• Monsa

Hey Jude!

Detta är en spin-off på den gamla tråden "Jude-tråden".

Här finns ett härligt gäng som skriver om allt mellan himmel och jord och här följer några exempel;

Mat-tips/recept
    Bebisar/barn, graviditeter
    Hur man håller kosher
    Företagsideér
    Hur ofta man får blommor av sin karl
    Jobb
    Lägenheter
    Resor

Ja helt enkelt allt som har med ett vardagligt liv att göra.
    Det som är gemensamt för de som är här i tråden är att alla har någon slags anknytning till Judendomen.
    Under den första Judetråden så hände det mycket grejer, det blev ett fantastiskt gäng som kan prata om vad som helst och det bästa av allt är att det föddes en liten Noah den 6/2-06
    Vi väntar med spänning på nästa bebis som beräknas komma i Juli!

För att behålla den fina stämningen här inne så går vi inte in på allt för känsliga ämnen. Dessa inlägg som kanske är till för att provocera uppmärksammas inte överhuvudtaget.

Detta är en glad tråd och jag tycker att en beskrivning av denna tråd som Marcink gjort är så klockren;

"hej vi är judar och glada och tycker om varandra. här pratar vi (nästan) bara om roliga saker, folk som pratar om skräp kan gå någon annanstans herrå!"

Marcink

• Svar på tråden Hey Jude!
  • hot fuss

godmorgon

här är det kaffedags nu

stolt mamma till agnes 000729 och noah 060206
  • elims

Hej på er!

Nu finns det inte en smula chametz kvar här hemma!

Var nere i källaren och hämtade upp våra pesachgrejer och jag blev glatt överraskad, hade helt glömt bort att vi faktiskt har en hel del grejer - riktiga tallrikar, bestik och en massa andra köksprylar. Trodde vi skulle behöva äta på papperstallrikar i en vecka! Kändes som att packa upp en massa presenter!

• Chaia

elims

Vad skönt med riktiga tallrikar, det är betydligt trevligare än papp!

Ska strax börja med min vegetariska "gehackte". Har tänkt att göra något med aubergine och champinjoner.. Vi får se hur det blir.

• bubele

God morgon - eller snarare lunch ser jag nu
    Vilka fantastiskt fina bilder, KidA, du har verkligen lyckats fånga stämningen. Jag blev alldeles rörd... En lustig sak var att de judiska församlingarna/kosher livs i Sthlm och Gbg uppenbarligen köper sin matze och gefilte fish från olika ställen, det var helt annorlunda paket . Jag har inte tänkt på att det naturligtvis måste finnas en stor konkurrensmarknad för sådant oxå. Våra matzepaket är oranga och vita och kommer från Holland om jag inte minns fel.

Chaia
    Beklagar verkligen, det är svårt när döden kommer så nära.

Elims
    Jag funderar på om det du skrev...matzepannkakorna är sådana som min pappas moster alltid gjorde men som hon kallade pampuschkes. Det låter som om det är precis samma ingredienser! Otroligt gott är det i alla fall. Jag har köpt matzemjöl så jag kan göra . Sambon avskyr f ö gefilte fish, det måste vara fel på honom .

Nä, nu skall jag bråka med Svea om bästa liggplatsen i soffan (förstår inte varför liten katt nödvändigtvis skall lägga sig på schäslongdelen, där uppenbarligen sjuk matte skall ligga och titta på Våra bästa år )

• bubele

Elims
    Och i min engelska judiska kokbok heter de Matzo Pancakes men det är samma . I den boken är f ö gefilte fishen friterad...urk.

• elims

ja men aubergine borde ju bli geggigt och bra vet att en del gör vegetarisk gehackte på aubergine men då är det ju ägg (och nötter) i vanligtvis...

• elims

fajga

pampuschkes?! never heard of!

Det är egentligen min mans familj som har som tradition att göra chremslach, de är ungerska judar från början (bodde i ungern/tjeckoslovakien innan kriget)

Min familj har polska rötter, så vi har mest ätit matzebrai.
    Det är ju inte riktigt samma sak, men jag tycker chremslach är godare!!

• elims

varifrån kommer släkten från din pappas sida då? Det är ju förmodligen samma recept, bara olika namn

• bubele

Elims
    Lustigt, undrar hur många av våra maträtter det finns olika namn på fastän det är samma rätt . Min släkt kommer också från Polen och en gren av dem från den delen av Polen som var ryskt. Min mormor sa ju alltid matzebran istället för -brei och sen har vi det där med pampuschkes då...eller chremslach....eller matzo pancakes