Quintus Zebra skrev 2014-05-11 01:45:07 följande:
Nu var det inte riktigt det jag skrev om, men självklart finns det massor. Ekonomiska
I modern tid har FN och diplomati och folkliga protester och ekonomiska sanktioner använts.
Har FN verkligen lyckats förhindra något krig? Folkliga protester går gärna över i våld förr eller senare, se Maidan...
Ekonomiska sanktioner kan fungera skapligt, men knappast som förebyggande åtgärder.
Men ett exempel på en metod är mycket äldre än så. Mohismen var en filosofisk skola som växte fram under en av Kinas mest krigiska perioder, cirka 500 år före vår nuvarande tidräkning. De hade en bland annat en stark dragning till pacifismen, vilket fick effekten att de utvecklade metoden att bygga befästningar och fort för att skydda sig utan att behöva kriga. De hade även specialutbildade "belägrings"-experter som erbjöd sina tjänster byar att skydda sig och överleva belägringar
Nu kanske jag är trög, men att bygga fort och befästa städer låter ju helt klart som ett klassiskt försvar i min öron. Det är väl ingen som har propagerar för idén att bygga upp en armé för att kuva våra grannländer?
Men du får gärna ge mig ett exempel på ett liten land, med Sveriges typ av befolkning (tills stor del stadsbor utan varken vapenvana eller vana att klara sig utan bekvämligheter), som med våld har lyckats försvara sig mot en starkare fiende?
Både Vinterkriget och Fortsättningskriget gick ju skapligt för finnarna även om de tekniskt sett förlorade.
Visst, nu kan du säkert underkänna det exemplet då dina kriterier är oerhört smala och jag är inte säker på det finns något land som ens uppfyller dina kriterier.