• attlangta01

Fler som gör hormonbehangling för att få ägglossning, utan IVF?

Hej

Vi försöker nu få till nr 2. Är inne på andra försöket, stimuleras med menopur för att få en ägglossning, men gör sen "jobbet" själva. Hittar inte alls många trådar om såna som använder menopur eller puregon endast för ägglossningsstimulering, utan att sen gå vidare till IVF.
    Skulle vilja byta lite erfarenheter eller helt enkelt följas åt med någon annan, om det finns någon där ute som är i liknande sits??

• Svar på tråden Fler som gör hormonbehangling för att få ägglossning, utan IVF?
  • Vattenliljan

Kan bara hålla med - Claes är min favorit också! Önskar att han skulle göra mitt UL på tisdag, men tydligen är det ens ansvarsläkare som måste göra det och för mig är det Lena. Jag visste inte ens att man hade en speciell ansvarsläkare! Jag har ju träffat typ alla, olika varje gång liksom.

• Mandelmassa

Frucgsvensson och attlangta01, jag har också trippelkontrollerat den sena inseminationen på SH och det verkar ju som att de vet vad de gör.. Har däremot inte fattat att det ska sexas i samband med att man tar ovitrellen. Förstör inte det spermaprovet, menar, det blir ju kort samlingstid då, bara 1,5 dygn max.

Från igår blev jag vrålhungrig. Helt okontrollerat sugen på precis allt. Åt precis allt också och idag har jag fortf samma sug i maggropen men är samtidigt övermätt, väldigt uppsvullen och mår illa. Tycker det mest liknar magkatarr. Är dödstrött hela tiden också men det är ju pga mörkret och för mkt jobb. Fortfarande långt kvar till bim.

• Tjockisbullen2012

Claes är en storfavorit här också! Arthur växer mer och mer för varje gång jag träffar honom också. Både är så varma och lugnande och ger mig alltid hopp i de mörka. De verkar så kunniga och intresserade av sitt jobb på ett positivt sätt!

Vad konstigt att dom säger så vattenlilja! Nu när jag fick mitt missfall i september så var mitt kommande ultraljud inbokat hos arthur men de är Claes jag startade utredningen med (ansvarsläkaren?). Samma sak när jag var gravid med dottern, då fick jag träffa någon annan som inte var Claes. Men de kanske försöker få till de så, så gott det går? hoppas det går bra för dig vilket som!!

• attlangta01
    Mandelmassa skrev 2014-11-27 15:13:56 följande:

Frucgsvensson och attlangta01, jag har också trippelkontrollerat den sena inseminationen på SH och det verkar ju som att de vet vad de gör.. Har däremot inte fattat att det ska sexas i samband med att man tar ovitrellen. Förstör inte det spermaprovet, menar, det blir ju kort samlingstid då, bara 1,5 dygn max.

Från igår blev jag vrålhungrig. Helt okontrollerat sugen på precis allt. Åt precis allt också och idag har jag fortf samma sug i maggropen men är samtidigt övermätt, väldigt uppsvullen och mår illa. Tycker det mest liknar magkatarr. Är dödstrött hela tiden också men det är ju pga mörkret och för mkt jobb. Fortfarande långt kvar till bim.

Som sagt, hur jag får sexa har varit olika instruktioner från gång till gång. På pappret står det att det ska vara minst 2 dygns sexåterhållsamhet. Men jag frågade sjuksköteskan och hon sa att vi kunde ha sex samma dag som ovitrelle. Observera, kunde, det var alltså inte så att hon sa att vi var tvungna.

Men det beror nog lite på hur bra sperma mannen har. Vi fick trots vårt sexande bara 1,5 dygn innan, ett väldigt bra spermaprov.

Men men, tror inte sex vid ovitrelle är avgörande. Är det rätt ägg så blir det. Sonen blev till utan insemination och bara hormoner, vid första försöket. Någon här fick sin helt naturligt.

När har du BIM?
  • attlangta01
    Tjockisbullen2012 skrev 2014-11-27 16:01:08 följande:

Claes är en storfavorit här också! Arthur växer mer och mer för varje gång jag träffar honom också. Både är så varma och lugnande och ger mig alltid hopp i de mörka. De verkar så kunniga och intresserade av sitt jobb på ett positivt sätt!

