• Monsa

Hey Jude!

Detta är en spin-off på den gamla tråden "Jude-tråden".

Här finns ett härligt gäng som skriver om allt mellan himmel och jord och här följer några exempel;

Mat-tips/recept
    Bebisar/barn, graviditeter
    Hur man håller kosher
    Företagsideér
    Hur ofta man får blommor av sin karl
    Jobb
    Lägenheter
    Resor

Ja helt enkelt allt som har med ett vardagligt liv att göra.
    Det som är gemensamt för de som är här i tråden är att alla har någon slags anknytning till Judendomen.
    Under den första Judetråden så hände det mycket grejer, det blev ett fantastiskt gäng som kan prata om vad som helst och det bästa av allt är att det föddes en liten Noah den 6/2-06
    Vi väntar med spänning på nästa bebis som beräknas komma i Juli!

För att behålla den fina stämningen här inne så går vi inte in på allt för känsliga ämnen. Dessa inlägg som kanske är till för att provocera uppmärksammas inte överhuvudtaget.

Detta är en glad tråd och jag tycker att en beskrivning av denna tråd som Marcink gjort är så klockren;

"hej vi är judar och glada och tycker om varandra. här pratar vi (nästan) bara om roliga saker, folk som pratar om skräp kan gå någon annanstans herrå!"

Marcink

• Svar på tråden Hey Jude!
  • elims

fajga

Ja det är lite lustigt

hm...judar med ursprung i tex Polen har som tradition att uttala saker på ett sätt och judar från västeuropa och Ryssland på ett annat, på yiddish brukar man kalla de polska judarna för piter jidden och de andra poter jidden eftersom det hörs på namnet vad som uttalas - piter jidden säger tex challe bilke (challebulle) medan poter jidden säger challe bulke. piter jidden säger shil (synagoga) och poter jidden säger shul. piter jiden säger kigel och poter jidden säger kugel. tex.

det är nog förklaringen till varför fin mormor alltid sa bran och min mormor kallar det brei.

• elims

piter jidden har också som tradition att söta maten lite mer än poter jidden.

så här hemma har vi ibland haft låtsatsbråk om hur vi ska ha det - jag vill ha söta challebilkes och min man vill ha osöta challebulkes! Viktigt att bråka om va!

• Chaia

elims

Klart man måste få bråka lite.

Du har väl hört historien om mannen som bodde på en öde ö.. När han fick frågan varför han byggt två olika synagogor åt sig själv på denna öde ö, så svarade han att en byggde han för att gå till och en byggde han för att INTE gå till

• bubele

Elims
    min mormor hade socker på det mesta - t o m sallad

• hot fuss

mmm här sitter jag o smaskar matze med smör o honung på.

stolt mamma till agnes 000729 och noah 060206
  • bubele

KidA
    Det har jag inte provat! Skall genast testa. Vanlig honung eller flytande?

• mayasmama

nej jag e här men går och städar och plockar lite, funderar på att gå och vila en stund, kanske ska passa på innan familjen kommer hem igen på lördag....

• Chana

Hej tjejer!
    Hur har ni det? Själv sitter jag och smälter gârdagesn middag, men gud sâ gott det var?! Jag mâste fâ frâga er är det samma traditioner i hos azkenasernas och sepharadernas peshar?
    Är det ingen som har nâgot bra recept pâ att gÖra matzosbrÖdet lite godare pâ morgonen?
    God fortsättningen!
    Kramis!

• hot fuss

fajga

vanlig honung. sååå gott.

stolt mamma till agnes 000729 och noah 060206