• Monsa

Hey Jude!

Detta är en spin-off på den gamla tråden "Jude-tråden".

Här finns ett härligt gäng som skriver om allt mellan himmel och jord och här följer några exempel;

Mat-tips/recept
    Bebisar/barn, graviditeter
    Hur man håller kosher
    Företagsideér
    Hur ofta man får blommor av sin karl
    Jobb
    Lägenheter
    Resor

Ja helt enkelt allt som har med ett vardagligt liv att göra.
    Det som är gemensamt för de som är här i tråden är att alla har någon slags anknytning till Judendomen.
    Under den första Judetråden så hände det mycket grejer, det blev ett fantastiskt gäng som kan prata om vad som helst och det bästa av allt är att det föddes en liten Noah den 6/2-06
    Vi väntar med spänning på nästa bebis som beräknas komma i Juli!

För att behålla den fina stämningen här inne så går vi inte in på allt för känsliga ämnen. Dessa inlägg som kanske är till för att provocera uppmärksammas inte överhuvudtaget.

Detta är en glad tråd och jag tycker att en beskrivning av denna tråd som Marcink gjort är så klockren;

"hej vi är judar och glada och tycker om varandra. här pratar vi (nästan) bara om roliga saker, folk som pratar om skräp kan gå någon annanstans herrå!"

Marcink

• Svar på tråden Hey Jude!
  • izabelle32
    Tack Monsa, Fajga & Mayasmama
    Alltid lika kul att få komplimang för både magen & tattoo.

Shabbat Shalom alla, vi ligger hemma med världens dunderförkylning så här blir det ett stilla fredagsfirande, i sängen
  • Hattifnatt

God förmiddag!

Här har det snöat kopiöst i natt, vi fick skotta oss fram til garaget för att hämta ut barnvagnen när vi skulle till dagis. Det tror man inte om Göteborg!
    Nu hoppas jag bara att alla trista mördarsniglar får döden dö denna kalla vinter ...

Vi har heller inte varit på Öppna förskolan, i Gbg har de ju lagt ner de flesta och det finns ingen intill där vi bor. Synd, för det hade annars varit trevligt.

KidA: är du bättre nu, mindre feber och inte ont i bröstet?

Fajga - se där

Nu skall jag baka och städa och fixa och dona här hemma.

• ellinorsmamma

Mayasmama

Din mage är kalasfin. Var stolt över den!!! (stor? var har du fått det ifrån ???????)

Önskar alla shabbat shalom.

• Monsa

Hallojs, har lagt ut en bild på min lilla prinsessa och lite bilder på mig, hehe tyckte min makeup blev så fin idag.

• Chaia

Monsa

Jag var inne och kikade hos dig. Jättesöt dotter och fin makeup på dig Snyggt med lila ögonskugga, det är min favorit!

• Monsa

Tack chaia, kul att sminka sig, älskar att göra mig fin!

• elims

Veckans parasha (2 MOS kap 25-28) heter Teruma och handlar om byggandet av Mishkan, dvs det tabernakel eller helgedom som Israels folk byggde. Denna helgedom, som också var förebilden för det Tempel som senare byggdes, var ett ställe där Guds närvaro var mycket mer uppenbar än någon annanstans. Mishkan var som ett flyttbart tempel kan man säga och i Torahn i detta avsnitt står det väldigt utförligt om hur helgedomen byggdes, vilka olika typer av arbeten som krävdes, vilka material som användes, vilka föremål som fanns inuti osv.

Det är bland annat från detta Torahavsnitt, från byggandet av Mishkan, som vi lär oss om vad som är tillåtet att göra och inte göra på shabbat. Gud skapade världen på sex dagar och på den sjunde dagen upphörde Han att skapa. Från detta lär vi oss att vi inte ska arbeta på shabbat. Men vad är att arbeta? Definitionen av de sysslor som man inte ska utföra på Shabbat är väldigt precisa. Anledningen till detta är att man lär sig dessa från just de typer av skapande sysslor som Gud sa att man skulle göra när man byggde helgedomen, Mishkan. Dessa sysslor ses som kärnan i intelligent skapande.

Enligt judisk lag symboliserar alltså byggandet av Mishkan arbete, och byggandets olika delar kan delas in i 39 övergripande arbetskategorier, exempelvis plantera, skörda, tvätta, sortera osv. Dessa 39 olika typer av arbete kallas Melachot. Till varje melacha hör underkategorier. Det är exempelvis inte tillåtet att vattna blommor på shabbat för att det hör till melachan zorea (plantera) och det är inte tillåtet att plocka bär på shabbat för det hör till melachan kotzer (skörda).

Ha en underbar shabbat och helg allihopa, ta hand om varandra!

• elims

Torahn och de 10 budorden förvarades alltså i en del av Mishkan, det var en av anledningarna till varför helgedomen byggdes.

• eio

Hej!!

Har precis hittat denna tråden. Jag bor i Karlskrona och är judinna med en mamma som är född i Israel. Väntar mitt andra barn som ska komma i september.

Ha en bra shabbes och en rvlig helg!!

• Chaia

elims: Hur är det med diskning egentligen?? Räknas inte det till att tvätta? Shabbat Shalom

Hej och välkommen eio!!