• Nr 14

Surfplatta - hur funkar det???

Tänkte köpa en surfplatta så barnen kan spela lärorika spel, som lära sig klockan, abc, räkning samt kunna se film i bilen på längre resor.

Kan absolut ingenting så behöver tips!! Tanken är att köpa tex en Google Nexus 10 tum men finns det någon annan ni tycker är bra skriv gärna. 10 tum vill vi nog ha iallafall.

Hur får man in film i en sådan? Kan man ha det på USB sticka eller lägger man det på ett minneskort? Kan man köpa fästen så den sitter fast i bilen tex på nackstöden?

Jag är helt nollställd så alla tips mottages tacksamt!!!!

• Svar på tråden Surfplatta - hur funkar det???
  • ÄngDal
    Nr 14 skrev 2014-02-26 21:10:06 följande:
    Tack för svaren. Jag är helt novis så vi har inte heller några filmer i datorn att föra över!!! Ni förstår min nivå va, ha ha!!! Man kan inte "kopiera" såna filmer man köpt och lägga in dem i surfplattan?
    Men strunta då i att ladda ner utan satsa på Netflix exempelvis. Om du själv gillar tv-serier är HBO Nordic ännu bättre - där finns MASSOR med bra tv-serier. Viaplay finns också men är trea på listan, enligt mig. Där kan du å andra sidan hyra även nya filmer (finns även andra hyrfilmssajter).

Vilken ålder är ditt barn/dina barn?
    Min 10-åring klarar sig utmärkt med Youtube, Netflix och alla spel som finns att ladda ner. 7 tum är perfekt för honom att hålla i. Med ett par hörlurar och plattan håller han sig glad oavsett hur lång bilresan är, haha. Men ska du ha den i bilen - tänk på att du behöver skaffa en laddsladd som du kan ha även i cigguttaget.

Och som sagt, du behöver kunna ha uppkoppling även utanför huset. Hur har väl wifi hemma förmodar jag?

• Aniiee
    Queenie70 skrev 2014-02-26 21:23:44 följande:

Finns nya skärmar att skicka efter och instruktion hur man gör på youtube, såg inte omöjligt ut men orka chansa. Fattar inte varför det ska vara omöjligt att få skärmen på en surplatta bytt när man kan få ny till ifånen på en kvart.
    Ja, jo, klart att det går, i alla fall LCD-skärmar. Men jag skulle inte göra det frivilligt. Kanske under pistolhot.... Och då har jag ändå byggt min dator själv..... LED vetetusan.....
    Yaoi is the opiate of the fangirls
  • ÄngDal
    Aniiee skrev 2014-02-26 21:25:12 följande:
    Det är skitenkeltatt kolla på film på en android. Lägg över filmen, öppna "album", klicka på filmen, välj spelare (ofta en eller 2 inbygda, fler kan laddas ned efter behov), titta! Inget krångel, inget knussel. Har ni problem så är det något vajsing. Det finns inget filformat en android inte fixar med rätt spelare.

Annars håller jag med dig.
    Ok, tack, bra att veta. Fast jag tittar alltid på film på antingen laptopen eller via dator>TV:n (eller på paddan om jag ska streama).

Men för att få över en film från en dator till en androidplatta behöver man nåt slags USB>"plattasladd"? ;)

• Nr 14

Å tack för alla tips!! Ni är bäst!!!!

Vi har i nuläget bara mobilt bredband på en laptop hemma. Väntar på att få fiber men får nog skaffa en router så vi kan använda den andra datorn också...

Verkar som flera fastnat för Nexus. Den verkar va bra i de tester jag hittat men samtidigt är det väl ingen som fått direkt dåligt heller. En bekant köpte en surfplatta på ICA men den lämnade han tillbaka illa kvickt dock.

Hade tänkt surfa på plattan via mobilen om vi är ute och åker men det är ännu en gåta för mig hur man får till detta men det får jag väl lära mig antar jag.

