• Jamku

    Varför hatar folk MP?

    För att de verkar ha andra prioriteringar än miljö och klimat?


    Jag gör omröstningar för att spara lästid
  • Svar på tråden Varför hatar folk MP?
  • Flash Gordon
    Cal XVI Gustf skrev 2015-05-16 13:41:53 följande:

    En ny gullig liten MP-historia som behandlar hur man ser på vanligt folk:

    www.stockholmdirekt.se/nyheter/mp-slangde-ut-kritisk-lokalbo-fran-oppet-mote/aRKoeo!zLPEJ5d3sF5lEswQvlQT@Q/

    Ett öppet möte om stadsutveckling slutade med att en lokalbo blev fysiskt utkastad av Miljöpartiets representant när han förespråkade förtätning av Söderort.

    I tisdags höll Miljöpartiet ett öppet möte på Reflexen i Kärrtorp. Under parollen "Stadsdelens framtid" diskuterades "social hållbarhet, lokal demokrati och stadsutveckling". "Alla är välkomna" stod det på affischerna.

    ...

    När Jens Eriksson reste ett kritiskt motargument blev han avvisad från lokalen.

    Han berättar att Maria Bergström (MP), som stod mitt i rummet, då ska ha gått fram till honom och sagt följande: "Byggbolagen tar russinen ur kakan. Det finns 8 000 outnyttjade byggrätter". Sedan tryckte hon ut honom ur rummet, sa "nu får du gå" och stängde dörren framför näsan på honom. Så han gick hem.

    Hon ursäktar sig så här:

    - Jag misstog honom för en av de personer som kan komma in från gatan på sådana här ställen och vara påverkad av narkotika.


    Förutom att det är lite lustigt att läsa att en miljöpartistisk lokalpolitiker i stadsdelsnämnden i Hammarby anser att det är jobbigt när folk kommer och "lägger sig i" (folk med avvikande åsikt, kan man tänka) så står det mest intressanta i slutet av artikeln.

    .
    Den miljöpartistiska politikern efterfrågar alltså journalistens källor:

    "Hur har du fått reda på det här? Har han ringt dig?"

    Nu är jag inte helt säker men jag är ganska övertygad om att det till och med är direkt olagligt för en politiker att försöka efterforska en journalists källor.

    Det är förbjudet för myndigheter att efterforska källor och rimligen borde samma gälla för folkvalda politiker.

    .
    Om vi nu letade efter anti-demokratiska tendenser i MP, menar jag.

  • Flash Gordon
    Rataxes skrev 2015-05-20 06:18:48 följande:
    Om man leker med tanken att man kunde styra eldistributionen så att MP-clownerna bara fick vindkraft och solenergi...?
    Ett alternativ är förstås att koppla bort alla hushåll där någon röstat på MP från elnätet och istället ge dem en vindsnurra och ett par solpaneler.

    Så får vi väl se vad som händer.
  • Flash Gordon
    themia skrev 2015-05-20 11:51:53 följande:
    Kärnkraften är en så dyr teknik att det idag inte går att få kostnadstäckning om inte kWh-priset ökar betydligt.
     

    DET gäller för alla energislag idag - utom kol, gas och olja.

    Inte minst gäller det för din vindkraft, som är dyrare att producera än kärnkraft, och därför kräver enorma subventioner för att överhuvudtaget byggas ut idag.
  • Flash Gordon

    Det som kommer att hända, det som kommer att tvunget hända, är att priset på el kommer att gå upp.

    Vi kan inte låta elpriset subventioneras för all framtid utan elkonsumenterna måste betala det fulla priset förr eller senare.

    Då, när vi kommit upp till kanske en 0:80-1:10 per kWh så kommer åtminstone kärnkraften att vara kraftigt lönsam igen.

    Den redan utbyggda vattenkraften, olja/gas/kol ännu mer så.

    Men då behövs det politiska åtgärder för att stoppa just olja/gas/kol.

    Om man nu bryr sig om det där med växthusgaser, vill säga.

  • Flash Gordon
    Rataxes skrev 2015-05-22 20:17:27 följande:
    Sist jag tittade efter gjorde miljöpartiet anspråk på att vara ett politiskt parti i regeringsställning. Därmed har man makten att ändra på lagar och regler. Måhända jag är bristfälligt underrättad om de senaste tidenderna från det hållet och man nu har fullbordat övergången till trossamfund....

    Nja, hur mycket de än låtsas om det så gäller detta dock inte de fysikaliska och matematiska lagarna och reglerna.

    De där som de behöver ändra på för att få ihop sin politik.

    Tji för dem.
  • Flash Gordon

    De fd cheferna för Volvo, Saab och Ericsson vill att MP kastas ut ur regeringen. De "hatar" MP för att MP har en sådan urusel näringslivspolitik som hotar hela samhället.

    De vill se antingen en regeringsombildning eller ett extra val:
    http://www.di.se/artiklar/2015/6/11/debatt-nyval-ar-battre-an-pakten/

    " MP:s och V:s destruktiva näringslivspolitik, inklusive energipolitiken, skadar inte bara näringslivet kraftigt och direkt utan leder snabbt till att den generella välfärden försämras. Vår välfärd är helt beroende av ett starkt och konkurrenskraftigt näringsliv."

