KillBill skrev 2015-04-30 09:30:08 följande:
Men låter det inte märkligt? Enligt regeringen budget ska skatten introduceras under 2015 och under 2016 ska den ge intäkter på 250 MSEK. Sett till antal miljarder som kärnkraften genererar så är inte 250 miljoner mycket pengar. Jag försöker bara sätta mig i vad det är som gäller.
På marginalen är förstås den höjda effektskatten drivande. Dessutom är det inga 250 miljoner utan 640 som skall plockas in:
http://www.altinget.se/artikel/baylan-haaller-oppet-for-hojd-effektskatt
Statens netto-effekt är däremot 250.
R1 och R2 kommer att få en effektskatt vardera på ca 40 miljoner om året om förslaget går genom. Genom att stänga dessa två verk fem år i förväg så sparar Vattenfall alltså i runda slängar 400 miljoner.
Men, höjningen av effektskatten är ännu inte klubbad och därför har Vattenfall heller ännu inte tagit något beslut om att tidigarelägga stoppet av R1 och R2.
.
Men du är inne på en viktig sak.
I stort sett ALL elproduktion, som inte är olja, kol eller gas är redan idag olönsam, eller nära på olönsam. Detta pga de väldigt låga energipriserna vi har just nu.
Priser som till stor del beror på att USA nu via fracking har gjort sig i stort sett oberoende av omvärlden när det gäller energi och dessutom kan exportera naturgas till exempelvis Europa.
Ingen kan räkna hem NÅGOT nytt energiprojekt idag - utan subventioner.
Kraftiga subventioner är alltså det enda som håller igång utbyggnaden av vindkraft som nu sker. På en ren marknad skulle inte ett enda vindkraftverk uppföras och i Sverige straffbeskattas till och med kärnkraften för att göras ännu mindre lönsam.
Detta med ekonomin i nya energiprojekt finns också väl beskrivet i rapporten jag länkat ovan. Börjar på sidan 18. Väl värt att läsa.