Vill inte att barnen ska fastna i några såna där vanliga spel, men gärna lärorika (tråkiga kanske?!?!?) med alfabetet, siffror, klockan odyl. Det är en sjuåring som ska ha den i första hand (förutom jag då...) och hon har hittills varit totalt ointresserad av allt som har med datorer att göra även spel...

Förslag på bra spel eller appar eller vad det nu kallas?

• Aniiee
    ÄngDal skrev 2014-02-26 21:36:26 följande:
    Ok, tack, bra att veta. Fast jag tittar alltid på film på antingen laptopen eller via dator>TV:n (eller på paddan om jag ska streama).

Men för att få över en film från en dator till en androidplatta behöver man nåt slags USB>"plattasladd"? ;)

=)

Ja, en sån sladd behöver du. Och har, förmodligen. Alla som har en modern telefon med usb-laddare har en sådan, det är nämligen standardmodell på de...
    Nr 14 skrev 2014-02-26 21:38:35 följande:

Vi har i nuläget bara mobilt bredband på en laptop hemma. Väntar på att få fiber men får nog skaffa en router så vi kan använda den andra datorn också...

Verkar som flera fastnat för Nexus. Den verkar va bra i de tester jag hittat men samtidigt är det väl ingen som fått direkt dåligt heller. En bekant köpte en surfplatta på ICA men den lämnade han tillbaka illa kvickt dock.

Hade tänkt surfa på plattan via mobilen om vi är ute och åker men det är ännu en gåta för mig hur man får till detta men det får jag väl lära mig antar jag.

Vill inte att barnen ska fastna i några såna där vanliga spel, men gärna lärorika (tråkiga kanske?!?!?) med alfabetet, siffror, klockan odyl. Det är en sjuåring som ska ha den i första hand (förutom jag då...) och hon har hittills varit totalt ointresserad av allt som har med datorer att göra även spel...

Kolla på skolappar.nu efter bra appar för barnen.
  • Queenie70
    Aniiee skrev 2014-02-26 21:32:01 följande:
    Ja, jo, klart att det går, i alla fall LCD-skärmar. Men jag skulle inte göra det frivilligt. Kanske under pistolhot.... Och då har jag ändå byggt min dator själv..... LED vetetusan.....

Finns en superbra instruktionsvideo på tuben, verkligen tydlig och moment för moment. Såg helt görligt ut.
  • ÄngDal
    Nr 14 skrev 2014-02-26 21:38:35 följande:

Jag ska erkänna att jag egentligen bara kan Apple men Galaxy Tab är riktigt bra - och jag vill slå ett slag för 7 tum som kanske är bättre i storlek för din 7-åring än 10 tum. Det kan vara svårt (och tyngre) att hålla i en tiotummare för ett barn (och även mer tröttsamt för en vuxen). Jag tycker själv att det är smidigare att hålla i den mindre plattan om jag själv ska titta på film.
    Priset på en sån är ju också fördelaktigare, en sån kan du hitta för tusenlappen (då kan du ju köpa en till dig och en till henne för mindre än vad det kostar för en Nexus, hehe).

Vilken mobil har du? iPhone är busenkel att ställa in på Internetdelning.
  • ÄngDal
    Aniiee skrev 2014-02-26 21:43:40 följande:
    =)

Ja, en sån sladd behöver du. Och har, förmodligen. Alla som har en modern telefon med usb-laddare har en sådan, det är nämligen standardmodell på de...

Till skillnad från Apples sladdar menar du...haha...?
    :D

• Aniiee
    ÄngDal skrev 2014-02-26 21:49:07 följande:
    Till skillnad från Apples sladdar menar du...haha...?
    :D

IDK, jag snackar Android för att TS snackar android...... Apple har jag inget till övers för. Deras prylar går ju knappt att byta grafikkort i....
  • Nr 14

Kanske ska kolla lite mer på 7 tums plattor!! Har en Sony Xperia ZR men ska snart överlämna denna till maken för att kunna uppdatera mig till en Xperia Z1 ellerZ1 compact. Har fullt sjå med att lära mig telefonen så en surfplatta behöver jag hjälp med. Därav denna tråden!!

