Styvmammor
Hej alla styvmammor! (eller bonus...) Jag undrar hur det är att leva med andras barn. Vad har ni för känslor för barnen? Har ni funderat på att lämna mannen pga svårigheter i styvfamiljslivet? Hur får man orken och tålamodet?
Hej alla styvmammor! (eller bonus...) Jag undrar hur det är att leva med andras barn. Vad har ni för känslor för barnen? Har ni funderat på att lämna mannen pga svårigheter i styvfamiljslivet? Hur får man orken och tålamodet?
Hade jag vetat det jag vet idag hade jag INTE satt mig i den situationen. Alla som i min närhet funderar på saken avråder jag å det bestämdaste! Hur mycket man än tror att man kan hantera känslora som uppstår så kan man inte vara säker på det.
Har en ny 'bonusfamilj' med en underbar bonustjej samt en sambo som älskar min son. Det 'lika för alla' som gäller, både barn och vuxna.. Bra relation med tjejens biopappa, medan min sons mamma fortfarande håller sig på sin kant men det är hanterbart/neutralt iaf
Jag tror att det är en milsvid skillnad på hur det är beroende på om man har egna barn med sig in i förhållandet eller inte. Det är absolut avgörande för hur det går hurdan förälder partnern är och hur förälderns förväntningar på styvföräldern ser ut.
Förhållanden där styvföräldern ganska omgående förväntas ta ansvar för styvbarnet verkar i 99 fal av 100 vara dömda att misslyckas.
Funkar inte bra alls. Vi har dessutom två gemensamma som styvbarnet är avundsjuk på och favoriserar halvsyskonet hemma hos den andra bioföräldern.
Hatar situationen.
Får ni stöd av mannen? Kan ni prata öppet med honom om de jobbiga känslorna?
Jag får inget direkt stöd av min man, tyvärr. Det är ok att han irriterar sig på mitt barn, jag kan ta det, han är inte hennes biologiska pappa och eftersom jag också blir irriterad på henne ibland måste såklart andra få bli det också. Problemet är att INGEN får irritera sig på hans "prinsessa" - speciellt inte jag. Men jag får gärna säga ifrån till vår gemensamma. Begriper inte rikitgt hur han tänker ärligt talat........
Verkar mest som att majoriteten ovan valt fel män... Sen flyttar man huvuddelen av irritationen på barnen och biomamman (som säkert också en gång valt fel man), för då faller minst 'skuld' på en själv.. (Att man haft dåligt omdöme)..