Vad konstigt att dom säger så vattenlilja! Nu när jag fick mitt missfall i september så var mitt kommande ultraljud inbokat hos arthur men de är Claes jag startade utredningen med (ansvarsläkaren?). Samma sak när jag var gravid med dottern, då fick jag träffa någon annan som inte var Claes. Men de kanske försöker få till de så, så gott det går? hoppas det går bra för dig vilket som!!

Jag har lite svårt att bestämma mig för Arthur. Jag gillade honom massor ett tag. Men nu på senare tid så har jag inte varit så jätte förtjust i honom. Jag har ett ganska högt kontrollbehov och därav frågar jag mycket om allt jag analyserar och tänker på. Claes är jätte duktig på att svara lugnt och tydligt på det jag frågar. Arthur däremot kändes nästa lite irriterad sist jag ställde frågor och sa att jag ska sluta tänka så mycket. Ja vet inte. Det kanske inte var något, kanske bara jag som är lite extra känslig....

Lycka till imorgon. Jag har BIM lucia : (
    (Senaste gångerna har mensen kommit 16dagar efter ägglossning)
  • Vattenliljan

Vad skumt det där med ansvarsläkare och vem man gör ultraljud hos... När jag ringde och berättade att jag var gravid så sa hon (Katarina tror jag det var) att vi skulle boka tid för ultraljud, och hon kollade vem som var min läkare och så sa hon "ja, jag kan få in dig den 18:e december, hon är väldigt uppbokad ser jag". Det var jag inte alls nöjd med för det kändes oändligt långt bort. Då hittade hon en tid den 2:a istället. Det jag oroar mig för nu är att det ska vara så pass tidigt att man inte kan se några hjärtslag. Kommer vara i vecka 6+2 och det verkar vara väldigt olika hur tidigt man ser hjärtslag. Ibland i vecka sex och ibland först i vecka nio. Om vi inte ser nåt kommer jag ju bli ännu mer rädd för att det är ett missfall på gång. Men det är ju bara att vänta och se. Kan inte göra nåt.

Håller tummarna för er som närmar sig BIM, och alla andra med förstås. :) Skulle vara så härligt om vi fick plussa allihop nu på kort tid!

• Mandelmassa

Har Ovitrelle gått ur kroppen efter 10 dagar och 2 timmar? Är ett svagt plus då ett riktigt plus även fast det bara är ÄL+8?

• JenMark
    frucgsvensson skrev 2014-11-26 21:44:26 följande:

Jenmark: kan det vara så knepigt att du inte fick någon ägglossning denna månad? Har inte hängt med i allas historier, men använder du ovitrelle? Känns ju som att det är mest sannolikt att en ägglossning uteblev, varför skulle mensen annars inte komma om du inte heller är gravid?! Man blir bra brydd på sin kropp alltså! Jag förstår din frustration. Hoppas du får något vettigt svar av ett VUL.

Jag tar ovitrelle, äl-testerna visade positivt flera dagar. Fick som nid blödning i 2-3dagar 1v efter äl-sprutan. Och 5dagar efter sprutan fick jag superont i magen (om de nu har nåt sammanband) och blev dålig i magen oxå.

Ja nog blir man förvirrad då.... kliniken tycker jag ska avvakta nån dag till och göra nytt grav test,.
  • Mandelmassa

Decibel84: för att försöka svara på dina utspridda funderingar, ägg spolas inte bort så länge du inte har ägglossat innan spolningen. Därför görs det alltid i början av en menscykel. Eftersom en spolning görs ultraljudslett så bedöms även äggstockarna och där kan det då finnas "fina ägg".

Du befinner dig just i en tråd som diskuterar alternativ till IVF. Grundpaketet är Pergo/puregon/menopur/gonal-f som stimulering och pregnyl/Ovitrelle för ägglossning eventuellt i kombination med insemination. Thats it. Inte så stora valmöjligheter alltså och inte så stor skillnad från IVF förutom kraftigare stimulering, äggplock och in vitro befruktning som ju en IVF innebär.

Svar på tråden Fler som gör hormonbehangling för att få ägglossning, utan IVF?