Törs man handla på nätet eller ska jag besöka en butik? Tänker främst på hur man gör om de pajjar och behöver service?

• ÄngDal
    Nr 14 skrev 2014-02-26 22:12:16 följande:
    Kanske ska kolla lite mer på 7 tums plattor!! Har en Sony Xperia ZR men ska snart överlämna denna till maken för att kunna uppdatera mig till en Xperia Z1 ellerZ1 compact. Har fullt sjå med att lära mig telefonen så en surfplatta behöver jag hjälp med. Därav denna tråden!!

Törs man handla på nätet eller ska jag besöka en butik? Tänker främst på hur man gör om de pajjar och behöver service?
    Ja, kolla gärna på dem i en affär, jag tycker att 7 tum är alldeles utmärkt till det mesta.

När det gäller telefonen - undersök Samsung Galaxy-serien också om du ska byta. Nya S4 är ju riktigt vass, säkerligen bättre än Sonys lurar.

Eller så skaffar du en iPhone - enklare kan det inte bli. Du kan hitta bra deals hos Tele2 exempelvis. Då kan du också passa på att undersöka iPad Mini - den surfplattan är liten, nätt och har bra prestanda, lätt marknadens bästa än så länge.

Lycka till!

• Nr 14

Hej igen!

Pga husrenovering har vi inte haft varken tid eller råd att fixa några surfplattor men nu fyller barnen snart år och då är det ju läge att satsa på bra presenter med sponsring av mormor/farmor!

Har tre st barn som fyller 7 år, 5 år och 3 år och att bara köpa till den äldsta går bara inte... Alla tre leker med våra telefoner och spelar typ pippi långstrump spel samt spel på barnkanalen men tanken är att de ska kunna se på film under kommande långresor i bil.

Lika bra att köpa varsin alltså, vad behöver jag extra? Hörlurar gissar jag och kanske fodral? Behövs det hållare till bilen alltså så man kan fästa skärmen på sätet framför?

Och om man nu ska ha tre st är det väl lika bra att satsa på identiska, även om det skiljer i ålder på barnen? Har tidigare varit intresserad av Google Nexus men även Samsung som många här rekommenerat. Såg nu att Google Nexus 7 är en Asus och Google Nexus 10 är en Samsung??? Vad kan skillnaden vara?

Och om man tar tex 16 gb, hur mycket film får då plats i den? Tex om man jämför med Madicken, Disneyfilmer mm? Och om man vill ha fler filmer, är det då USB sticka som gäller eller minneskort?

Och om man är ute med bilen och det behöver surfas på plattorn, kan dessa då kopplas till våra mobilers abonnemang? (vi har en med 3 gb och en med 1 gb surf eller är det för lite?)

Oerhört tacksam för alla svar jag kan få då jag är hopplöst okunnig....

• Aniiee
    Nr 14 skrev 2014-05-25 23:49:46 följande:
    Hej igen!

Pga husrenovering har vi inte haft varken tid eller råd att fixa några surfplattor men nu fyller barnen snart år och då är det ju läge att satsa på bra presenter med sponsring av mormor/farmor!

Har tre st barn som fyller 7 år, 5 år och 3 år och att bara köpa till den äldsta går bara inte... Alla tre leker med våra telefoner och spelar typ pippi långstrump spel samt spel på barnkanalen men tanken är att de ska kunna se på film under kommande långresor i bil.

1. Lika bra att köpa varsin alltså, vad behöver jag extra? Hörlurar gissar jag smile5.gif och kanske fodral? Behövs det hållare till bilen alltså så man kan fästa skärmen på sätet framför?

2 Och om man nu ska ha tre st är det väl lika bra att satsa på identiska, även om det skiljer i ålder på barnen? Har tidigare varit intresserad av Google Nexus men även Samsung som många här rekommenerat. Såg nu att Google Nexus 7 är en Asus och Google Nexus 10 är en Samsung??? Vad kan skillnaden vara?

