• Anonym (nyfiken)

Styvmammor

Hej alla styvmammor! (eller bonus...) Jag undrar hur det är att leva med andras barn. Vad har ni för känslor för barnen? Har ni funderat på att lämna mannen pga svårigheter i styvfamiljslivet? Hur får man orken och tålamodet? 

• Svar på tråden Styvmammor
  • Anonym (Linda)
    Gung Ho skrev 2014-02-23 11:32:57 följande:
    Verkar mest som att majoriteten ovan valt fel män... Sen flyttar man huvuddelen av irritationen på barnen och biomamman (som säkert också en gång valt fel man), för då faller minst 'skuld' på en själv.. (Att man haft dåligt omdöme)..
    Allting är väl alltid biomammansfel härinne, allt från att barnet är ouppfostrat till att saker inte fungerar? Väldigt sällan pappan som gjort något fel utan alltid mamman eller barnet.
  • Anonym (elak styvmamma)
    Anonym (Linda) skrev 2014-02-23 11:35:35 följande:
    Allting är väl alltid biomammansfel härinne, allt från att barnet är ouppfostrat till att saker inte fungerar? Väldigt sällan pappan som gjort något fel utan alltid mamman eller barnet.
    Jag kan inte uttala mig om biomamman i mitt fall, lever inte med henne. Men pappan är i mångt och mycket alldeles för flat mot sina barn från tidigare förhållande. Sen hur barnen är hemma hos mamman bryr jag mig inte om, det är hennes huvudvärk.
  • nymedlem

Det är fantastiskt roligt och givande att mannen hade en dotter med sig in i vårt förhållande. En enorm BONUS i vår familj var hon. Hon var 11 år när vi flyttade ihop och jag älskar henne mycket! Förhållandet tog slut för cirka 1 år sedan men det hade inget med styvfamiljslivet att göra.

Jag vet inte vad du menar med att "få ork och tålamod" ? Jag behöver inget mer tålamod bara för att jag har ett bonusbarn i min familj, inte mer ork heller. Hon ingår i familjen lika mycket som vi andra inklusive mitt barn såklart.

Mannen har även en son som dock är vuxen och inte bodde hemma längre - tyvärr.  Han och jag funkar superbra tillsammans. En jättefin kille!

Biomamman till dottern är helt okej, hade inte så jätte mycket kontakt med henne men har heller inget emot henne. Dottern pratade mycket om sin mamma och det tycker jag är bra. {#emotions_dlg.flower}  Sonens mamma har jag knappt pratat med,  så där har jag ingen direkt uppfattning.

Jag ser INGET negativt med bonusbarn! Har en ny man nu som har 2 barn och det är alltid en bonus för min del! Han är en bra pappa och en bra man. Biomamman till dessa barn har jag aldrig träffat - ännu.

• Anonym (saknar)

Det absolut jobbigaste är att jag saknar min bonusdotter jättemycket nu när det tog slut mellan oss vuxna.

Det är nog inte nyttigt att bli kär i någon som redan har barn, man separerar inte bara från honom utan från hans barn också...

• Anonym (***)
    Anonym (saknar) skrev 2014-02-23 14:45:44 följande:
    Det absolut jobbigaste är att jag saknar min bonusdotter jättemycket nu när det tog slut mellan oss vuxna.

Det är nog inte nyttigt att bli kär i någon som redan har barn, man separerar inte bara från honom utan från hans barn också...
    Håller med dig. Av respekt för exets nya kvinna håller jag mig undan dottern, men jag saknar henne enormt mycket och tänker ofta på henne.  Mitt ex har dock kontakt med mitt barn eftersom exet inte har vett nog att hålla sig borta!
  • Miss Skywalker

Det är inte naturligt att leva med andras barn. Barn är jävligt jobbiga även för bioföräldrar men andras barn är olidliga..

• nymedlem
    Miss Skywalker skrev 2014-02-23 15:38:02 följande:
    Det är inte naturligt att leva med andras barn. Barn är jävligt jobbiga även för bioföräldrar men andras barn är olidliga..
    Tur att inte alla tycker dom du gör.
  • Anonym (Hiha)

Min sambo är väl stöttande ibland. Eller jag säger ju ändå vad jag tycker. Ibland vissa dagar blir han skum och tvär när jag säger åt styvdottern. Något jag inte tolererar

• Påven Johanna

Jag trivs och har alltid trivts i min stora mysiga familj. Jag älskar alla ungarna och har inte haft några svårigheter alls med vare sig dem eller vårt liv tillsammans. Hjärta Jag tycker att mina mans ungar är precis lika bra som mina egna. Hade inte kunnat få bättre barn ens om jag tillverkat dem själv.

• Anonym (elak styvmamma)
    nymedlem skrev 2014-02-23 14:38:42 följande:
    Det är fantastiskt roligt och givande att mannen hade en dotter med sig in i vårt förhållande. En enorm BONUS i vår familj var hon. Hon var 11 år när vi flyttade ihop och jag älskar henne mycket! Förhållandet tog slut för cirka 1 år sedan men det hade inget med styvfamiljslivet att göra.

Jag vet inte vad du menar med att "få ork och tålamod" ? Jag behöver inget mer tålamod bara för att jag har ett bonusbarn i min familj, inte mer ork heller. Hon ingår i familjen lika mycket som vi andra inklusive mitt barn såklart.

Mannen har även en son som dock är vuxen och inte bodde hemma längre - tyvärr.  Han och jag funkar superbra tillsammans. En jättefin kille!

Biomamman till dottern är helt okej, hade inte så jätte mycket kontakt med henne men har heller inget emot henne. Dottern pratade mycket om sin mamma och det tycker jag är bra. {#emotions_dlg.flower}  Sonens mamma har jag knappt pratat med,  så där har jag ingen direkt uppfattning.

Jag ser INGET negativt med bonusbarn! Har en ny man nu som har 2 barn och det är alltid en bonus för min del! Han är en bra pappa och en bra man. Biomamman till dessa barn har jag aldrig träffat - ännu.
    Undrar bara om du har egna barn sen tidigare förhållande, eller gemensamma med den du lever med? 
Svar på tråden Styvmammor