• attlangta01

Fler som gör hormonbehangling för att få ägglossning, utan IVF?

Hej

Vi försöker nu få till nr 2. Är inne på andra försöket, stimuleras med menopur för att få en ägglossning, men gör sen "jobbet" själva. Hittar inte alls många trådar om såna som använder menopur eller puregon endast för ägglossningsstimulering, utan att sen gå vidare till IVF.
    Skulle vilja byta lite erfarenheter eller helt enkelt följas åt med någon annan, om det finns någon där ute som är i liknande sits??

• Svar på tråden Fler som gör hormonbehangling för att få ägglossning, utan IVF?
  • EnBoll

Määh det skulle inte vara frågetecken efter grattis det skulle vara en blomma :)

• Vattenliljan

EnBoll: Tack! :)

Jag vet precis hur du känner dig! Det är så himla deppigt att gång på gång behöva bli besviken. Vet inte riktigt vad jag kan ge för råd eller tips, förutom att hålla ut och fortsätta försöka. Tre försök är ju trots inte jättemycket, även om det känns som det. De säger att man har ungefär samma chans när man tar ägglossningsspruta, som en "normalfertil" kvinna har varje månad. Och för en normalfertil kvinna är det normalt att det tar uppemot ett år, dvs. 10-12 ägglossningar, innan man lyckas. Ska man se till procentchansen tror jag att det vi gör ger ungefär 20% chans per gång, men det verkar vara lite olika siffror från olika håll. Enligt den siffran skulle man bli gravid på 1 av 5 försök. Så även om tre känns mycket, tror jag det är helt normalt att det inte "tar" direkt.

Och välkommen tillbaka. <3

• frucgsvensson

EnBoll: jag känner också igen dina tankar. Är inne i vårt tredje försök nu och det känns jättemycket och som en never ending story. Vi kommer få ha ett break över jul och nyår, men det kanske är nyttigt också?! Jag vet inte. Jag försöker tänka att det känns som att det tar så mycket längre tid för oss eftersom vi behandlar enda från mensens start med sprutor (dag två i mitt fall). Vi får ju aldrig något lugn i försöken. Jag kan tänka mig att en normal fertil människa inte ens tänker på det här med ägglossning och det förrän någon dag det är dags ca 14 dagar efter mens. Vi tänker och oroa oss över om äggblåsan växer, eventuella biverkningar på sprutan och springa på VUL. Jag tänker också på det som vattenliljan skrev, att vi faktiskt bara försökt tre ägglossningar, det är ju ingenting egentligen!

Vattenliljan: förstår att du är rädd för missfall. Det är jag med. Först ett jäkla problem att BLI gravid och sen oron över om man får behålla det. Ksn det inte bara vara så att man faktiskt ÄR gravid, PUNKT!?

Men nu väntat du ju faktiskt barn, inte missfall, inte sant?! Önskar dig verkligen lycka till och hoppas att du hänger kvar hör som ett ljus för oss! Det är inte alls jobbigt på något vis för mig, när någon av er blivit gravid, det är betydligt jobbigare då en vän eller så blir det. Nu känner jag bara stor lycka och hopp.

• EnBoll

Det var härligt att läsa era svar, tack! Samtidigt som det säkert kan vara skönt med ett uppehåll över jul så blir jag ändå stressad av tanken - en månad åt spillo, typ. Det får visa sig, ska maila min gyn när mensen kommer igång.

Det är ju dom här förväntningarna man bygger upp varje månad, - ett julibarn, ett augustibarn , kunna berätta för familjerna under julen - som tar mycket energi och glädje från en också. Känner mig bara så himla stressad och maktlös och misslyckad :(

• louisep87

Jag är nu inne på pillerdag tre med primolut nor. Jag har som mensvärk idag? Är det normalt?

• JenMark

Hade BIM i onsdags, men ingen mens än. . tror dock inte jag är gravid, testat negativt i förra veckan. Ska kolla i morgon.

Känns så segt detta..

EnBoll, jag förstår precis hur du känner..

• frucgsvensson

Jo men så tänker jag med. Men kanske kroppen hinner landa ett tag och sen blir riktigt boostad av hormonerna igen? Kan ju hoppas!

• Jasmin Karlsson

Hoppar in här. Har PCOS och tidigare gjort IVF som lyckats, har nu en 3-årig son. Nu försöker vi få syskon men ska testa Pergotime för att få ägglossning. Har aldrig testat Pergotime innan. Skulle vara skönt om det räcker med Pergotime, blir ju så mycket mer omständigt att göra om IVF (och dyrare!).
    Jag äter också LCHF sedan 1 månad och hoppas att det hjälper. Är inte överviktig, men ganska sockerberoende

• EnBoll

Frucgsvensson, det kanske är som du säger, vi får intala oss det iaf :)

Jenmark, nu har ju inte jag hängt med denna tråden så bra på slutet, men de lät konstigt! Tar du också sprutor och sedan ovitrelle? Vet du att du har haft ägglossning?

Svar på tråden Fler som gör hormonbehangling för att få ägglossning, utan IVF?