Nr 14 skrev 2014-05-25 23:49:46 följande:
Hej igen!
Pga husrenovering har vi inte haft varken tid eller råd att fixa några surfplattor men nu fyller barnen snart år och då är det ju läge att satsa på bra presenter med sponsring av mormor/farmor!
Har tre st barn som fyller 7 år, 5 år och 3 år och att bara köpa till den äldsta går bara inte... Alla tre leker med våra telefoner och spelar typ pippi långstrump spel samt spel på barnkanalen men tanken är att de ska kunna se på film under kommande långresor i bil.
1. Lika bra att köpa varsin alltså, vad behöver jag extra? Hörlurar gissar jag

och kanske fodral? Behövs det hållare till bilen alltså så man kan fästa skärmen på sätet framför?
2 Och om man nu ska ha tre st är det väl lika bra att satsa på identiska, även om det skiljer i ålder på barnen? Har tidigare varit intresserad av Google Nexus men även Samsung som många här rekommenerat. Såg nu att Google Nexus 7 är en Asus och Google Nexus 10 är en Samsung??? Vad kan skillnaden vara?
3. Och om man tar tex 16 gb, hur mycket film får då plats i den? Tex om man jämför med Madicken, Disneyfilmer mm? Och om man vill ha fler filmer, är det då USB sticka som gäller eller minneskort?
4. Och om man är ute med bilen och det behöver surfas på plattorn, kan dessa då kopplas till våra mobilers abonnemang? (vi har en med 3 gb och en med 1 gb surf eller är det för lite?)
Oerhört tacksam för alla svar jag kan få då jag är hopplöst okunnig....

Ska se vad jag kan svara på....
1: Hörlurar kan vara bra att ha, och fodral, lite stötdämpande om det tappas och har sig. Om du köper lika dana plattor till alla tre barnen kan det ju vara bra/kul med olika fodral, så de inte börjar bråka om plattorna. Kanske du kan hitta fodral med favoritmotiven på? Eftersom jag inte kan något om bilar så kan jag inte svara på de frågorna, tyvärr =(
2: Ingen aning.... låter lustigt tycker jag =P
3: Beroende på hur komprimerade filmerna är så får det på 16 gig plats mellan 22 och 3 filmer. Astrid Lindgren-filmer som ligger ute och skvalpar på nätet brukar vara iso-filer som måste rippas, samma om du själv har DVD-erna så kan du rippar själv. Inte jättelagligt, men, men..... Vill du ha mer plats så måste du köpa ett minneskort, de kostar inte jättemycket. 32 gig kostar väl max en femhundring.....
4 Har jag inte så jättekoll på just nu..... brukar ha, men idag =/
Jaja, hoppas det var till någon hjälp i alla fall.....