• attlangta01

Fler som gör hormonbehangling för att få ägglossning, utan IVF?

Hej

Vi försöker nu få till nr 2. Är inne på andra försöket, stimuleras med menopur för att få en ägglossning, men gör sen "jobbet" själva. Hittar inte alls många trådar om såna som använder menopur eller puregon endast för ägglossningsstimulering, utan att sen gå vidare till IVF.
    Skulle vilja byta lite erfarenheter eller helt enkelt följas åt med någon annan, om det finns någon där ute som är i liknande sits??

• Svar på tråden Fler som gör hormonbehangling för att få ägglossning, utan IVF?
  • annaw85

Hej på er! Håller på med andra försöket med Gonal-F nu men det verkar inte fungera den här gången heller. Ingen äggblåsa blir tillräckligt stor. Känns så hopplöst att inte ens få till ägglossning och en chans att bli gravid. Hur var det för er när ni började? Tog det flera försök innan det blev ägglossning eller hittade ni rätt dos på en gång? Med Pergotime fick jag ta Ovitrelle en gång i alla fall utav tre försök. Känns som att det blir IVF för oss nästa år.

• frucgsvensson

Annaw85: för mig så hittade vi rätt på en gång. Men andra gången vi körde fick jag höja dosen lite grann och då hände det mycket på bara några dagar. Ibland kan kroppen vara segstartad

• Vattenliljan

Jag har inte använt Gonal-F utan Puregon. Men kan säga att för mig har det varit helt olika från cykel till cykel. Ibland har jag fått höja för att det inte hänt nåt, iblnd sänka för att det varit för mycket aktivitet, en gång blev det inget alls för blåsorna typ gav upp och jag fick en blödning istället. Så det verkar variera mycket från gång till gång, hur kroppen reagerar. Hoppas du får till en fin äggblåsa och ägglossning snart! <3

• annaw85

Tack för era svar :) Nu har jag varit på ny kontroll och hade en som jag tror var på 16 mm. Det känns hoppfullt så tillbaka på onsdag igen! Hur går det för er?

• Mandelmassa

Den här omgången hann jag bara med ett VUL cd 9, då var en blåsa 15 mm. Behövdes visst inte kollas mer då utan de växer ca 2mm per dag efter 12 mm ca. Tog Ovitrelle cd 11 och inseminerades idag, cd 13. Känns som raketfart. Jag som nästan aldrig har ÄL innan cd 19 normalt.

• Decibel84

Lite frågor
    hur konstaterades det att ni behövde en hormonbehandling?

genom gynundersökning? genom blodprov?

jag har genomgått en spolning men har ingenaning om jag har äl?
    ja ska på återbesök framöver så jag kanske får veta mer då men blev nyfiken

jag har läst om folk som får pregotime, men inte så mycket mer..

vad är skillnaden mellan hormonbehandling och IVF?

Väljer man båda eller varför väljer man det ena framför det andra?
    skiljer det mycket i kostnad?

tycker jag googlar o får inge svar

• Heobea
    Decibel84 skrev 2014-12-15 20:00:20 följande:

Lite frågor
    hur konstaterades det att ni behövde en hormonbehandling?

genom gynundersökning? genom blodprov?

jag har genomgått en spolning men har ingenaning om jag har äl?
    ja ska på återbesök framöver så jag kanske får veta mer då men blev nyfiken

jag har läst om folk som får pregotime, men inte så mycket mer..

vad är skillnaden mellan hormonbehandling och IVF?

Väljer man båda eller varför väljer man det ena framför det andra?
    skiljer det mycket i kostnad?

tycker jag googlar o får inge svar

Eftersom jag har en kraftig PCO-s utan spontana ägglossningar så finns det inte så mycket mer att göra än att försöka stimulera igång äggstockarna med hormoner. Min mens har aldrig varit oregelbunden, men jag fick inte min diagnos förrän jag var 20 (hade sökt flera gånger tidigare). Det konstaterades med ett vul och div. blodprover samt på den kliniska symptombilden (hårig, bukfetma, uteblivna menstruationer etc.). 

Hormonbehandling: du tillsätter hormoner (tabletter eller sprutor) för att kicka igång ägglossningen. Ibland krävs det även att man tar en spruta som får äggen att lossna.

