• Monsa

Hey Jude!

Detta är en spin-off på den gamla tråden "Jude-tråden".

Här finns ett härligt gäng som skriver om allt mellan himmel och jord och här följer några exempel;

Mat-tips/recept
    Bebisar/barn, graviditeter
    Hur man håller kosher
    Företagsideér
    Hur ofta man får blommor av sin karl
    Jobb
    Lägenheter
    Resor

Ja helt enkelt allt som har med ett vardagligt liv att göra.
    Det som är gemensamt för de som är här i tråden är att alla har någon slags anknytning till Judendomen.
    Under den första Judetråden så hände det mycket grejer, det blev ett fantastiskt gäng som kan prata om vad som helst och det bästa av allt är att det föddes en liten Noah den 6/2-06
    Vi väntar med spänning på nästa bebis som beräknas komma i Juli!

För att behålla den fina stämningen här inne så går vi inte in på allt för känsliga ämnen. Dessa inlägg som kanske är till för att provocera uppmärksammas inte överhuvudtaget.

Detta är en glad tråd och jag tycker att en beskrivning av denna tråd som Marcink gjort är så klockren;

"hej vi är judar och glada och tycker om varandra. här pratar vi (nästan) bara om roliga saker, folk som pratar om skräp kan gå någon annanstans herrå!"

Marcink

• Svar på tråden Hey Jude!
  • bubele

KidA
    Fina ni är!!!!

Elims
    när du loggar in kan du kolla din mejlbox för receptförfrågan

Mayasmama
    Klart du skall passa på att vila! Har du kollat med Maya och mannen nu då så att de har köpt presenter till dig?

Hoppas ni alla hade en bra sederkväll i går . Vet ni, det blev ingen seder alls här i går. Jag var jätteillamående av all medicin jag fått så jag bara kräktes . Nu har jag minskat lite på hostmedicinen efter att ha talat med läkaren på vårdcentralen och äter yoghurt varannan timme....så vi får ta vår seder senare, till helgen troligtvis. Jag har just beklagat mig för sambon här, känner mig totalt värdelös som i princip bara legat på soffan och varit sjuk i två veckor . Ingen bra början på det nya...vi får väl jobba på det när jag är frisk antar jag.

Gnällfajga

• Hattifnatt

Åh, jag fick min "Spice and Spirit" i dag, har suttit och bläddrat i den och hittat så mycket spännande att laga

Stackars Fajga! * tycker synd om*.

Här har maken feber ( över 39 grader) och mest legat i soffan hela dagen, men jag och barnen har haft en mysig dag tillsammans.

KidA: vilka fantastiskt fina bilder du lägger in hela tiden!
    Blir allt lite sugen på en bebis till *maken ser oroad ut*
    Noah är bara så bedårande!

Honung på matzen - intressant. Bör provas.

Nu skall jag fixa till lite ätbart till sjuklingen. Han antydde blåbärssoppa nyssens.

• bubele

Hattifnatt
    Jag provade med honung i dag, det var gott .

Nu skall jag (mer eller mindre ofrivilligt) kolla på hockey på TV med sambon

• Hattifnatt

Gefillte fisch (inspirerad av min fina nya kokbok )

Skall det alltid ätas kallt med chrein, eller finns det andra varianter?

• bubele

Hattifnatt
    Jag har bara ätit det kallt, men tycker att det är väldigt gott utan chrein också

Fajga (som inte är så hockeyintresserad och därför har tagit in datorn till vardagsrummet )

• Hattifnatt

Fajga
    Om du inte har chrein till, vad har du då, eller äter du dem bara rakt upp och ner som de är?
    *inte heller så hockeygalen*

• bubele

Hattifnatt
    Man kan alltid äta dem precis som de är - nästan lika gott med gefilte fish som godis . Nu säger sambon här att jag har en allvarlig störning. Fast det är nog bara för att han inte förstått denna rätts storhet. Och för att Frölunda spelar dåligt ikväll

• Chaia

Hej på er!

Nu är andra sederkvällen avklarad.. Det känns som om jag skulle spricka Trevligt har det varit i alla fall

Hattifnatt: Gefilte fisch är godast med chrein tycker jag, men vi brukar även servera med kokta morotsslantar och lite av buljongen från fisken. Mums!!

fajga: Din stackare! Krya på dig!

• bubele

Chaia
    Tack .Nu har vi bestämt med min vegansyster att hon skall komma hit på försenad seder på lördag. Har du några tips på vad jag kan laga till henne? Till oss blir det nog Gefilte fish (eller rättare sagt, jag får ju all ), kycklingsoppa och sen vitlöksspäckad lammfilé eller kyckling.