  • Linnea1994
    Rutgers skrev 2015-06-13 09:22:41 följande:
    Det beror på att flygplan har rabatt på bränslet. Skulle de betala 14kr litern som bilar får göra skulle flyget läggas ner på en dag. Men jag håller helt med dig att supertåg är bortkastat. Man borde istället satsa på vanlig järnväg. Tiden för att "flyga" mellan city och city är dock väldigt likt de där 2.45. Skall man åka Arlanda - Landvetter är det dock snabbt men det skall man sällan.
    Nej dom får ingen rabatt på bränslet. Dom är inte lika straffbeskattade som vi andra är på drivmedel bara.
  • Rutgers
    Linnea1994 skrev 2015-06-15 10:08:58 följande:
    Nej dom får ingen rabatt på bränslet. Dom är inte lika straffbeskattade som vi andra är på drivmedel bara.
    mao har de ett billigare pris...

  • Tom Araya
    bütter2 skrev 2015-06-13 00:28:37 följande:

    Den uppskatta kostnaden för att bygga en ny bana mellan Stockholm och Göteborg ligger på mer än 250 Milliarder. Nuvarande restid (trafikverket) är 2:45, dvs under 3 timmar. Ett juste flygplan kostar 250 Millioner eller varför inte det dubbla.

    För 250 Milliarder kan man då köpa ganska många flygplan, och driva dessa. Man har då löst transportbehovet mellan Sveriges två största städer, för en bråkdel av kostnaden.

    250 Milliarder innebär att varje svensk skall investera 25.000 kr var, och per lönearbetare blir det 50.000. Dessa måste tas ut på skatten, så du FÅR betala investeringen.

    En järnväg går bara mellan två punkter. Ett flygplan eller en buss, kan omdirigeras.

    Om du är villig att betala 5000 mer i skatt i 10 år, får du förmånen att *dyrt* åka höghastighetsbanan, men det blir ju inte gratis, utan "normalt" framtida biljettpris ska till.

    De som  bor UTMED höghastighetsbanan har ingen nytta av den. De får åka från Nyköping till Stockholm med annan transport, sedan tjäna en timme på att åka fort till Göteborg, och sedan åka på annat sätt till sin destination, och om den ligger utmed höghastighetsbanan alltså åka "baklänges".

    Höghastighetsbanan är alltså bara en våt dröm som tar ned restiderna för den som:

    BOR i Göteborg eller Stockholm City.
    Behöver resa EXAKT till den andra storstaden.
    Är villig att betala "premiumbiljett" för att få en timmes kortare restid.

    ENDAST dessa tjänar på prestigeprojektet, bor du UTANFÖR tullarna i dessa städer blir resultatet en förlust. Bor du i städer som inte "servas" får du mindre av SJs resurser till dina förbindelser.

    Just nu servas Stockholm Göteborg av både SAS och Malmö Aviation. Ingen av dessa flyger speciellt stora plan, antagligen för att behovet inte finns.

    Jag och min fru har många gånger pendlat på sträckan för "nöjes skull", 1160:- för oss båda tur och retur en helg blir ju under 300:- per resa. Observera att då tjänar flygbolagen pengar, de transporterar INTE folk gratis.

    Summan är att man antagligen kan köpa ett antal nya plan varje år och flyga folk var dom vill i Sverige för samma pengar som höghastighetsbanan kostar.

    Om vi haft en befolkning per yta som Japan hade det varit en helt annan fråga.

    Observera att jag gillar tåg men inte ekonomiskt vanvett.


    Du har en massa poäng butter, det kan ingen ta ifrån dig.
    Men några aspekter saknas...

    1. Ett flygplan kommer inte heller att stanna till på vägen mellan Göteborg och Stockholm för att plocka upp eller släppa av folk.

    2. Flygplatsernas belägenhet gör att tidsvinsterna med flyg minskar då resan mellan flygplats och stad käkar upp en del av den tiden.

    3. En ny järnvägslinje mellan Göteborg och Stockholm skulle avlasta den befintliga, vilket behövs.

    4. Tillgängligheten av kapacitet för tågtrafik över andra städer på sträckan ökar.

    5. Miljöaspekterna talar för järnväg och mot flyg.

    6. Har du räknat på kostnad över tid? Flygplan är dyra i drift, både vad det gäller bränsle och underhåll. Dessutom har de kortare livslängd än järnväg och tåg.

    7. Sverige befolkning ökar.
  • Tom Araya
    Flash Gordon skrev 2015-06-13 14:00:06 följande:
    Jo det skall de ha. Åtminstone den del som har börjat planeras:
    http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/jarnvag/article3885647.ece

    Problemet med höghastighetstågen är snarare att de drar resurser från det vanliga järnvägsnätet.

    För större delen av alla tågresor i Sverige duger X3000 faktiskt rätt bra med sina (idag) 200 km i timmen - om man bara byggde om banorna så att de verkligen kan köra i 200 knyck.

    Nu planerar man för max 320 km/h och det kostar multum.

    Skillnaden mellan 200 och 320 är, i mitt tycke, helt enkelt inte tillräckligt stor för att motivera kostnaden för helt nya spår.

    För vi pratar inte direkt om japanska 600 km/timmen-tåg.
    Vad kostar det att bygga om befintliga banor för att klara 200 km/h med X2000?
    En bana till ökar ju även kapaciteten för fler tåg och tätare trafik.
Svar på tråden Varför hatar folk MP?