IVF: det finns lite olika metoder, men kvinnan stimuleras till ägglossning, ägg plockas ut och befruktas med mannens spermier i ett provrör, sedan återförs det befruktade ägget (äggen i vissa fall) och förhoppningsvis blir kvinnan gravid. 
     Här finns blandat med matnyttigt: www.1177.se/Ostergotland/Fakta-och-rad/Behandlingar/Behandlingar-vid-ofrivillig-barnloshet/

Valet: det är din gynekolog som bestämmer vad som ska göras, i vilken ordning etc. Men generellt: hormonstimuerling först, sedan IVF. Hormonstimuerling: det går på högkostnadskortet och du får göra hur många stimuleringar som helst (förutsatt att din gynekolog tycker det är en bra idé). IVF: om du uppfyller de kriterier som finns för att få göra IVF får du olika antal behandlingar (2-3st beroende på landsting) därefter får du betala kalaset själv. Här är en prislista för mitt landsting: 
    vardgivarwebb.lio.se/Verksamheter/Barn-och-kvinnocentrum/Kvinnoklinikerna-i-Ostergotland-/Reproduktionsmedicinskt-centrum-RMC/Prislista-over-egenfinansierade-behandlingar-2010/

Hygienhäxan!
  • Heobea

Just nu hatar jag bara min kropp. Förra omgången pergo blev inget även om jag nog hade ägglossning. Eftersom hon var väldigt osäker på äl så fick jag dubbel kur denna vända. Herrejävlar vad med symptom jag har haft. Riktigt jävla skitigt har jag mått. På cd 12 var jag på vul och hade två 12mm äggblåsor. Hon var lite osäker så jag fick komma tillbaka tre dagar senare och då hade jag 5 st äggblåsor på 17mm. Inte konstigt att jag haft ont då. Så nu har vi sexförbud, juluppehåll och sedan återbesök i januari. Vi får väl se hur det går, jag är jävligt trött på skiten måste jag säga. Även om jag tror att det blir bra för kroppen att få vila lite.

Hygienhäxan!
  • Decibel84
    Heobea skrev 2014-12-15 20:57:07 följande:

Eftersom jag har en kraftig PCO-s utan spontana ägglossningar så finns det inte så mycket mer att göra än att försöka stimulera igång äggstockarna med hormoner. Min mens har aldrig varit oregelbunden, men jag fick inte min diagnos förrän jag var 20 (hade sökt flera gånger tidigare). Det konstaterades med ett vul och div. blodprover samt på den kliniska symptombilden (hårig, bukfetma, uteblivna menstruationer etc.). 

Hormonbehandling: du tillsätter hormoner (tabletter eller sprutor) för att kicka igång ägglossningen. Ibland krävs det även att man tar en spruta som får äggen att lossna.

IVF: det finns lite olika metoder, men kvinnan stimuleras till ägglossning, ägg plockas ut och befruktas med mannens spermier i ett provrör, sedan återförs det befruktade ägget (äggen i vissa fall) och förhoppningsvis blir kvinnan gravid. 
     Här finns blandat med matnyttigt: www.1177.se/Ostergotland/Fakta-och-rad/Behandlingar/Behandlingar-vid-ofrivillig-barnloshet/

Valet: det är din gynekolog som bestämmer vad som ska göras, i vilken ordning etc. Men generellt: hormonstimuerling först, sedan IVF. Hormonstimuerling: det går på högkostnadskortet och du får göra hur många stimuleringar som helst (förutsatt att din gynekolog tycker det är en bra idé). IVF: om du uppfyller de kriterier som finns för att få göra IVF får du olika antal behandlingar (2-3st beroende på landsting) därefter får du betala kalaset själv. Här är en prislista för mitt landsting: 
    vardgivarwebb.lio.se/Verksamheter/Barn-och-kvinnocentrum/Kvinnoklinikerna-i-Ostergotland-/Reproduktionsmedicinskt-centrum-RMC/Prislista-over-egenfinansierade-behandlingar-2010/

tack för dina svar!
    jag är överviktig och har fått extra behåring på kroppen, men har regelbunden mens
    och gyn påstår att det ska vara som ett "pärlband" på äggstockarna om man har PCO
  • frucgsvensson

Det behöver inte se ut som ett pärlband heller. Jag har inte så. Jag har bara en massa små ägg överallt i stockarna, inga som satt sig som ett pärlband.

Svar på tråden Fler som gör hormonbehangling för att få ägglossning, utan IVF?