• Jamku

Varför hatar folk MP?

För att de verkar ha andra prioriteringar än miljö och klimat?

Jag gör omröstningar för att spara lästid
  • Svar på tråden Varför hatar folk MP?
  • Tom Araya
    bütter2 skrev 2015-06-12 22:53:11 följande:

Jomen så bra då, med en egen bana SLIPPER man stanna hos byfånarna, och då slipper politikerna och topptjänstemännen spilla ut sitt kaffe för att tåget bromsar.

Men, då borde väl bara DOM betala och inte alla vi andra?

Vilka då? Alla som drar nytta av allmännyttiga satsningar ska väl vara med och betala, det är ju hela grejen med vårt ekonomiska system.
  • bütter2
    Tom Araya skrev 2015-06-12 23:32:54 följande:
    Vilka då? Alla som drar nytta av allmännyttiga satsningar ska väl vara med och betala, det är ju hela grejen med vårt ekonomiska system.
    Och de som inte har någon nytta borde slippa.......Jag kan inte se att ett fåtal som åker på en privat bana är allmännyttiga, jag trodde det framgick...
  • bütter2
    Tom Araya skrev 2015-06-12 23:32:54 följande:
    DOM syftar alltså på det väldigt lilla fåtal som ENBART har behover att resa mellan Stockholm och Göteborg och spara en timme. Det blir billigare och fyller behovet om man köper in ytterligare ett par "statsflygplan" och låter politiker och toptjänstemän åka gratis när dom vill.

Ja, vi kan utvidga till Stockholm -Malmö, men då blir de ännu färre....
  • Tom Araya
    bütter2 skrev 2015-06-12 23:38:29 följande:
    Och de som inte har någon nytta borde slippa.......Jag kan inte se att ett fåtal som åker på en privat bana är allmännyttiga, jag trodde det framgick...
    Det är ju inte de som behöver ekonomiskt stöd av något slag som huvudsakligen är de som betalar det. Får du bostadsbidrag, barnbidrag, andra bidrag, subventionerad vård e.t.c?

Om du räknar på allt, din arbetsgivare, alla varor och tjänster du utnyttjar och alla varor och tjänster de måste nyttja för att serva dig o.s.v. så är det inte mycket i det här samhället som var och en inte kan anses nyttja.

Det mest uppenbara i detta fallet är att om en viss andel av dagens X2000-resenärer mellan Stockholm och Göteborg skulle välja nya supertåget så har ju kapaciteten i förhållande till antal passagerare och antal tåg ökat, vilket gagnar även dem som åker sträckan Stockholm och Göteborg med ordinarie Regionaltåg eller Expresståg. Skulle även biljettpriset vara högre på supertåget så är de ju med och betalar.
  • Tom Araya
    bütter2 skrev 2015-06-12 23:42:33 följande:
    DOM syftar alltså på det väldigt lilla fåtal som ENBART har behover att resa mellan Stockholm och Göteborg och spara en timme. Det blir billigare och fyller behovet om man köper in ytterligare ett par "statsflygplan" och låter politiker och toptjänstemän åka gratis när dom vill.

Ja, vi kan utvidga till Stockholm -Malmö, men då blir de ännu färre....
    Du  betalar hellre för att de flyger, som idag?
  • bütter2

Den uppskatta kostnaden för att bygga en ny bana mellan Stockholm och Göteborg ligger på mer än 250 Milliarder. Nuvarande restid (trafikverket) är 2:45, dvs under 3 timmar. Ett juste flygplan kostar 250 Millioner eller varför inte det dubbla.

För 250 Milliarder kan man då köpa ganska många flygplan, och driva dessa. Man har då löst transportbehovet mellan Sveriges två största städer, för en bråkdel av kostnaden.

250 Milliarder innebär att varje svensk skall investera 25.000 kr var, och per lönearbetare blir det 50.000. Dessa måste tas ut på skatten, så du FÅR betala investeringen.

En järnväg går bara mellan två punkter. Ett flygplan eller en buss, kan omdirigeras.

Om du är villig att betala 5000 mer i skatt i 10 år, får du förmånen att *dyrt* åka höghastighetsbanan, men det blir ju inte gratis, utan "normalt" framtida biljettpris ska till.

