• Monsa

Hey Jude!

Detta är en spin-off på den gamla tråden "Jude-tråden".

Här finns ett härligt gäng som skriver om allt mellan himmel och jord och här följer några exempel;

Mat-tips/recept
    Bebisar/barn, graviditeter
    Hur man håller kosher
    Företagsideér
    Hur ofta man får blommor av sin karl
    Jobb
    Lägenheter
    Resor

Ja helt enkelt allt som har med ett vardagligt liv att göra.
    Det som är gemensamt för de som är här i tråden är att alla har någon slags anknytning till Judendomen.
    Under den första Judetråden så hände det mycket grejer, det blev ett fantastiskt gäng som kan prata om vad som helst och det bästa av allt är att det föddes en liten Noah den 6/2-06
    Vi väntar med spänning på nästa bebis som beräknas komma i Juli!

För att behålla den fina stämningen här inne så går vi inte in på allt för känsliga ämnen. Dessa inlägg som kanske är till för att provocera uppmärksammas inte överhuvudtaget.

Detta är en glad tråd och jag tycker att en beskrivning av denna tråd som Marcink gjort är så klockren;

"hej vi är judar och glada och tycker om varandra. här pratar vi (nästan) bara om roliga saker, folk som pratar om skräp kan gå någon annanstans herrå!"

Marcink

• Svar på tråden Hey Jude!
  • elims

Chaia

Beit Ticho är förresten ett museum (med restaurang på entréplan) så vill ni vara lite kulturella så kan ni göra två flugor på smällen där. Ligger på 9 Harav kook Street, en tvärgata in från Jaffa street.
    www.go-out.com/ticho/houseEng.html

Kom på några fler i Jerusalem:
    Rimon (4 Luntz street) - mjölk/kött
    Caffit (Emek refaim) - mjölkigt
    La Guta (18 Rivlin St., Nahlat Shivah) - kött
    Shipudei HaGefen (Agrippas Street, nära shuken) - kött
    Yosi Peking (5 Shimon Ben Shettach Street) - Kinarestaurang, kött.
    Mifgash ha'esh (23 Yirmiyahu Street) - orientaliskt, kött
    Mishkenot Shaananim (yemin moshe)
    Darna (3 Horkanus Street, nära zion square & jaffa street) - Marrokansk resturang, kött www.darna.co.il/

El Gaucho
    www.elgaucho.co.il/index_en.html

China Lee i Tel Aviv ligger mitt emot Dan Hotel på Hayarkon (gatan nere vid stranden där alla stora hotell finns), vet inte på vilket nr bara.

• bubele

Kalas hos kompis i moron, kalas för sambon lördag, utgång på kvällen, jobba söndag kväll och halva natten, träffa vänner. Känns som om jag har hela helgen uppbokad redan

• elims

faga

trodde sambon redan hade fyllt år?

• bubele

Ja, men hans familj har inte hunnit vara på samma ställe innan . Nu har vi äntligen fått ihop dem för lite mat hos oss.

• elims

faJga

najs!
    Själv har jag lovat att baka en kaka/tårta till på måndag men jag vet inte vad jag ska hitta på. Några idéer? någon?

• bubele

Elims
    Kalas är kul! Fast jag hade ju gärna låtit bli att jobba i helgen om jag bara tänkt på mig själv

Vi skall faktiskt inte bjuda på annan tårta än smörgåstårta. Till efterrätt blir det frukt i filodegsknyten och lite grädde till.

• Chaia

elims:

Ett mycket enkelt och gott tips är att baka en kladdkaka som vanligt i ugnen. Låt svalna. Gör sedan en chokladganache och bred över kakan. Låt stå svalt ett tag. Garnera eventuellt med något tjusigt.

chokladganache:
    200 g mörk choklad och 2 dl grädde (mjölkfri om man vill ha det) läggs i en kastrull. Sjud tills chokladen smält. Vispa till en tjock och blank smet.

Mums!

• elims

oooohh, låter mucho intressanto Chaia.

har inget bra recept på kladdkaka bara. någon?

• Chaia

elims:

Den här kladdkakan brukar jag göra..

225 g smör
    4,5 dl socker
    1,5 dl kakao
    3 tsk vaniljsocker
    3 ägg
    3 dl vetemjöl

1) Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret. Ta kastrullen från värmen och rör ner socker, kakao och vaniljsocker. Rör ner ett ägg i taget och till sist mjölet.

2) Häll smeten i en smord och bröad form.

3) Grädda i nedre delen av ugnen ca 20 minuter. Låt kakan svalna och stå i kylen minst en timme.

Lycka till!