• attlangta01

Fler som gör hormonbehangling för att få ägglossning, utan IVF?

Hej

Vi försöker nu få till nr 2. Är inne på andra försöket, stimuleras med menopur för att få en ägglossning, men gör sen "jobbet" själva. Hittar inte alls många trådar om såna som använder menopur eller puregon endast för ägglossningsstimulering, utan att sen gå vidare till IVF.
    Skulle vilja byta lite erfarenheter eller helt enkelt följas åt med någon annan, om det finns någon där ute som är i liknande sits??

• Svar på tråden Fler som gör hormonbehangling för att få ägglossning, utan IVF?
  • Vattenliljan

Hmm, näe så har inte jag frucgsvensson. Alltså oftast är det ju en äggblåsa som "drar ifrån" medan de andra slutar växa, så det borde väl inte innebära något större problem. Däremot får du ju färre potentiella äggblåor om bara ena äggstocken svarar, antar jag. Men har du lyckats få en fin äggblåsa och sen kunnat ägglossa innan? I så fall tänker jag att det inte borde vara något större problem.

• louisep87

Hej. Hoppas det går bra att hoppa in här. Trots min pco så har vi försökt med bebisverkstan i 11 månader nu. Igår fick vi börja våran utredning. Fick primolut nor och letrozol accord utskrivet. Började raskt med primolut redan igår. Ska äta dom i tio dagar. Hur långt efter ska jag förvänta mig att mensen kommer? Mensens tredje dag ska jag börja med letrozol accord och äta i 5 dagar. Är det en vecka efter sista pillret letrozol jag ska förvänta mig ägglossning? Frågan är när jag kan ta graviditetstest? Och när förväntas jag i så fall ha mens igen? Nu kom det mycket frågor på en gång.

• frucgsvensson

Vattenliljan: hur menar du med om jag lyckats få en äggblåsa och ägglossa innan? Om jag haft egen ägglossning menar du, eller om jag ägglossar utan ovitrelle? Haha, trött efter nattjobb nu.

Louisep87: du kommer att få göra ett VUL (vaginalt ultraljud) någon dag i cykeln, förhoppningsvis. Har hört att inte alla gör ett VUL. Men om/när du gör det så kan man se ungefär när du kommer att ägglossa. Letrozol är ungefär som pergotime och när jag åt Pergo så fick jag sen ägglossning, runt dag 18. Och ungefär 14 dagar efter kom mensen för min del, men det är ju individuellt hur man reagerar. Har läst om många som inte fått mensen också utan att vara gravid, eller att de inte ens haft en ägglossning. Man reagerar så olika på mediciner så det är svårt att säga. Jag har aldrig haft problem med mensen, den kommer varje månad. Testa kan du ju göra när du vill egentligen, men tidigast är väl de testen som kan visa 4 dagar innan mensen är beräknad. Lycka till!

• Vattenliljan

frucgsvensson: Nej det var jag som var otydlig. :) Jag menade alltså om du ägglossat MED Ovitrelle (kan inte hålla reda på allas bakgrundshistorier i den här tråden längre :S). För om du har det är det ju uppenbarligen inget problem?

• frucgsvensson

Ja jo, det har jag ju! Men frågan är om det skulle vara negativt i framtiden, det vill säga om vi kommer till IVF? Då vill man väl ha flera bra och stora ägg? Kanske inte får fram så många i en och samma äggstock tänkte jag. Jag vet inte hur det fungerar riktigt med ivf.

• Vattenliljan

Hmm. Fast med IVF tar du så himla höga doser (när jag gjorde IVF fick jag 125 IE Puregon, normalt sett tar jag mellan 25-75, utan IVF alltså). Jag undrar om inte det skulle kicka igång båda äggstockarna. Eller trodde läkaren att din ena äggstock inte får några äggblåsor alls? Jag vet inte, men om det skulle vara så och de från början vet att du bara har en fungerande äggstock kanske du får högre dos för att stimulera den "bra" äggstocken extra mycket? Bara en idé, vet inte alls om det funkar så. Men jag tror inte du ska vara så orolig. IVF is the shit. Vi blev ju gravida med sonen på första försöket så jag sätter å andra sidan IVF väldigt högt.

• frucgsvensson

Jag har ingen aning. Spekulerar bara här hemma i soffan :) man hinner ju fundera mycket under en sån här process. Vi får se hur det blir :)

• Vattenliljan

Jo, jag vet precis hur du menar! Gud vad man kan tänka och vrida och vända på all information man har!

Jag sitter just nu och "glädjer" mig över att brösten är ömma och känns "svullna". Tänker att ju mer graviditetssymptom jag får, desto mer sannolikt är det att det fortfarande är en graviditet på gång där inne (är så himla rädd för missfall så jag kan inte riktigt glädja mig ännu). Med första barnet hade jag dock aldrig några känningar i brösten under graviditeten, så det är som sagt verkligen inget måste för att man ska vara gravid (för er som letar symptom).

• soni

Jag har precis börjat ta provera igen för att få mens efter att vi avbrutit puregonsprutandet pga. För många mogna äggblåsor :( *suck* bara att börja om från början igen.

• EnBoll

Hej på er! Jag var med och skrev i denna tråd förut men har legat lite lågt ett tag.

Har kört tre omgångar med gonal-f nu, bim på onsdag, är inte gravid den här gången heller för jag känner i hela kroppen att mensen är påväg.

Vet inte om jag får köra igång en till omgång nu när jag får mens eller om det blir uppehåll för jul.

Alltså jag känner mig så himla nere, varför kan det inte bara få fungera? Hur många gånger ska man orka med besvikelsen?

Då vi inte kommer köra ivf så är det här enda sättet nu men efter 3 misslyckanden så känns det mörkt.

Hur går det för er andra? Såg att du vattenlilja är gravid, grattis ????

Svar på tråden Fler som gör hormonbehangling för att få ägglossning, utan IVF?