• Jamku

Varför hatar folk MP?

För att de verkar ha andra prioriteringar än miljö och klimat?

Jag gör omröstningar för att spara lästid
  • Svar på tråden Varför hatar folk MP?
  • Quintus Zebra
    Runes skrev 2014-05-10 23:57:27 följande:
    I förhandlingar med regeringen prioriterar MP mer "asylmissbruk"

?

Regeringen har inte bjudit in till några förhandlingar om miljön.

Exakt vad är det för asylmissbruk du syftar på. Att alla barn i Sverige ska ha rätt till skolgång och vård som inte går att anstå?

Du kan t.ex. läsa de olika partiernas skuggbudgettar om du vill veta vem som prioriterar miljö.
    She is eternal. Long before nations' lines were drawn. When no flags flew, when no armies stood. My land was born.
  • Runes
    Quintus Zebra skrev 2014-05-11 00:45:56 följande:

?

Regeringen har inte bjudit in till några förhandlingar om miljön.

Exakt vad är det för asylmissbruk du syftar på. Att alla barn i Sverige ska ha rätt till skolgång och vård som inte går att anstå?

Du kan t.ex. läsa de olika partiernas skuggbudgettar om du vill veta vem som prioriterar miljö.
    I den sista höstbudgeten med Göran Persson fick MP S att vika sig om det asylmissbruk som M och S röstat ner i riskdagen under många år, vilket Fridolin triumferade om då det blev en slags amnesti för gamla avslagsfall. Liknande har sedan upprepat sig. "Asylmissbruk" är missbruk av asylrätten som går fram i Google.
  • Quintus Zebra
    Runes skrev 2014-05-11 01:03:36 följande:
    I den sista höstbudgeten med Göran Persson fick MP S att vika sig om det asylmissbruk som M och S röstat ner i riskdagen under många år, vilket Fridolin triumferade om då det blev en slags amnesti för gamla avslagsfall. Liknande har sedan upprepat sig. "Asylmissbruk" är missbruk av asylrätten som går fram i Google.
    Exakt hur prioriterades detta före miljön? MP har ju genom åren fått igenom rätt många miljöförslag också?
    She is eternal. Long before nations' lines were drawn. When no flags flew, when no armies stood. My land was born.
  • Quintus Zebra
    Fagerlund skrev 2014-05-10 22:21:31 följande:
    Jag ska förtydliga - finns något exempel på att ett angrepp med våld har avvärjts utan våld?
    Nu var det inte riktigt det jag skrev om, men självklart finns det massor. Ekonomiska

I modern tid har FN och diplomati och folkliga protester och ekonomiska sanktioner använts.

Men ett exempel på en metod är mycket äldre än så. Mohismen var en filosofisk skola som växte fram under en av Kinas mest krigiska perioder, cirka 500 år före vår nuvarande tidräkning. De hade en bland annat en stark dragning till pacifismen, vilket fick effekten att de utvecklade metoden att bygga befästningar och fort för att skydda sig utan att behöva kriga. De hade även specialutbildade "belägrings"-experter som erbjöd sina tjänster byar att skydda sig och överleva belägringar.

Befästningar och liknande har ju även senare använts med den äran.

Det finns massor av skrivet. Det finns massor av exempel. Ofta i historien har fredliga metoder fungerat betydligt bättre än våld.

Men du får gärna ge mig ett exempel på ett liten land, med Sveriges typ av befolkning (tills stor del stadsbor utan varken vapenvana eller vana att klara sig utan bekvämligheter), som med våld har lyckats försvara sig mot en starkare fiende? 

• Cal XVI Gustf
    themia skrev 2014-05-11 00:07:36 följande:
    Nej, vi vill inte ha ett nytt Nord-Korea i Sverige.
    MP föreslog ju nyligen ett förbud mot att blogga anonymt. De driver visserligen inte frågan längre efter att ha fått mycket kritik för sitt förslag men om det hade genomförts hade det varit ett första steg mot ett nytt Nordkorea.
  • Quintus Zebra
    Cal XVI Gustf skrev 2014-05-11 01:50:34 följande:
    MP föreslog ju nyligen ett förbud mot att blogga anonymt. De driver visserligen inte frågan längre efter att ha fått mycket kritik för sitt förslag men om det hade genomförts hade det varit ett första steg mot ett nytt Nordkorea.
    Ja, när Nordkorea bildades 1947 var ju just förbudet mot anonyma bloggar en av de viktigaste lagarna som formade den nya nationen!  Solig
  • kvs
    Quintus Zebra skrev 2014-05-11 01:45:07 följande:
    Nu var det inte riktigt det jag skrev om, men självklart finns det massor. Ekonomiska

I modern tid har FN och diplomati och folkliga protester och ekonomiska sanktioner använts.

Har FN verkligen lyckats förhindra något krig? Folkliga protester går gärna över i våld förr eller senare, se Maidan...

Ekonomiska sanktioner kan fungera skapligt, men knappast som förebyggande åtgärder.

Men ett exempel på en metod är mycket äldre än så. Mohismen var en filosofisk skola som växte fram under en av Kinas mest krigiska perioder, cirka 500 år före vår nuvarande tidräkning. De hade en bland annat en stark dragning till pacifismen, vilket fick effekten att de utvecklade metoden att bygga befästningar och fort för att skydda sig utan att behöva kriga. De hade även specialutbildade "belägrings"-experter som erbjöd sina tjänster byar att skydda sig och överleva belägringar

Nu kanske jag är trög, men att bygga fort och befästa städer låter ju helt klart som ett klassiskt försvar i min öron. Det är väl ingen som har propagerar för idén att bygga upp en armé för att kuva våra grannländer?
    Men du får gärna ge mig ett exempel på ett liten land, med Sveriges typ av befolkning (tills stor del stadsbor utan varken vapenvana eller vana att klara sig utan bekvämligheter), som med våld har lyckats försvara sig mot en starkare fiende? 
    Både Vinterkriget och Fortsättningskriget gick ju skapligt för finnarna även om de tekniskt sett förlorade.
    Visst, nu kan du säkert underkänna det exemplet då dina kriterier är oerhört smala och jag är inte säker på det finns något land som ens uppfyller dina kriterier.

• Meadow Road

Kontroversiellt och hemskt parti! Fruktansvärt att så många lågutbildade unga kvinnor röstar på partiet. Om dom ändå visste vad dom gjorde mot sina framtida barn /-:

• Runes
    Quintus Zebra skrev 2014-05-11 01:27:46 följande:
    Exakt hur prioriterades detta före miljön? MP har ju genom åren fått igenom rätt många miljöförslag också?
    MP är vassa på miljön som är positivt men det mesta dom talar om är invandring som är mer negativt
  • Runes
    Quintus Zebra skrev 2014-05-11 02:00:14 följande:
    Ja, när Nordkorea bildades 1947 var ju just förbudet mot anonyma bloggar en av de viktigaste lagarna som formade den nya nationen!  Solig
    Vi brukar nog jämföra dagsläget, inte då vi var förskonade emot MP.
Svar på tråden Varför hatar folk MP?