• Jamku

Varför hatar folk MP?

För att de verkar ha andra prioriteringar än miljö och klimat?

Jag gör omröstningar för att spara lästid
  • Svar på tråden Varför hatar folk MP?
  • Mentat
    themia skrev 2015-05-01 16:35:53 följande:
    Jag vet inte om du är dum eller om du bara låtsas.

Om Sverige någon enstaka gång släpper ut för mycket CO2 från energiproduktionen på grund av extrem kyla en vinterdag,
    så måste du, om du ska jämföra, räkna med Sveriges totala utsläpp från alla övriga källor under samma tid, inklusive din bil.

Men nu är jag trött på den här diskussionen.
    Ha en skön helg!
    Ja, men å andra sidan släpper inte kärnkraften ut någon CO2 alls. Jag tolkar dig som att du alltså har insett att man behöver installera baskraft i systemet för at tklara effektbalansen och tänker dig att man gör det med fossileldade kraftverk, så som öresundsverket startades när Barsebäck lades ner?

Jag tycker ju att det är en bättre lösning att inte bygga fossileldade kraftverk alls utan nya, moderna, kärnkraftverk - åtminstone om man bryr sig om klimatet!
  • Flash Gordon
    Flash Gordon skrev 2015-04-30 09:42:29 följande:
    Partsinlaga?

Jaså, det är så man avfärdar basindustrins förutsättningslösa diskussion om vilken framtida baskraft som behövs. Ja, då slipper man ju ta ställning i frågan åtminstone. Skönt. Ett tag till, åtminstone.

Som med invandringen. Kör på bara i det ideologiska spåret tills den dagen verkligheten kommer ikapp. Fast då blir det desto jobbigare.

.
    Som du märker tar SKGS inte ställning vare sig för eller mot kärnkraft i förhållande till gas. Däremot avfärdar de vatten och kol på miljömässiga grunder.

Vad väljer du? Gas eller kärnkraft?

Eller erkänner du inte behovet av framtida baskraft/reglerkraft?

.

.
    Och vill du verkligen minska utsläppen av CO2 bör du jobba för en utbyggnad av kärnkraften, vilket i sin tur, kan minska behovet av kol/olja/gas. Det är även var IPCC rekommenderar.
    Themia!

Du får gärna svara på frågorna till dig i det här inlägget.

Är det verkligen så att du inte tror på behovet av baskraft/reglerkraft framöver?

Eller tror du på behovet och därmed måste välja något kraftslag av den typen, i så fall vilket?
  • themia
    Tom Araya skrev 2015-05-01 18:24:56 följande:
    Det du inte fattar är att man inte kan resonera så som du gör om man ska  minska utsläppen.
    Väldigt lite utsläpp på väldigt många ställen blir mycket tillsammans.

27% av den totala energitillförseln under ett år i Sverige är dessutom inte lite, så även där har du fel.
    Jag gror inte att du läser vad jag skriver.

Du har alldeles rätt i att många små utsläpp blir väldigt mycket tillsammans, men det vi här talar om är väldigt få utsläpp vid enstaka extrema tillfällen.

Vad då 27% ?? Nu kommenterar du någon annans inlägg
  • themia
    Mentat skrev 2015-05-01 18:29:57 följande:
    Ja, men å andra sidan släpper inte kärnkraften ut någon CO2 alls. Jag tolkar dig som att du alltså har insett att man behöver installera baskraft i systemet för at tklara effektbalansen och tänker dig att man gör det med fossileldade kraftverk, så som öresundsverket startades när Barsebäck lades ner?

Jag tycker ju att det är en bättre lösning att inte bygga fossileldade kraftverk alls utan nya, moderna, kärnkraftverk - åtminstone om man bryr sig om klimatet!
    Vi ska inte bygga några fossileldade kraftverk, vi ska minska elförbrukningen genom effektivare användning och bygga ut de hållbara alternativen.

• themia
    Flash Gordon skrev 2015-05-01 19:57:19 följande:
    Themia!

Du får gärna svara på frågorna till dig i det här inlägget.

Är det verkligen så att du inte tror på behovet av baskraft/reglerkraft framöver?

Eller tror du på behovet och därmed måste välja något kraftslag av den typen, i så fall vilket?
    Allt handlar om tidsperspektiv. Jag tror inte att vi kan avveckla kärnkraft eller annan baskraft inom några få år, eftersom utveckling av smarta elnät och hållbar energiproduktion tar tid, men jag är övertygad om att vi inte har behov av mer kärnkraft.
    På sikt kommer vattenkraften att vara tillräcklig som bas/reglerkraft.
  • Tom Araya
    themia skrev 2015-05-02 00:47:05 följande:
    Allt handlar om tidsperspektiv. Jag tror inte att vi kan avveckla kärnkraft eller annan baskraft inom några få år, eftersom utveckling av smarta elnät och hållbar energiproduktion tar tid, men jag är övertygad om att vi inte har behov av mer kärnkraft.
    Du tycker m.a.o. att det är okej att elda med fossila bränslen några år till!?

Har du några vetenskapliga belägg för att vattenkraft kommer att vara tillräcklig som baskraft?
  • Tom Araya
    themia skrev 2015-05-02 00:34:26 följande:
    Jag gror inte att du läser vad jag skriver.

Du har alldeles rätt i att många små utsläpp blir väldigt mycket tillsammans, men det vi här talar om är väldigt få utsläpp vid enstaka extrema tillfällen.
    Fast om alla eller många länder gör så, så blir det mycket tillsammans.
    Dessutom har du effekten att om du köper energi producerad med fossila bränslen så bidrar du till att upprätthålla efterfrågan och därmed även produktionen.
    themia skrev 2015-05-02 00:34:26 följande:
    Vad då 27% ?? Nu kommenterar du någon annans inlägg
    Jag har skrivit det förut och jag skriver det igen...
    Av den totala energitillförseln i Sverige 2013 utgjorde energi producerad med fossila bränslen inte mindre än 27%. Det är väl ändå en betydande andel!?

• Mentat
    themia skrev 2015-05-02 00:37:36 följande:
    Vi ska inte bygga några fossileldade kraftverk, vi ska minska elförbrukningen genom effektivare användning och bygga ut de hållbara alternativen.

Ja, det är ju den grundläggande trosbekännelsen. Kruxet är bara att den fortfarande inte tar hänsyn till effektbalansen, nu åtminstone för fjärde gången.

Det förstärker för varje gång intrycket: (mp):s energipolitik bygger på drömmar och önsketänkande som inte fungerar i verkligheten. Effektbalans är ett begrepp (mp) helt enkelt inte förstår.
  • Flash Gordon

OK, det förklarar din inställning.

Jag tror INTE att vattenkraften kommer att räcka som reglerkraft och därför måste vi ha något ytterligare. Det är också vad som all forskning på området till dags dato kommer fram till.
  • Rutgers
    År 2200 då eller? Möjligt men rätt ointresant idag.

Det är om 3 år de vill stänga ner mer kärnkraft och fram till dess kommer inte några 90% bättre värmepumpar/kylskåp/stålverk hitta ut på markanden.

Har du något konkret förslag hur det skall lösas eller jobbar du som polikter och bara pratar fluffiga abstrakta termer för att det skall låta bra?
Svar på tråden Varför hatar folk MP?