• Jamku

Varför hatar folk MP?

För att de verkar ha andra prioriteringar än miljö och klimat?

Jag gör omröstningar för att spara lästid
  • Svar på tråden Varför hatar folk MP?
  • KillBill
    FDFMGA skrev 2017-12-03 09:06:45 följande:
    Han är inte ensam om att göra den tolkningen av Europakonventionen, men frågan om huruvida ett förbud mot konfessionella friskolor strider mot Europakonventionen har aldrig tagits upp i Europadomstolen.

Somliga religiösa vill driva frågan samtidigt som de skruvar till den, det vill säga att de menar att även undervisningen ska kunna vara konfessionell.

www.varldenidag.se/nyheter/vill-se-skollagen-utmanad/cbbncg!QEqfYRNcXjPQAvP9lzULjw/

Detta skulle förstås innebära att barn som växer upp i familjer som avvisar vetenskap inte ens skulle kunna få möta en neutral undervisning i skolan.

Ja, hoppas att vi inte är på väg mot en sådan utveckling. 

Undrar hur EU-domstolen skulle bedöma det förbud som liberalerna föreslår där religiösa friskolor som redan finns skulle få fortsätta att verka men där nya religiösa friskolor inte skulle tillåtas?

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • FDFMGA
    KillBill skrev 2017-12-03 09:29:25 följande:

Ja, hoppas att vi inte är på väg mot en sådan utveckling. 

Undrar hur EU-domstolen skulle bedöma det förbud som liberalerna föreslår där religiösa friskolor som redan finns skulle få fortsätta att verka men där nya religiösa friskolor inte skulle tillåtas?

Förmodligen inte, men att man överhuvudtaget kan reflektera över att det skulle kunna bli så säger en del. 

Allt flyter dessutom ihop, idag är det på ett helt annat sätt än tidigare möjligt att finna stöd bland likasinnade på väg bort från kunskap och förnuft och just därför är det viktigt att skolan ger eleverna verktyg så att de lättare kan förhålla sig till religioner eller t ex politiska floskelfabriker.

Jag skulle gärna se ett förbud mot religiösa friskolor - och om Europadomstolen skulle invända och förklara att detta strider mot Europakonventionen, ja då finns det säkert metoder att förhålla sig till detta också.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • KillBill
    FDFMGA skrev 2017-12-03 10:26:43 följande:
    Förmodligen inte, men att man överhuvudtaget kan reflektera över att det skulle kunna bli så säger en del. 

Allt flyter dessutom ihop, idag är det på ett helt annat sätt än tidigare möjligt att finna stöd bland likasinnade på väg bort från kunskap och förnuft och just därför är det viktigt att skolan ger eleverna verktyg så att de lättare kan förhålla sig till religioner eller t ex politiska floskelfabriker.

Jag skulle gärna se ett förbud mot religiösa friskolor - och om Europadomstolen skulle invända och förklara att detta strider mot Europakonventionen, ja då finns det säkert metoder att förhålla sig till detta också.

Själv så är jag ambivalent i frågan. Jag är inte själv troende men jag värnar religionsfriheten högt som en del av vårt demokratiska samhälle. Om religiösa friskolor klarar av att bedriva icke konfessionell undervisning så ser jag inga problem att det finns den typen av skolor.

Samtidigt så kommer hela tiden signaler om mängd problem som kan kopplas till religiösa friskolor och jag inser att det kan vara svårt säkerställa att religiösa friskolor bedrivs i enlighet med skollagen. Därför är jag också inne på att religiösa friskolor bör förbjudas men i så fall ska alla religiösa friskolor förbjudas och inte bara de nya som liberalerna vill. 

• FDFMGA
    KillBill skrev 2017-12-03 11:50:11 följande:

Själv så är jag ambivalent i frågan. Jag är inte själv troende men jag värnar religionsfriheten högt som en del av vårt demokratiska samhälle. Om religiösa friskolor klarar av att bedriva icke konfessionell undervisning så ser jag inga problem att det finns den typen av skolor.

Samtidigt så kommer hela tiden signaler om mängd problem som kan kopplas till religiösa friskolor och jag inser att det kan vara svårt säkerställa att religiösa friskolor bedrivs i enlighet med skollagen. Därför är jag också inne på att religiösa friskolor bör förbjudas men i så fall ska alla religiösa friskolor förbjudas och inte bara de nya som liberalerna vill. 

Frihet kan uppfattas så olika, det kan ses som friheten för föräldrar att välja en skola till sina barn där de möter barn till föräldrar med samma religiösa preferenser som de själv har.

Men frihet kan också innebära en ökad möjlighet för ett barn att på egen hand få skapa sig sin livsuppfattning i mötet med andra barn vars föräldrar inte anser att deras barn måste omges av så likasinnade barn som möjligt.
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2017-12-03 11:50:11 följande:

Det är ju skillnad på att en aktör med koppling till religiöst samfund eller liknande driver en friskola och att driva en religiös friskola. Det senare ser jag ingen mening med alls, annat än för religiösa föräldrar som vill sätta sina barn i sådan skola och den önskan anser jag inte ska uppfyllas av staten för skattepengar inom ramen för skolplikt.

Vad det gäller religionsfrihet anser jag det är en felaktig tolkning av vad religionsfrihet ska innebära om man använder den som argument för religiösa friskolor.
    Det tar mer av religionsfrihet än det ger. Religionsfrihet måste ses ur individuell synvinkel för att verkligen innebära riktig religionsfrihet. Det kollektiva synsättet måste vi komma bort ifrån.
  • KillBill
    FDFMGA skrev 2017-12-03 13:05:04 följande:
    Frihet kan uppfattas så olika, det kan ses som friheten för föräldrar att välja en skola till sina barn där de möter barn till föräldrar med samma religiösa preferenser som de själv har.

Men frihet kan också innebära en ökad möjlighet för ett barn att på egen hand få skapa sig sin livsuppfattning i mötet med andra barn vars föräldrar inte anser att deras barn måste omges av så likasinnade barn som möjligt.
    Ja, detta håller jag med om.
  • Tom Araya

En mycket klarsynt redogörelse för svensk politik i allmänhet och miljöpartiet i synnerhet:

Miljöpartiet ? en förstörande kraft sedan 1994

Det värsta partiet i svensk politik är inte Sverigedemokraterna, inte sett ur makt och reellt politiskt inflytande. De må vara vågmästare men de får knappast igenom sin egen politik särskilt ofta.
    ...

uvell.se/2017/11/30/miljopartiet-en-forstorande-kraft-sedan-1994/

• man och nöjd
    FDFMGA skrev 2017-12-03 13:05:04 följande:

Jo, en det finns en del rubbade föreställningar kring vad frihet är.
  • FDFMGA
    man och nöjd skrev 2017-12-03 18:03:13 följande:
    Jo, en det finns en del rubbade föreställningar kring vad frihet är.
    Ja förmodligen.

Du får väl utveckla dinSkrattande
  • man och nöjd
    FDFMGA skrev 2017-12-03 20:52:22 följande:
    Ja förmodligen.

Du får väl utveckla dinSkrattande
    Nöjer mig med att skratta åt din
Svar på tråden Varför hatar folk MP?