De som  bor UTMED höghastighetsbanan har ingen nytta av den. De får åka från Nyköping till Stockholm med annan transport, sedan tjäna en timme på att åka fort till Göteborg, och sedan åka på annat sätt till sin destination, och om den ligger utmed höghastighetsbanan alltså åka "baklänges".

Höghastighetsbanan är alltså bara en våt dröm som tar ned restiderna för den som:

BOR i Göteborg eller Stockholm City.
    Behöver resa EXAKT till den andra storstaden.
    Är villig att betala "premiumbiljett" för att få en timmes kortare restid.

ENDAST dessa tjänar på prestigeprojektet, bor du UTANFÖR tullarna i dessa städer blir resultatet en förlust. Bor du i städer som inte "servas" får du mindre av SJs resurser till dina förbindelser.

Just nu servas Stockholm Göteborg av både SAS och Malmö Aviation. Ingen av dessa flyger speciellt stora plan, antagligen för att behovet inte finns.

Jag och min fru har många gånger pendlat på sträckan för "nöjes skull", 1160:- för oss båda tur och retur en helg blir ju under 300:- per resa. Observera att då tjänar flygbolagen pengar, de transporterar INTE folk gratis.

Summan är att man antagligen kan köpa ett antal nya plan varje år och flyga folk var dom vill i Sverige för samma pengar som höghastighetsbanan kostar.

Om vi haft en befolkning per yta som Japan hade det varit en helt annan fråga.

Observera att jag gillar tåg men inte ekonomiskt vanvett.

• bütter2

Glömde lägga till att Bromma - Landvetter tar 45 minuter, och samma för Arlanda - Landvetter. De "mycket viktiga" personer som har så bråttom att de vill ha en höghastighetsbana har ju där ett bra alternativ.

För den som bara vill ta en nöjestripp för egna pengar, ej pröjsade av företag eller staten, så är det väl OK att åka Sthlm - Gbg på 2:45? Och då kan man kliva på i Nyköping och kliva av i Alingsås.

Höghastighetsbanan är bara en annorlunda Stalin-staty

• Rutgers
    bütter2 skrev 2015-06-13 00:28:37 följande:

Den uppskatta kostnaden för att bygga en ny bana mellan Stockholm och Göteborg ligger på mer än 250 Milliarder. Nuvarande restid (trafikverket) är 2:45, dvs under 3 timmar. Ett juste flygplan kostar 250 Millioner eller varför inte det dubbla.

Det beror på att flygplan har rabatt på bränslet. Skulle de betala 14kr litern som bilar får göra skulle flyget läggas ner på en dag. Men jag håller helt med dig att supertåg är bortkastat. Man borde istället satsa på vanlig järnväg. Tiden för att "flyga" mellan city och city är dock väldigt likt de där 2.45. Skall man åka Arlanda - Landvetter är det dock snabbt men det skall man sällan.

• Flash Gordon
    Tom Araya skrev 2015-06-12 22:46:29 följande:
    Skulle inte "supertågen" ha en egen bana?
    Jo det skall de ha. Åtminstone den del som har börjat planeras:
    http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/jarnvag/article3885647.ece

Problemet med höghastighetstågen är snarare att de drar resurser från det vanliga järnvägsnätet.

För större delen av alla tågresor i Sverige duger X3000 faktiskt rätt bra med sina (idag) 200 km i timmen - om man bara byggde om banorna så att de verkligen kan köra i 200 knyck.

Nu planerar man för max 320 km/h och det kostar multum.

Skillnaden mellan 200 och 320 är, i mitt tycke, helt enkelt inte tillräckligt stor för att motivera kostnaden för helt nya spår.

För vi pratar inte direkt om japanska 600 km/timmen-tåg.

• Flash Gordon
    http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5791401

170 miljarder beräknas sträckan mellan Stockholm och Malmö gå på. Minst.

Det är mycket pengar för att (teoretiskt) spara ca 30 minuters restid mellan Jönköping och Stockholm.

Alternativet till höghastighetsbana hade ju förstås varit att underhålla och bygga ut/om befintliga spår så att X3000 verkligen skulle kunna köra sina 200 i timmen hela tiden.
Svar på tråden Varför hatar folk MP?