• Jamku

Varför hatar folk MP?

För att de verkar ha andra prioriteringar än miljö och klimat?

Jag gör omröstningar för att spara lästid
  • Svar på tråden Varför hatar folk MP?
  • KillBill
    Anders2015 skrev 2015-05-23 21:01:22 följande:
    Frågan är vilka som får mest väljare på sin sida, när Decemberuppgörelsen verkställdes?. Sedan är jag nästan övertygad om sittandes regering skulle vinna nästa val så spricker Decemberuppgörelsen. Sedan kan man fråga sig om den håller till nästa val? det tor jag, men det är något nytt och inget går säkert, spec när sittandes regering tappar allt mer mark och förtroende.
    Det är vanligt att en ny regering tappar i stöd de första året och ökar i slutet av mandatperioden. Om man beaktar att denna regering styr landet på Alliansens budget är det inte förvånande att stödet är lågt nu.
  • Anders2015

Vad tycker du om att Åsa Romson värvade knarkdömd man?.

Miljöpartiets språkrör Åsa Romson och Gustav Fridolin har vetat om att topptjänstemannen på riksdagskansliet har dömts för narkotikasmuggling.Tjänstemannen själv vägrar prata med Aftonbladet i kväll.Men hans chef, statssekreterare Per Ängquist, (MP), tar honom i försvar:Några arga samtal blir det säkert. Men jag står för mitt beslut att anställa honom, säger han till Aftonbladet.

www.aftonbladet.se/nyheter/article19763702.ab

• Anders2015
    KillBill skrev 2015-05-23 21:05:25 följande:
    Det är vanligt att en ny regering tappar i stöd de första året och ökar i slutet av mandatperioden. Om man beaktar att denna regering styr landet på Alliansens budget är det inte förvånande att stödet är lågt nu.
    Socialdemokraterna rasar, det är inte vanligt att en regering rasar på så kort tid. Decemberuppgörelsen är inte vanlig. Stefan Löfven har inlett ett stort och brett arbete och gett MP stort och brett inflytande, sex ministerposter och det är inte vanligt. Håller med Göran Persson S att det var minst tre minister för mycket som MP fick.
  • Cal XVI Gustf
    KillBill skrev 2015-05-23 15:35:41 följande:
    Jag är beredd att hålla med, särskilt om det är en vanligt förekommande uppfattning bland partimedlemmar. Ett bra exempel är...
    Ett bra exempel är vurmandet för pseudovetenskap inom MP som jag tog upp i förra inlägget. Då tyckte du dock att det inte var värt att diskutera eftersom det inte var partiets officiella hållning.

Har du ändrat uppfattning?
  • KillBill
    Cal XVI Gustf skrev 2015-05-23 21:39:10 följande:
    Ett bra exempel är vurmandet för pseudovetenskap inom MP som jag tog upp i förra inlägget. Då tyckte du dock att det inte var värt att diskutera eftersom det inte var partiets officiella hållning.

Har du ändrat uppfattning?
    I ditt inlägg så tog du upp både stöd och kritik mot pseudovetenskapen elallergi inom MP.

I mitt inlägg, lite senare, tydliggjorde jag att "om det är en vanligt förekommande uppfattning" så kunde det vara intressant.

Har du belägg för att pseudovetenskap är vanligt förekommande inom MP så presentera belägg för det så tar vi diskussionen.
  • Cal XVI Gustf
    KillBill skrev 2015-05-23 21:53:15 följande:
    Har du belägg för att pseudovetenskap är vanligt förekommande inom MP så presentera belägg för det så tar vi diskussionen.
    Som utgångspunkt kan vi väl ta en artikel som presenterades i tidningen folkvett för några år sen:

www.vof.se/folkvett/ar-2005/nr-2/miljopartiet-och-vetenskapen/

I flera riksdagspartier finns högt uppsatta politiker med udda åsikter, men Jesper Jerkert menar att Miljöpartiet särskilt skiljer ut sig.

Jag tar några exempel från artikeln:

I en riksdagsmotion från 2004 undertecknad av sex miljöpartister (av 17 mp-ledamöter) med Jan Lindholm som förstanamn föreslås att regeringen ”snarast finner en långsiktig lösning som reglerar och säkrar tillgängligheten av de antroposofiska läkemedlen”.

”Vår avsikt är att naprapater, akupunktörer, kiropraktorer, homeopater och andra alternativmedicinare ska bli erkända i svensk hälso- och sjukvård”, säger Lena-Maj Anding, gruppledare för mp i Stockholms läns landsting.

