frucgsvensson skrev 2014-11-10 13:00:17 följande:
Heobea: vad duktig du har varit med viktnedgången! Jag undrar bara hur det har fungerat för dig med lchf OCH metformin? Min läkare har rekommenderat att INTE ta metformin när jag ätit lchf pga att de egentligen gör samma saker åt sockersuget och balansen i insulinet.
Tack!!
Det har varit ett litet helvete att gå ned men nu är det gjort. Hoppas bara att jag inte sväller upp av alla hormoner. (Kan man inte bara få transplanterat fina, fungerande äggstockar?).
Det har aldrig varit några problem att kombinera metformin och lchf. Snarare var det kombon som fick fart på viktnedgången.
Har aldrig hört att man inte kan kombinera metformin och lchf . Enligt mitt tycke (är sjuksköterska, ska jag kanske tillägga) borde det verkligen inte vara något konstigt utan snarare en ganska bra kombination. Ska förklara hur jag tänker, men det kräver nog en liten utläggning kring insulin osv. Men det är en ganska grov förenkling av hela förloppet för det är en miljard små olika hormoner, enzymer etc. inblandade.
Ett av problemen vid övervikt, PCO (och diabetes typ 2) är att cellernas känslighet för insulin minskar. Dvs de får svårare att ta upp det insulin som finns i blodet. Insulin behövs för att cellerna ska kunna ta upp kolhydrater och använda dem som energi. Metformin ökar cellernas känslighet för insulin, dvs de tar upp mer insulin än vad de brukar göra. Metforminet påverkar inte själva insulinproduktionen som t.ex. mindiab eller andra liknande läkemedel. Insulin har även den lilla egenheten att det ökar testosteronhalten och det påverkar som bekant äggstockarna och får dem att inte släppa ifrån sig äggen. Genom att äta metformin ökar äggstockarna cellernas känslighet för insulin, mängden insulin kroppen behöver frisätta minskar och således då även testosteronproduktionen. Mindre testosteron, högre sannolikhet för ägglossning.
Genom att äta LCHF-kost (eller egentligen lowcarbkost) minskas tillgången på kolhydrater som kroppen kan ta upp. Genom att lchf-kosten minskar tillgången på kolhydrater behöver kroppen inte utsöndra insulin i samma utsträckning. Då används fettet (både det man äter och det man har på kroppen) som energikälla. Det krävs inte insulin på samma sätt som när kolhydrater används som energikälla. Därför minskar behovet av insulin med LCHF. Mindre behov av insulin, lägre testosteronproduktion, högre sannolikhet för ägglossning.
Jag tänker därför, kombinerar man dem så borde effekten bli bättre än enbart den ena. Eftersom metforminet inte ökar insulinfrisättningen utan enbart cellernas upptagningsförmåga bör det inte vara några problem att kombinera dem. Äter man däremot ett läkemedel som ökar insulinfrisättningen alternativt tar insulin i sprutor, är det extra viktigt att kolla blodsocker, ev. minska på medicinerna för att inte riskera blodsockerfall.
Du får fråga din läkare varför hen anser att du inte kan kombinera lchf och metformin. Jag tycker att det verkar ytterst konstigt som sagt.