• Monsa

Hey Jude!

Detta är en spin-off på den gamla tråden "Jude-tråden".

Här finns ett härligt gäng som skriver om allt mellan himmel och jord och här följer några exempel;

Mat-tips/recept
    Bebisar/barn, graviditeter
    Hur man håller kosher
    Företagsideér
    Hur ofta man får blommor av sin karl
    Jobb
    Lägenheter
    Resor

Ja helt enkelt allt som har med ett vardagligt liv att göra.
    Det som är gemensamt för de som är här i tråden är att alla har någon slags anknytning till Judendomen.
    Under den första Judetråden så hände det mycket grejer, det blev ett fantastiskt gäng som kan prata om vad som helst och det bästa av allt är att det föddes en liten Noah den 6/2-06
    Vi väntar med spänning på nästa bebis som beräknas komma i Juli!

För att behålla den fina stämningen här inne så går vi inte in på allt för känsliga ämnen. Dessa inlägg som kanske är till för att provocera uppmärksammas inte överhuvudtaget.

Detta är en glad tråd och jag tycker att en beskrivning av denna tråd som Marcink gjort är så klockren;

"hej vi är judar och glada och tycker om varandra. här pratar vi (nästan) bara om roliga saker, folk som pratar om skräp kan gå någon annanstans herrå!"

Marcink

• Svar på tråden Hey Jude!
  • En helt vanlig mamma

na, det var ju bara pro palestinier dar och jag har inte sa mkt till overs for dessa diskussioner...

Skall man kanske masa sig till spisen och tillfredsstalla min mans aldrig sinande behov av riktig foda??

• elims

Chaia

du har inte frågat men jag tänkte komma med lite tips ändå!

Vet inte vad (eller om) du gillar för typ av smycken...men det finns ett jättefint israeliskt märke som heter Michal Negrin, som har superfina smycken, för mig slutar det nästan alltid med ett besök där när vi är nere . i Tel Aviv har de två butiker: på Shenkin street och i kenyon Azrieli (Azrieli Mall). I Jerusalem finns det en butik i kenyon Malcha (Malcha Mall). Finns också på flygplatsen, både utanför och inne på taxfree (men priserna där är nog högre).

Sen, köp inte silversaker och annat i turistaffärerna på shoppinggan Ben Yehuda i J-lem. Billigare och fina saker kan ni hitta i tex Mea Shearim som inte ligger långt ifrån alls.

Inne i den judiska delen av gamla stan i Jerusalem finns en jättestor bokaffär med massvis med judiska böcker, Moriah book store heter den. En ny kokbok kanske?!

Sen finns det ett jättegott falafelställe på torget i gamla stan!

Säg till om ni vill ha tips på restauranger.

• Chaia

elims:

Tack för alla tips! Nu börjar jag fatta att vi faktiskt ska åka.. Falafelstället måste jag besöka, har gått och varit sugen på riktigt god falafel länge nu..

Du får gärna tipsa om fler resturanger. Mat blir det nog mycket av

• Kiralves

Grattis Monsa, oh vad kul...försöker oss lite smått på en tredje vi också..

• Chana

Monsa
    Ettsuperstor jättegrattis och lycka till vad kul!!!

Hej allihopa!
    Hoppas ni har haft en bra dag.Jag har haft hur mycket jobb som helstidag. Kul men det kanske var lika bra fôr jag har varit en del i israeltrâdarna förut och blivi sâ illaberörd att jag grät. Dâ tänkte jag att jag kan ju öppna en fredslig trâd dit bara fina inlägg fâr komma, men icke sa nicke det blir sâ himla fel. Förlât tjejer om jag varit med i dom trâdarna. Jag lägger ner det helt nu det funkar inte man bli ju kallad för bâde det ena och det andra.

Annars är jag sâ glad fôr nu närmar sig mitt ivf med smâ steg jag är ju snart klar med nedregleringen och det är sâ skönt.

Nej nu ska jag äta middag det blir kycklinglâr med en massa goda grönsaker och rund smâpotatis.mmmmmm ja¨g är sâ hungrig.
    Hejhej

• elims

Känner inte till jättemånga ställen i Tel Aviv, men några favoriter är
    China Lee (Hajarkon street) - supergod chinarestaurang!!
    Stamm Tish (Bograshov street) - vegetariskt
    El Gaucho (minns inte gatan) - agentinskt steak house
    Jotveta (stranpromenaden) - mjölkigt, stooora portioner
    al ha jam (stranpromenaden) - köttigt

I Jerusalem har jag en hel hög favoriter:
    Tmol Shilshom (bakgård, ingång från Nachalat Shiva street) - mjölkigt. Ser ut som man hamnat i någons vardagsrum när man kliver in.
    Café Hillel (Jaffa street & Hillel street)- café, mjölkigt
    Yo Ya (Emek refaim street) - chinamat & sushi
    El Gaucho (längst ner på nachalat shiva street)
    Beit Ticho/Ticho House - supergott!
    Burgers bar (Hillel street & emek refaim)

I Emek refaim finns det fler mysiga ställen, kommer bara inte ihåg vad alla heter.

Kommer kanske på fler om jag tänker lite, ska äta nu. återkommer!

• Chaia

Chana: Jag förstår känslan.. Man vill bara väl och så urartar allt Skönt att åtminstone ha den här tråden att vända sig till!

elims: Åh, tack för de tipsen!! Du kanske ska ge ut en resguide? Du har verkligen koll på Israel! Smaklig måltid..

• hot fuss
    grattis monsa! vad avis jag blir
    stolt mamma till agnes 000729 och noah 060206
  • bubele

GRATTIS MONSA!
    Vad spännande! Massa trådbebisar nu då

Chaia och Elims
    Jag är förresten i Sthlm den 10 maj men bara över dagen