grind skrev 2014-05-11 12:51:13 följande:
Nja, inte direkt då det finns grader i helvetet.
Ja, jag upplever ju som om MP faktiskt har ett gäng förslag som snarare ökar individens frihet.
Om de "liberala" konservativa krafterna hade fått som de ville, hade väl inte jag som man kunnat vara hemma något med mina barn? Är extremt glad för detta.
Klassiska MP-förslag om medborgarlön eller friår eller om att göra försäkringssystemen mindre byråkratiska, ger ju trots allt alla individer (även de fattigaste och mest utsatta) betydligt mer frihet. Staten och företagen skulle få betydligt svårare att utnyttja och bestämma över individen då. Konstigt nog är det ofta folk som ser sig som liberala som tror att samhället skulle kollapsa om inte "ansvarsfulla" makthavare i regeringar och företagsledningar med piskor och morötter "tvingar" "oansvariga" "vanliga människor" att arbeta och styr dem att leva sitt liv på "rätt sätt". Hur de samtidigt kan hävda sig kämpa för individens frihet vet jag inte riktigt?
Medan vår nuvarande regering snarare prioriterar storföretagens och statens möjligheter att styra och ställa med individen. Sämre arbetstrygghet. Skarpare regler för A-kassa och sjukskrivning. Strängare undervisning i skolan som ska visa eleverna den rätta kunskapen och den rätta vägen, istället för att fokusera på kritiskt tänkande som ger individen större möjlighet att välja själv.