• Jamku

Varför hatar folk MP?

För att de verkar ha andra prioriteringar än miljö och klimat?

Jag gör omröstningar för att spara lästid
  • Svar på tråden Varför hatar folk MP?
  • Ewald01
    Flash Gordon skrev 2016-04-24 09:13:22 följande:
    Fast en president i Österrike har ju inte mycket till makt så där kan man ju sätta vilken trevlig snubbe som helst.

Österrike kommer ju inte att bli ett miljöpartistiskt mönstersamhälle bara för att den här killen eventuellt vinner.
    Japp, det blir en annan valomgång. Nationalistiska partiet mot Miljöpartiet. 
    Socialdemokraterna n
    år inte ens 12 %.

• K Markatta

I tidningen Euroturk Nr 2 2014 ställdes följande fråga till ett antal företrädare för olika politiska partier:

Riksdagen beslutade i mars 2010 om att Turkiet hade begått folkmord på den kristna minoriteten i Anatolien under första världskriget. Kommer ni att driva vidare den här frågan om ni kommer till makten efter valet?

De fick följande svar:

Jonas Sjöstedt (V): Sveriges riksdag beslutade 2010 att man ansåg att det dåvarande Osmanska rikets 1915 genomförde ett folkmord på armenier, assyrier/syrianer, kaldéer och pontiska greker. Riksdagen beslutade samtidigt att Sverige ska verka i EU och FN för erkännande av folkmordet. Vänsterpartiet stödde besluten och anser att regeringen ska respektera och genomföra det beslut som fattats.

Gudrun Schyman (FI): Vi har inte diskuterat den frågan inom Feministiskt initiativ.

Hamid Ershad Sarabi (C): Beslut i denna fråga har tagits av en majoritet i riksdagen och personligen vet jag inte hur man skulle i så fall gå vidare med frågan ytterligare.

Fredrik Reinfeldt (M): Alliansregeringens inställning i den här frågan har klargjorts många gånger. Vi anser att historiska händelser inte ska avdömas på politisk nivå av regeringen, utan överlåtas till parterna att diskutera på basis av fakta och forskning. Därför beslutade regeringen förra året att lägga riksdagens skrivelse till handlingarna. Vi vill gärna se att relationerna mellan Turkiet och Armenien normaliseras. Det skulle bidra till ökad stabilitet och säkerhet i hela regionen.

Sultan Kayhan (S): Det är inte en fråga som jag kommer att driva.

En som utmärker sig i sitt svar är....

Derya Uzel Senir (MP): Miljöpartiet kommer att arbeta för att beslutet inte ska verkställas i regeringen. Jag själv kommer även att driva den frågan.

• Flash Gordon

Till turkisk media ljuger islamisten Kaplan om varför han tvingades lämna. Han påstår att det handlar om påhittade kopplingar till IS:
    http://www.albawabaeg.com/85855

"The Swedish housing minister, who was forced to quit last week, told Anadolu Agency he had been “slandered” over alleged links to Daesh."

Det är uppenbart att han kör med dubbelspel. Han säger ett i Sverige och något annat i Turkiet.

Kaplan är alltså fortfarande aktiv inom MP, enligt egen utsago.

Heja MP!

.

Även en del övriga islamister som tvingats bort de senaste dagarna kommer till tals och sprider bilden av ett mediadrev mot muslimer.

De islamistiska hatgrupper som Kaplan och de andra besökte beskriver de och sajten som "NGO".

Denna NGO är alltså det islamistiska Tümsiad som bjöd in till middagen och Kaplan har även besökt andra islamistiska grupper som exempelvis Milli Görüs..

• K Markatta

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=6419858

En miljöpartistisk politiker i Uppland misstänks ha köpt sex. Det kan P4 Uppland avslöja. Stockholmspolisens prostitutionsgrupp inledde i dagarna en förundersökning mot mannen.

När P4 Uppland ringer upp mannen säger han att det "stämmer lite grann" att han utreds för sexköp. Men han vill inte svara på frågan om han är skyldig till brottet. Och han vill inte ge några kommentarer i media i övrigt.

