga fall, som i det exempel jag gav, ställde sig positivt till den förändringen.
Att å ena sidan snacka om "lika lön för lika jobb" och sen vara med på införandet av individuell lönesättning, är ju absurt.
Erfarenheten visar ju dessutom att löneutvecklingen blir sämre med individuell lönesättning än med gemensam, så jag är på din linje i allmänhet, men vill samtidigt säga att facket inte alltid är att lita på i sådana här sammanhang. Det finns nämligen femtekolonnare i de fackliga organisationerna, som snarare driver arbetsgivarnas intressen snarare än arbetarnas.
Håller med, facket idag är långt ifrån vad det borde vara, men anställda tycker jag har stor del i att det blivit så, bl.a så har det varit/kanske t.o.m är fortfarande, att vi alla ska klara oss på egen hand, speciellt bland dom unga så har dom anammat den amerikanska livstilen utan att förstå vad det innebär.
Det är riktigt tufft att förhandla lönen åt sig själv, det är proffs som sitter som motpart, å dom kan ofta rätt enkelt få dig att känna dig utelämnad, å väldigt väldigt liten å ensam, i ett rum där alla andra är makthavare som nästan kan göra vad som helst utan att du kan eller har laglig rätt att säga nej....
Att företagen agerar för att minska konstnaderna å ser till att det utvecklas på gynnsammaste sätt, är helt rätt, ett företag är ingen social inrättning som ska bedriva hjälpverksamhet..
Men personligen, å många företagare med mig, vill som arbetsgivare ha en motpart att förhandla å bolla idéer med, å då har ett ja-sägande fack inget att bidra med..