3. Och om man tar tex 16 gb, hur mycket film får då plats i den? Tex om man jämför med Madicken, Disneyfilmer mm? Och om man vill ha fler filmer, är det då USB sticka som gäller eller minneskort?

4. Och om man är ute med bilen och det behöver surfas på plattorn, kan dessa då kopplas till våra mobilers abonnemang? (vi har en med 3 gb och en med 1 gb surf eller är det för lite?)

Oerhört tacksam för alla svar jag kan få då jag är hopplöst okunnig.... smile1.gif
    Ska se vad jag kan svara på....

1: Hörlurar kan vara bra att ha, och fodral, lite stötdämpande om det tappas och har sig. Om du köper lika dana plattor till alla tre barnen kan det ju vara bra/kul med olika fodral, så de inte börjar bråka om plattorna. Kanske du kan hitta fodral med favoritmotiven på? Eftersom jag inte kan något om bilar så kan jag inte svara på de frågorna, tyvärr =(

2: Ingen aning.... låter lustigt tycker jag =P

3: Beroende på hur komprimerade filmerna är så får det på 16 gig plats mellan 22 och 3 filmer. Astrid Lindgren-filmer som ligger ute och skvalpar på nätet brukar vara iso-filer som måste rippas, samma om du själv har DVD-erna så kan du rippar själv. Inte jättelagligt, men, men.....  Vill du ha mer plats så måste du köpa ett minneskort, de kostar inte jättemycket. 32 gig kostar väl max en femhundring.....

4 Har jag inte så jättekoll på just nu..... brukar ha, men idag =/

Jaja, hoppas det var till någon hjälp i alla fall.....
    live as if you were to die tomorrow, feel as if you were to be reborn now , face it as if you were to live forever
  • Nr 14

Tack Anniiee!!

Vad gäller filmerna kanske man kan få någon att rippa (vad det nu är;_) ) dem på tex tre olika minneskort så får ungarna slåss om vilka filmer de vill se, ha ha ha!!!

När man laddat hem appar med spel, tex sånadär med pippi långstrump att steka pannkakor, lära sig klockan, färglägga osv, måste man vara online på nätet för att spela såna eller är det så att när man väl fått in dem i surfplattan så kan man spela oavsett surf eller inte?

Skäms för mina dåliga kunskaper i detta område....

• Aniiee
    Nr 14 skrev 2014-05-26 00:13:20 följande:
    Tack Anniiee!!

Vad gäller filmerna kanske man kan få någon att rippa (vad det nu är;_) ) dem på tex tre olika minneskort så får ungarna slåss om vilka filmer de vill se, ha ha ha!!!

När man laddat hem appar med spel, tex sånadär med pippi långstrump att steka pannkakor, lära sig klockan, färglägga osv, måste man vara online på nätet för att spela såna eller är det så att när man väl fått in dem i surfplattan så kan man spela oavsett surf eller inte?

Skäms för mina dåliga kunskaper i detta område....
    Inget att skämas för, alla är noviser i början =)

Rippa = kopiera. Gammalt slang. Det kan du göra på din egna dator om du har filmen på dvd. Ladda hem Freemakevideo, installera, öppna programmet, sätt skivan i läsaren på datorn välj lite inställninga och kör.  Och hoppas att skivan inte har DRM-skydd.

Har du laddat ner apparna behöver du inte ha internet på, om det inte ärnågot särskillt onlinefunktion.
    live as if you were to die tomorrow, feel as if you were to be reborn now , face it as if you were to live forever
  • Nr 14

Tack igen Aniiee!!!
    Asus MeMo pad HD 7 är inget för ett barn å ha va? Hittade den på Netonnet och  den fick bra betyg och kostar knappt 1400:- men det kanske inte är nåt att spela barnspel och se Ronja Rövardotter på kanske?

Hoppas hitta nåt inom närmsta två veckorna iallafall. Tack för all hjälp.

• inze

Om du nu tittar hos Net on Net kan du ju ta en titt på DMTECH Tablet 7988BT. Visserligen en "noname" men just den har ju flera rätt så nöjda köpare enl recensionerna.