Mannen har tidigare dömts för överträdelse av kontaktförbud. Enligt domen från 2008 hade han skickat en lång rad mejl och SMS och ringt upprepade gånger till kvinnan som han hade kontaktförbudet gentemot.

• Tom Araya
    Omstridd moské i Gävle uppmanade till att rösta på Miljöpartiet
    Ledare

Gävlemoskéns imam Abo Raad är en central auktoritet inom salafismen i Sverige. Det är en sträng tolkning av islam som kan beskrivas som ultraortodox fundamentalism inom sunniislam. Anhängarna vill återskapa sin bild av 600-talet och anser att andra tolkningar av islam är felaktiga.

www.helahalsingland.se/opinion/ledare/omstridd-moske-i-gavle-uppmanade-till-att-rosta-pa-miljopartiet

• KillBill
    Rutgers skrev 2016-04-27 17:36:36 följande:

En miljöpartist som tar timeout, Derya Uzel Senir.

www.expressen.se/nyheter/derya-uzel-senir-mp-fornekar-folkmordet/

I sammanhanget är det värt att nämna att när riksdagen år 2010 röstade om Sverige skulle erkänna turkarnas folkmord av armenierna 1915 då röstade samtliga moderater och de flesta centerpartister, folkpartister och kristdemokrater EMOT att riksdagen skulle erkänna detta folkmord.

Tack och lov så röstade nästan alla socialdemokrater, vänsterpartister och miljöpartister för ett erkännande och det räckte för en majoritet i riksdagen.

Vad tycker du om att så många borgerliga politiker vägrar att erkänna folkmordet?
  • Rutgers
    KillBill skrev 2016-04-27 17:56:25 följande:
    Vad tycker du om att så många borgerliga politiker vägrar att erkänna folkmordet?
    Jag tycker alla 8 (då var de bara 7) är idioter. Jag har hitils inte röstat på ett borgligt parti i rikdsdagsval och jag ser inte något idag som får mig att göra det heller.

• Tom Araya
    Konstatera skrev 2016-04-24 15:48:44 följande:
    Handlar inte bara om Kaplanavslöjandet, utan det handlar om flera snedsteg som absolut har med feminism att göra. MP har varit ett av de partierna som drivit feminism och en fri invandring högt på sin agenda. När dessa frågor sedan visar sig vara problematiska att kombinera, blir det tydligt att saker och ting måste väljas bort. Sverige har reviderat sin syn på medmänsklighet och medierna har följt efter. Det är inte längre acceptabelt att en muslim vägrar skaka hand med en kvinna på grund av dennes kulturella sed. Med det sagt, kan vi dra slutsatsen att vi har börjat lämna debatten om det humana i flyktingsmottagandet bakom oss, inte minst med argumentet att det försvårar vårt jämnställdhetsarbete. 

Fridolin erkände själv att han inte riktigt hade förstått hur kränkande det kunde vara att en man inte ville skaka en kvinnas hand. Det är ett kvitto på vart opinion ligger. Hade religionsfriheten prioriterats högre än feminismen, hade det aldrig blivit ett drev mot allt som har med MP att göra. 
    Jag ser inget motsatsförhållande mellan humanitet eller den humanitära delen av flyktingmottagande och synen på våra kulturella seders betydelse. Huruvida flyktingmottagande är humant eller ej påverkas inte av huruvida flyktingars eller svenskars kultur och seder ses som gällande i Sverige.

Jag vet inte hur du försöker få detta till att bli en religionsfrihetsfråga, har någon i de uppmärksammade fallen hindrats till att vara och leva som muslimer, med undantag för situationer där det påverkar andra?
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2016-04-27 17:56:25 följande:
    Det var någon tidigare i tråden som påpekade att tråden skulle handla om nuvarande regering och inget annat, jag minns inte riktigt vem det var...
Svar på tråden Varför hatar folk MP?