I mp:s partiprogram står under rubriken ”Skog, jordbruk, fiske och livsmedel”:

Vi arbetar för en övergång till ett ekologiskt jordbruk som utgår från kretsloppstänkande med minsta möjliga påverkan på de naturliga livsprocesserna. Med ekologiskt jordbruk menar vi ett långsiktigt hållbart jordbruk där till exempel både biodynamisk och organisk-biologisk odling ingår.

Läs gärna hela artikeln. Det är en ordentlig genomgång även om det var några år sen den skrevs.
  • KillBill
    Cal XVI Gustf skrev 2015-05-23 22:51:09 följande:
    Som utgångspunkt kan vi väl ta en artikel som presenterades i tidningen folkvett för några år sen:

www.vof.se/folkvett/ar-2005/nr-2/miljopartiet-och-vetenskapen/

I flera riksdagspartier finns högt uppsatta politiker med udda åsikter, men Jesper Jerkert menar att Miljöpartiet särskilt skiljer ut sig.

Jag tar några exempel från artikeln:

I en riksdagsmotion från 2004 undertecknad av sex miljöpartister (av 17 mp-ledamöter) med Jan Lindholm som förstanamn föreslås att regeringen ?snarast finner en långsiktig lösning som reglerar och säkrar tillgängligheten av de antroposofiska läkemedlen?.

?Vår avsikt är att naprapater, akupunktörer, kiropraktorer, homeopater och andra alternativmedicinare ska bli erkända i svensk hälso- och sjukvård?, säger Lena-Maj Anding, gruppledare för mp i Stockholms läns landsting.

I mp:s partiprogram står under rubriken ?Skog, jordbruk, fiske och livsmedel?:

Vi arbetar för en övergång till ett ekologiskt jordbruk som utgår från kretsloppstänkande med minsta möjliga påverkan på de naturliga livsprocesserna. Med ekologiskt jordbruk menar vi ett långsiktigt hållbart jordbruk där till exempel både biodynamisk och organisk-biologisk odling ingår.

Läs gärna hela artikeln. Det är en ordentlig genomgång även om det var några år sen den skrevs.
    Du har inget färskare att komma med än uppgifter från början av 2000- talet? I början av 2000-talet hade exempelvis SD tydliga nazistiska kopplingar och det torde väl i så fall vara ett större problem än att det på den tiden fanns miljöpartister  som oroade sig för elallergi och amalgam i tänderna.
    - Fyra hundra tusen euro motsvarar ungefär i svenska kronor fyrtio tusen miljarder kronor. Hävdade SD i Sveriges riksdag.
  • Cal XVI Gustf
    KillBill skrev 2015-05-23 23:59:25 följande:
    Du har inget färskare att komma med än uppgifter från början av 2000- talet? I början av 2000-talet hade exempelvis SD tydliga nazistiska kopplingar och det torde väl i så fall vara ett större problem än att det på den tiden fanns miljöpartister  som oroade sig för elallergi och amalgam i tänderna.
    Jan Lindholm har inte ändrat uppfattning utan upprepade argumenten kring "elallergi" och amalgam i en riksdagsdebatt 2013:

www.riksdagen.se/sv/Debatter--beslut/Debatter-och-beslut-om-forslag/Arendedebatter/%C3%B6U3&doctype=bet#/pos=2760

tinyurl.com/qb2wyfn

Att det finns andra större problem är för övrigt inget motargument mot att många i miljöpartiet är anhängare av pseudovetenskap.
  • Cal XVI Gustf

Vi kan väl också läsa den här debattartikeln som är skriven av ett antal miljöpartister:

www.svd.se/opinion/brannpunkt/foresprakare-for-alternativ-medicin-kan-skada-mp_6175087.svd

När det gäller hälsa och medicinska behandlingar är tilltron till vetenskap ofta oroväckande låg bland många miljöpartister. Stödet för alternativ medicin är påfallande stort. Detta riskerar dock att skada partiets trovärdighet, skriver en rad miljöpartister.

Om det bara vore enskilda medlemmar som förde fram dessa åsikter skulle vi vara mindre oroade. Landstingspolitiker för MP i Stockholm vill dock ha zonterapi, utbildning i traditionell kinesisk medicin, ”ortomolekylär psykiatri” med mera och landstingspolitiker i Kalmar förordar antroposofisk medicin som grundar sig på andesyner och homeopati.

Svar på tråden Varför hatar folk MP?