• Monsa

Hey Jude!

Detta är en spin-off på den gamla tråden "Jude-tråden".

Här finns ett härligt gäng som skriver om allt mellan himmel och jord och här följer några exempel;

Mat-tips/recept
    Bebisar/barn, graviditeter
    Hur man håller kosher
    Företagsideér
    Hur ofta man får blommor av sin karl
    Jobb
    Lägenheter
    Resor

Ja helt enkelt allt som har med ett vardagligt liv att göra.
    Det som är gemensamt för de som är här i tråden är att alla har någon slags anknytning till Judendomen.
    Under den första Judetråden så hände det mycket grejer, det blev ett fantastiskt gäng som kan prata om vad som helst och det bästa av allt är att det föddes en liten Noah den 6/2-06
    Vi väntar med spänning på nästa bebis som beräknas komma i Juli!

För att behålla den fina stämningen här inne så går vi inte in på allt för känsliga ämnen. Dessa inlägg som kanske är till för att provocera uppmärksammas inte överhuvudtaget.

Detta är en glad tråd och jag tycker att en beskrivning av denna tråd som Marcink gjort är så klockren;

"hej vi är judar och glada och tycker om varandra. här pratar vi (nästan) bara om roliga saker, folk som pratar om skräp kan gå någon annanstans herrå!"

Marcink

• Svar på tråden Hey Jude!
  • eio

Måste bara kolla en sak....är de flesta av er på denna tråden troende??
    Jag är judinna och identifierar mig så, men jag är inte troende alls. Vill bara kolla så att det inte blir fel.

• Chaia

eio

Här är vi en salig blandning människor. En del judar, en del ickejudar med judiska män.. en del troende, andra inte.. Alla är välkomna här

• eio

Ok. Tack!!

Nu ska jag kila hem från jobbet. Ha det!!

• elims

eio

Alla är välkomna här Vi brukar prata om allt mellan himmel och jord härinne, en hel del bebis- och matsnack har det blivit bland annat, vi snackar alltså inte bara religion!

Välkommen hit och shabbat shalom!

chaia
    Det är tillåtet att diska tex tallrikar om de behöver användas igen på shabbat, exempelvis för måltiden på lördag.

• Chaia

elims

OK. Ja, det blir ju orimligt att inte få diska alls (även om jag gärna skulle slippa ).

• Monsa

Hallojsan, fick precis reda på att jag får komplettera mitt referat till Svenskan men det ordnar sig, synd bara att man får reda på det så här sent, hade ju vart fint att kunna gjort det lite tidigare i veckan. Det blir nog bra, ska korta ner det mer och göra det mer enkelt. Hade jobbat lite för mycket med det sa hon.

Ha det gott/M

• elims

Hattifnatt

måste logga ut alldeles strax för shabbat går snart in, men kort kan jag bara säga att det hela beror lite på hur vattnet som kommer ur kranen värms upp. eller ja, hur hela systemet fungerar. I Israel kan det vara lite problematiskt på vissa håll eftersom varmvattnet är kopplat till en boiler som man själv måste sätta igång/den går igång när vattnet töms (och nytt vatten kommer in som värms upp) Men det finns lite olika lösningar. I Sverige är det inte några större problem.

fler vattenfrågor?