• Monsa

Hey Jude!

Detta är en spin-off på den gamla tråden "Jude-tråden".

Här finns ett härligt gäng som skriver om allt mellan himmel och jord och här följer några exempel;

Mat-tips/recept
    Bebisar/barn, graviditeter
    Hur man håller kosher
    Företagsideér
    Hur ofta man får blommor av sin karl
    Jobb
    Lägenheter
    Resor

Ja helt enkelt allt som har med ett vardagligt liv att göra.
    Det som är gemensamt för de som är här i tråden är att alla har någon slags anknytning till Judendomen.
    Under den första Judetråden så hände det mycket grejer, det blev ett fantastiskt gäng som kan prata om vad som helst och det bästa av allt är att det föddes en liten Noah den 6/2-06
    Vi väntar med spänning på nästa bebis som beräknas komma i Juli!

För att behålla den fina stämningen här inne så går vi inte in på allt för känsliga ämnen. Dessa inlägg som kanske är till för att provocera uppmärksammas inte överhuvudtaget.

Detta är en glad tråd och jag tycker att en beskrivning av denna tråd som Marcink gjort är så klockren;

"hej vi är judar och glada och tycker om varandra. här pratar vi (nästan) bara om roliga saker, folk som pratar om skräp kan gå någon annanstans herrå!"

Marcink

• Svar på tråden Hey Jude!
  • hot fuss

marcin terroriserar mig med dåliga skämt på msn nu så jag går o lägger mig *suckar*

natti tjejer

stolt mamma till agnes 000729 och noah 060206
  • Chaia

God morgon allesammans!

Hoppas att alla mår bra idag. Själv sitter jag och äter frukost med en stor kopp äpple-kanel-te. Mums!

Shabbat shalom!!

• ellinorsmamma

Mayasmama

Hur många portioner lagar du varje dag? Är det till ett eller flera dagisar?
    Kör du ut själv eller hur fungerar det?

Shabbat shalom till er allihopa.

• elims

Jag skymtar lite lite solljus bland molnen idag...det finns hopp!!!

• marcink

absolut. här skiner solen, det är vårvärme ute, och jag och agnes har precis varit på premiärcykeltur. hon lärde sig cykla själv typ... idag. :)

• elims

Hej allihopa, här har det varit tyst idag märker jag...

Denna shabbat kallas Shabbat Hagadol och är lite speciell, bla för att det är den sista shabbaten innan Pesach, sista shabbaten det judiska folket spenderade i fångenskap i slaveriet i Egypten och inför vilken de offrade det berömda Pesachoffret/Pesachlammet (zroa, det ben som ligger på sederfatet ) och på vilken Gud utförde stora mirakel.

Ha en underbar shabbat allihopa och njut av det fina vädret!!

• mayasmama

ellinorsmamma:
    jag serverar mellan 140-190 portioner varje dag, har ökat väldigt bara de två senaste veckorna har jag fått två nya kunder.....jätteroligt men jobbigt ..

har hjälp med utkörning nu sen i december , innan körde jag själv....och jag har ngra tjejer som jag känner sonm hoppar in och hjälper till då och då men jag har insett att man nu behöver vara två nästan varje dag....

men idag har jag inhandlat en "snabbhacksmaskin" somkommer underlätta med grönsakerna , innan har jag skurit allt för hand men nu kommer jag kunna göra det mkt snabbare...."bara " 5000kr!!!

men som sagt jag är på desperat jakt efter ngn som jag kan lita tillräckligt på att kunna driva hela stället när jag skall vara ledig.....

• tutim

Hej på er

Sitter här i ett ganska svalt israel, det har regnat en del sedan vi kom hit men idag på eftermiddagen kändes det äntligen som att det börjar bli lite varmare Satt ute och fikade på ett kafé här i närheten i jeans och långärmat, helt lagom varmt för det. Färskpressad apelsinjuice, finns det nåt bättre har inte satt igång med stora ätarmaskineriet ännu men det kommer, tro mej.

Mayasmama; synd jag inte bor närmare, hade kunnat hjälpa dej jobba obbade onsdagen före vi åkte hit på "min" restaurang och det var riktigt kul att stressa lite och göra sallader

Hoppas ni alla får/har en bra shabbat!

• ellinorsmamma

Mayasmama

Förstår att du driver ett riktigt "storkök". Hade jag bott i gtb hade jag gärna hjälpt dig men nu bor jag ju nästan 70 mil från dig så det är omöjligt.

Har Maya ringt i dag/kväll? Hur mår hon, har hon roligt med saba & safta,kusiner osv.

Tutim

Det låter härligt med färskpressad juice, sitta på café och känna den Israeliska pulsen.
    Yalla.

• mayasmama

jag pratade med maya tidigare i kväll och det var bara bra, hon berättade massa saker hon hade gjort, men efter en stund sa hon " nu vill jag åka hem till mitt riktiga hem och vara med min mamma " , men jag sa till henne att det bara regnar här och inte e nått kul och att hon kan inte åka föränn hon köpt presenter till mamma......

jag tror att det kanske e bättre om jag inte pratar me dhenne varjedag och inte över datorn för då ser hon ju mig också....tror ghon skulle sakna mig mindre...