• Jamku

Varför hatar folk MP?

För att de verkar ha andra prioriteringar än miljö och klimat?

Jag gör omröstningar för att spara lästid
  • Svar på tråden Varför hatar folk MP?
  • themia
    Tom Araya skrev 2015-04-28 20:59:39 följande:
    Jag skrev:
    Tom Araya skrev 2015-04-28 17:21:13 följande:
    I synnerhet som de flesta utom just miljöpartister inser att kärnkraft är det renaste vi har idag med kapacitet nog att försörja vårt behov.
    Observera understruket ovan.

Du svarade:Observera understruket ovan.
    Ser du nu vad som brister i ditt resonemang jämfört med mitt?

Nej, jag kan inte se några brister i mitt resonemang. Ingen miljöpartist är så att naiv att tro att alla kärnreaktorer kan stängas inom denna mandatperiod.
    Två reaktorer kan stängas till 2018 har vi sagt
  • Mentat
    themia skrev 2015-04-28 20:27:33 följande:
    Som du såg i min korrigering så skrev jag fel i hastigheten, men inte helt fel ändå.

Många större och mindre vind- och solanläggningar spridda över landet, gör elnätet betydligt mindre sårbart och smart styrning korrigerar automatiskt mot snedbelastningar.
    Nej, det klarar de inte av om det inte blåser på vintern och sådana situationer kommer att uppstå. Så frågan kvarstår: Hur skall de klara effektbalansen? Har de ens tänkt på det eller tyckte de bara att "förnybart" lät trevligt?

Det gör det, men det räcker inte för att det skall fungera.
  • Tom Araya
    themia skrev 2015-04-28 21:14:38 följande:
    Nej, jag kan inte se några brister i mitt resonemang.
    Jag skrev ju om idag och du om framtiden, såklart du inte kan ha rätt då i ditt resonemang.
    themia skrev 2015-04-28 21:14:38 följande:
    Ingen miljöpartist är så att naiv att tro att alla kärnreaktorer kan stängas inom denna mandatperiod.
    Två reaktorer kan stängas till 2018 har vi sagt
    Själv säger jag: stäng hur många ni vill när vi har annan energi som täcker behovet utan att någonsin producera eller köpa energi från fossila bränslen, inte en dag tidigare.
  • Flash Gordon
    Mentat skrev 2015-04-28 20:16:58 följande:
    Hur skall de klara effektbalansen?
    Det gör de inte.

Om de inte har gas- och oljekraftverk i reserv.

Men låt inte det hindra.
  • Mentat
    Flash Gordon skrev 2015-04-29 09:30:12 följande:
    Det gör de inte.

Om de inte har gas- och oljekraftverk i reserv.

Men låt inte det hindra.
    Ja, det var ju så de hanterade nedläggningen av Barsebäck: Att man startade kolkraftverket Öresundsverket som hade legat i malpåse.

Utsläppen av CO2 ökade rejält men sådant bekymrar inte (mp) och varför skulle det det? De ställs ju inte till svars i media för följderna av sin politik och kan alltså fortsätta propagera för en energipolitik som bygger på drömmar och luftslott.
  • Flash Gordon
    Mentat skrev 2015-04-29 10:09:44 följande:
    Ja, det var ju så de hanterade nedläggningen av Barsebäck: Att man startade kolkraftverket Öresundsverket som hade legat i malpåse.

Utsläppen av CO2 ökade rejält men sådant bekymrar inte (mp) och varför skulle det det? De ställs ju inte till svars i media för följderna av sin politik och kan alltså fortsätta propagera för en energipolitik som bygger på drömmar och luftslott.
    Det kommer att bli med energin som med invandringen.

Man kör på i de den riktning man ideologiskt vill att det ska utvecklas men till slut kommer verkligheten ikapp och man tvingas till plågsamma omvärderingar.
  • Aqt
    Jamku skrev 2014-02-16 22:50:52 följande:

För att de verkar ha andra prioriteringar än miljö och klimat?

För att de driver en ideologisk politik baserat på önsketänkande om fred på jorden, fri invandring och en hållbar miljö m.m. Problemet är inte ideerna utan att de inte klarar av genomföra den politiken i verkligheten. Det är varken praktiskt eller ekonomiskt genomförbart och de har alltid bristfälliga och ofinansierade budgetar.

Ganska lika FI faktiskt.
  • KillBill
    Mentat skrev 2015-04-29 10:09:44 följande:

Miljöpartiet var väl inte involverat i beslutet att stänga Barsebäck?
  • themia
    Mentat skrev 2015-04-28 21:16:45 följande:
    Nej, det klarar de inte av om det inte blåser på vintern och sådana situationer kommer att uppstå. Så frågan kvarstår: Hur skall de klara effektbalansen? Har de ens tänkt på det eller tyckte de bara att "förnybart" lät trevligt?

Det gör det, men det räcker inte för att det skall fungera.
    Enligt SMHI blåser det mest vintertid (vilket nyligen fick Folkpartiledaren Jan Björklund att generat backa).
    Beträffande energibalansen, så anser marknadens aktörer att det går att hantera, och jag litar mer på dem än på dig.
Svar på tråden Varför hatar folk MP?