Samma platta finns även på Siba men där kostar den 500 kr mer. Även de 2 som skrivit omdöme där verkar nöjda.

Fördelen med att handla på Net on Net är ju att man kan ta hem och testa produkten eftersom de inte har några framme som man kan testa i butikerna. Jag gjorde så när jag köpte en riktigt billig platta till sonen. Han skulle bara ha den för slösurfande i soffan så jag ville testa billigaste jag hittade. Blev en som då kostade 499 kr av samma märke som den här lite dyrare jag länkade till först. Eftersom jag inte ville ge bort en öppnad förpackning köpte jag 2 st och öppnade och testade den ena. Jag tyckte den fungerade OK för det han skulle ha den till så han fick den oöppnade och jag lämnade tillbaka den jag testat och det var inga som helst problem med det.

Eftersom dina barn är ganska små är det kanske dumt att kosta på dem allt för dyra plattor. Vad gäller skal och eller fodral så kan det ju vara lite svårare att hitta till plattor av icke-känt-märke. Med det finns en del universalmodeller, i alla fall på ebay. Jag brukar köpa sådana tillbehör där eftersom de där bara kostar en bråkdel av vad de brukar kosta i svenska butiker. Och de här universalmodellerna vet jag inte ens om jag sett i nån butik här hemma heller.

Köper du en platta med plats för minneskort så kan du ju lägga filmerna på ett sånt och så kan de ju ev byta filmer med varandra om de nu inte vill titta på samma film samtidigt. Jag rekommenderar också programmet Freemake Video Converter om man har filmer på DVD som man vill kunna se på plattan. Kan ju vara problem om filmen är kopieringsskyddad men enklare barnfilmer brukar inte vara det, men kanske Astrid Lindgren-filmer.

• Nr 14

Hurra!
    Slog till och köpte en Samsung galaxy tab 3 8 tums skärm med 32 gb minne igår och idag träffade jag en gammal jobbarkompis som ska proppa den full med barnfilmer och spel!! Sen ska jag köpa ett fäste på E-bay så vi kan fästa den mellan nackstöden i framsätet så alla tre barnen kan kolla på film tillsammans i baksätet!!
    Har den i kartongen än men hoppas den funkar för snart bär det av på bilsemester och då kan det vara kul för barnen att kolla på nåt annat än ut genom rutan!!
    Tack för alla tips. Att det blev en samsung beror på att de hade ett bra erbjudande på Elgiganten....

• Aniiee
    Nr 14 skrev 2014-06-10 23:17:09 följande:
    Hurra!
    Slog till och köpte en Samsung galaxy tab 3 8 tums skärm med 32 gb minne igår och idag träffade jag en gammal jobbarkompis som ska proppa den full med barnfilmer och spel!! Sen ska jag köpa ett fäste på E-bay så vi kan fästa den mellan nackstöden i framsätet så alla tre barnen kan kolla på film tillsammans i baksätet!!
    Har den i kartongen än men hoppas den funkar för snart bär det av på bilsemester och då kan det vara kul för barnen att kolla på nåt annat än ut genom rutan!!
    Tack för alla tips. Att det blev en samsung beror på att de hade ett bra erbjudande på Elgiganten.... smile5.gif
    Solig Hoppas ungarna får kul med sina plattor.
  • Nr 14

Surfplattan är succé i bilen då vi köpt en hållare som sitter mellan nackstöden i framsätet och den alltså sitter i mitten och alla tre barnen kan se film samtidigt!!! Vi har i nuläget bara några få filmer men tänkte fixa lite enklare spel. Vi har inte Wi-fi men kan man göra så att man åker hem till någon som har det och laddar ner spel? Men hur betalar man för såna spel? Och vilka spel kan ni rekommendera? Har en sjuåring som säkert skulle uppskatta spel men bokstäver, siffror, klockan och sånt. femmåringen och treåringen gillar memory och liknande.

Alla tips mottages tacksamt!!

Svar på tråden Surfplatta - hur funkar det???