• attlangta01

Fler som gör hormonbehangling för att få ägglossning, utan IVF?

Hej

Vi försöker nu få till nr 2. Är inne på andra försöket, stimuleras med menopur för att få en ägglossning, men gör sen "jobbet" själva. Hittar inte alls många trådar om såna som använder menopur eller puregon endast för ägglossningsstimulering, utan att sen gå vidare till IVF.
    Skulle vilja byta lite erfarenheter eller helt enkelt följas åt med någon annan, om det finns någon där ute som är i liknande sits??

• Svar på tråden Fler som gör hormonbehangling för att få ägglossning, utan IVF?
  • Vattenliljan

Jag har inte kollat med kliniken, men antar att jag är på vecka/dag 4+1 idag eftersom jag tror jag hade ÄL förrförra söndagen. Har inte tagit några test innan utan idag var första. Det var ett tydligt streck, men inte lika tydligt som kontrollstrecket. Vet inte om det borde oroa mig? Kan förresten lägga in en bild nu när jag ändå sitter vid datorn.

• Nightrose

Att det inte är lika tydligt som kontrollstrecket gör inget. Det är plusset som räknas! Grattis!!vissa blir inte lika starka förrän någon vecka efter bim. Eller ibland aldrig helt lika starka.

• LinneaSvea

Hej alla!
    Frucgsvensson, det är ingen fara, jag har gjort lågdosstimulering förut fick min dotter så för fyra år sedan och nu försöker jag få tag menopur för att köra samma program.Jag är ju tyvärr för gammal för att få hjälp av ivf men jag har inga problem att få kontinuerliga VUL så det är inga problem.

Stort Grattis vattenliljan!

Och åter igen, finns det någon som har menopur kvar att sälja till mig är jag extremt intresserad!

Ha en härlig dag!

• Tjockisbullen2012

Vattenlilja: har du några symtom? Äntligen någon som kan ge oss lite mer klarhet om symtomen efter en hormonbehandling! :)

• frucgsvensson

Linneasvea: jag förstår inte riktigt. Menopur använder ju alla vi här vid en hormonbehandling, inte IVF. Är du för gammal säger dom, för att få menopur och göra jobbet hemma så att säga? Hur kommer det sig att du får göra kontinuerliga VUL då? Jag vill bara få klarhet i hur du har gjort tidigare för det låter knepigt tycker jag. Tyvärr så vill inte jag sälja vidare, behöver det själva dessutom. Men jag tycker samtidigt inte att man ska experimentera med läkemedel själv heller.

• frucgsvensson

LinneaSvea: läste lite uppe i tråden också. Varför får du ovitrelle men inte menopur?! Låter jättekonstigt! Hur tänker dom egentligen.

• Vattenliljan

Det här med symptom... Alltså jag har väl tänkt förra veckan att "det där skulle kunna vara ett graviditetssymptom", men sen viftat bort det eftersom det funnits andra omständigheter som kunnat vara anledningen. T.ex. kände jag mig tröttare, men å andra sidan hade jag praktik hela dagarna på en förskola, så jag tänkte att det var en logisk anledning till att jag var extra trött. Samma var det med huvudvärk. Hade det på dagarna ett par gånger, men barnen var högljudda och vi var inomhus så det var rätt instängt och hög ljudnivå, vilka förstås också kan bidra till huvudvärk. Fick för mig någon dag att mina bröstvårtor var ömma, men tänkte sen att det var inbillning.

Så mja... Kanske har jag haft symptom som berott på graviditeten, och kanske inte. Nu är det framförallt molande värk som kommer korta stunder någon gång ibland. Det oroar mig jättemycket, men jag får bara vänta och se. Jag frågade idag när jag ringde till Sophiahemmet om jag kunde få Progesteron (vissa kliniker ger det för att minska risken för missfall, men det är omtvistat om det verkligen har någon effekt). MEn sjuksköterskan sa att de inte gör det på Sophiahemmet förutom i väldigt extrema fall. Bad också om att få ta blodprov och kolla att HCG-hormonet forsätter öka, för att veta att det inte är ett dött embryo där inne i livmodern, men det fick jag inte heller. Hon sa att det snarare brukar oroa en, än lugna. :S Så nu är det helt enkelt bara att vänta och hålla alla tummar. Fick i alla fall UL väldigt snart, 2 december, så det känns skönt. Hoppas hoppas vi kan se hjärtslag då.

Hur går det för er andra, var i era cykler ligger ni nu? Håller förstås alla tummar för er med! <3

• LinneaSvea

frucgsvensson, de är snåla tror jag, min gyn säger att dels jobbar han inte med fertilitet och vill av den anledningen inte skriva ut gonal-f eller menopur sen är de medicinerna väldigt dyra enligt hon och det finns restriktioner för att skriva ut dem speciellt om man inte jobbar så mycket med infertilitet och bara är en vanlig gyn. Han vill väl inte kosta på mig det heller för mina chanser är väl inte jättestora men jag greppar efter varje halmstrå. Jag får ju pergotime utskrivet av honom, det är tydligen ok men det får man inte äta för länge och tydligen ska det vara sämre för oss som är lite äldre dessutom. Jag får göra kontinuerliga vul för att jag får Pergo och han är ganska snäll, därav har han också skrivit ut ovitrelle till mig för man kan få ganska stora äggblåsor av pergotime, så stora att det kan bli till cystor om de inte släpper, därför tar jag ovitrelle.

Jag har ju tidigare tagit menopur på samma sätt som jag vill ta det nu så jag tycker inte jag experimenterar eftersom det funkat för mig förut.

• frucgsvensson

Linneasvea: okej. Men gå till en privat fertilitetsklinik och hör då? Eller har de åldersgräns även om det inte är IVF? Jo men hur vet du hur mycket du ska ta? Kroppen reagerar ju olika varenda månad. Och om du kommer på ett VUL och du kanske skulle behöva öka eller sänka dosen, hur vet du hur mycket du behöver sänka/höja? Nä, jag tycker verkligen inte att du ska göra detta. Bara mitt råd.

• frucgsvensson

Har varit på VUL idag på morgonen. Jag verkar reagera lite som varannan månad bra och varannan sämre. Förra månaden var jag nästan startklar på dag 12 för en ovitrelle efter bara någon dag, och nu denna månad på dag 11 hade en äggblåsa på bara 10mm och slemhinna på 4mm. Ska tillbaka igen på måndag eftermiddag och ska köra med samma dos under tiden (50IE).

hoppet är inte högt just nu. Det är tredje försöket nu. Hur länge kan man köra innan det faktiskt bara är att inse att det är dags för nästa steg? Någon som plussat efter fler gånger än tre?

Svar på tråden Fler som gör hormonbehangling för att få ägglossning, utan IVF?