• Monsa

Hey Jude!

Detta är en spin-off på den gamla tråden "Jude-tråden".

Här finns ett härligt gäng som skriver om allt mellan himmel och jord och här följer några exempel;

Mat-tips/recept
    Bebisar/barn, graviditeter
    Hur man håller kosher
    Företagsideér
    Hur ofta man får blommor av sin karl
    Jobb
    Lägenheter
    Resor

Ja helt enkelt allt som har med ett vardagligt liv att göra.
    Det som är gemensamt för de som är här i tråden är att alla har någon slags anknytning till Judendomen.
    Under den första Judetråden så hände det mycket grejer, det blev ett fantastiskt gäng som kan prata om vad som helst och det bästa av allt är att det föddes en liten Noah den 6/2-06
    Vi väntar med spänning på nästa bebis som beräknas komma i Juli!

För att behålla den fina stämningen här inne så går vi inte in på allt för känsliga ämnen. Dessa inlägg som kanske är till för att provocera uppmärksammas inte överhuvudtaget.

Detta är en glad tråd och jag tycker att en beskrivning av denna tråd som Marcink gjort är så klockren;

"hej vi är judar och glada och tycker om varandra. här pratar vi (nästan) bara om roliga saker, folk som pratar om skräp kan gå någon annanstans herrå!"

Marcink

• Svar på tråden Hey Jude!
  • bubele

Nyb
    Har för mig det. Men det kanske är Jona Gold-äpplen

• En helt vanlig mamma

Det later gulligare om du har ratt, tre applen hoga var en sot beskrivning

Na, nu ska jag krypa till kojs innan jag har hunnit lasa igenom alla blajjiga sidor har inne...

God natt pa er alla, och sov sa sott.

• hot fuss

kolla på min söte son. vad glad han är när han får leka med sina FLkompisar

stolt mamma till agnes 000729 och noah 060206
  • Chaia

God morgon!

Sitter nu med en kopp kaffe och försöker vakna..

elims: Du är säkert jättefin i håret! Gick du till någon frisör med bara tjejer eller? (Tänkte på det där med att täcka håret..)

kidA: Man blir alltid glad av dina söta bilder av Noah!

• Kiralves

Godmorgon allihop
    mina killar sov nästan hela natten, sista uppvaket var vid två, AAron blev ledsen av sin förkylning men ´sedan sov båda till strax efter 08:00, så jag känner mig som en människa igen. En vän kommer hit för att fira Sabbaten med oss, måste hinna städa och laga mat och baka och jag vet inte vad...har inte ens bestämt var vår gäst ska sova, gästrummet ligger bredvid skrikbebisarnas rum...kanske får hon sova på nedervåningen istället.
    nu ska jag ge killarna gröt

• Monsa

Hallå på er!

Jag kallar mig sagotant och fortfarande känner jag mig ung och allt det där du skrev NY, eftersom jag är allt annat än tant

Det var nån som frågade vad jag gör som sagotant.

Jag har emd mig tre små resväskor som jag stoppar ner gosedjur och annat i som hör ihop med böckerna och så börjar vi med att gå in genom sagoringen, en rockring klädd med glittrigt garn som jag fått "ärva" från förra sagotanten, ska dock göra en ny.

Sen så har vi samlingssång och efter det ställer vi oss upp och sprallar av oss, skakar ut hela kroppen och skakar bort alla myror så vi orkar sitta länge.

Efter det tar jag fram en väska och skakar lite och så tar jag upp en grej och så läser vi en saga som hör ihop med det. Efter sjunger vi någon sång som hör ihop med boken och så fortsätter det så där.

Om dom blir lite skruviga så sprallar vi av oss en gång till i mitten av stunden. Den varar i 45 minuter så det kan ju va rätt lång tid.

Vet inte om jag sa det innan men igår hade jag 40 barn där! Alla var superimpade av att barnen satt stilla och lyssnade, jag tycker inte det var så svårt, dom är ju helt underbara alltså och det är bara så kul!

Över till Luther, jag menar gamla Luther och det tråkiga ämnet reformation om man nu får säga så.

Vad jag har förstått så har han blivit missuppfattad på något sätt men jag hänger inte med på vilket sätt och min lärobok tar upp mer om Calvins sätt att se på människorna i den kristna tron än just Luther.

Jag ska svara på om den mörka och hopplösa människosynen man hade inom den Lutherska läran finns kvar i svenska kyrkan i dag och sen så ska jag svara på hur man bättre kan förstå det Luther sa utifrån hans samtid och bla. bla. kristendomen under medeltiden.

Jag bolir så less på att dom hänvisar till böckerna och så är det inte tillräckligt med information där alltså!

Någon som kan något om gamle Luther?

• Chaia

Åh, fy faan!! Varför kan jag inte hålla mig ifrån dessa Israel-trådar??? Nu skrivs det en massa skit som "judarna har makten i världen".. Bläää, jag mår illa..

• Hattifnatt

God morgon!

Chaia - så trist med ännu en Hata-Israel-tråd
    Man blir så ledsen...och innerligt trött.

Monsa - vilken fantastisk sagotant du är! Kan du inte komma till Munkebäcks bibliotek i Gbg ohc göra en insats
    Det låter ju som en kanonstund du har, inte undra på att det kommer 40 barn (!) och sitter som tända ljus!! *vill också gå*

KidA: vilka kanonbilder du har på Noa!Blir alltid så glad av dem! Och lite avis, vill nog egentligen ha en liten bebis till....Hedvig, sjutton månader, har nu nått till storlek 80, ingen liten bebis längre.

Vad gäller Luther den gamle: vare sig han eller Calvin var ju direkt muntergökar..."Den mörka och dystra människosynen",hade han det egentligen? Känner att jag inte vet.Var påvens människosyn på den tiden alltså betydligt ljusare och glättigare?
    Jag skall rota lite i min bokhylla - har ju ett visst påbrå från gammal prästsläkt (tungte belastad ) och älskar att ta hand om gamla böcker ingen annan vill ha vid röjning av dödsbon etc, så har således genom åren byggt upp en finfin samling teologisk litteratur.

• Kiralves

Chaia, jag vägrar ens gå in på sådana trådar..gjorde det en gång och blev bara sur