• Monsa

Hey Jude!

Detta är en spin-off på den gamla tråden "Jude-tråden".

Här finns ett härligt gäng som skriver om allt mellan himmel och jord och här följer några exempel;

Mat-tips/recept
    Bebisar/barn, graviditeter
    Hur man håller kosher
    Företagsideér
    Hur ofta man får blommor av sin karl
    Jobb
    Lägenheter
    Resor

Ja helt enkelt allt som har med ett vardagligt liv att göra.
    Det som är gemensamt för de som är här i tråden är att alla har någon slags anknytning till Judendomen.
    Under den första Judetråden så hände det mycket grejer, det blev ett fantastiskt gäng som kan prata om vad som helst och det bästa av allt är att det föddes en liten Noah den 6/2-06
    Vi väntar med spänning på nästa bebis som beräknas komma i Juli!

För att behålla den fina stämningen här inne så går vi inte in på allt för känsliga ämnen. Dessa inlägg som kanske är till för att provocera uppmärksammas inte överhuvudtaget.

Detta är en glad tråd och jag tycker att en beskrivning av denna tråd som Marcink gjort är så klockren;

"hej vi är judar och glada och tycker om varandra. här pratar vi (nästan) bara om roliga saker, folk som pratar om skräp kan gå någon annanstans herrå!"

Marcink

• Svar på tråden Hey Jude!
  • mayasmama

jag vill att denna dottern får ett namn från varje släkt precis som maya som har namn efter min mormor och nadavs farmor nu vill jag ta nadavs momrmors mammas namn och ett från min släkt, inte bestämt, jag tycker det e en fin tradition och när jag förklarade för släkten att i israel att det e ett sätt att känna tillhörighet och hedra de släktingar som inte längre finns så höll de med om att det e en fin tradition...

• Kiralves

Måste säga att Ella är ett jättesött namn, det var med på min namnlista, men det blev ju inga flickor

• bubele

Visst är det väl så att man enligt judisk tradition inte får ge sina barn namn efter levande släktingar? Eller har jag hittat på det?

Apropå andranamn hörde jag av en israelisk tjej att andranamn är något man där ger någon som är väldigt sjuk eller nära döden, stämmer det? I så fall skulle det ju kunna förklara varför de inte förstår vår tradition med flera namn. Å andra sidan har väl de flesta svenskfödda judar också flera namn? Jag har tre . Plus mitt hebreiska då, men det står inte med i folkbokföringen - är det så för er andra också? Annars skall jag genast ringa mamman och fråga varför .

Nu skall vi ut i solen och shoppa födelsedagspresent

• En helt vanlig mamma

Ja, Min man har bara ett namn och forstr inte tjusningen med alltfor langa namn...Vilket jag har borjat forsta nu da jag kan vara inford under 4 mojliga namn, skapar problem nar man ska hitta sin bokning elelr liknande...

Vi sitter nu pa var grasmatta och solar, Mmmm sa skont...Ska grilla ikvall, som vanligt numer

Beroende pa vadret nasta helg kan vi val ha tva alt. En restaurang och en take away restaurang och en stor filt...Ska bli trevligt att traffas, och alla ni i norrland ar ocksa varmt valkomna ned och JA!! ta med palt

Maste ga o kopa mat, men P ar sa forbaskat lat...jag ar hungrig och kinkig....

• En helt vanlig mamma

Forresten, visst borar vi narma oss 3manadersgransen for traden snart?? vad blir nasta namn??

• Hattifnatt

Oj, visst har du rätt Nyb, tiden rinner ut!
    Hög tid att skaffa en ny tråd!

Nästa söndag : eftersom det är mitt på dagen vi pratar om (?) kanske det får bli väderberoende, ute om fint, inne om sämre?
    *Hattifnatt som tömmer kompost i dag*

• ringblomma

faijga

Ashkenaziska judar namneger inte barn efter levande släktingar och inte släktingar som dött ung i någon sjukdom. Om man ger ett barn barn samma namn som någon i släkten kan det betyda att barnet får en del av dess själ eller något sånt

Hos Sefarder är det dock tvärtom nästan, det är respektfullt om barnbarnet heter samma som farfar eller morfar.
    eller farmor och mormor

• bubele

Ringblomma
    Precis, därför jag inte kan ge mina ev barn namn efter levande släktingar. Det med andranamnet då, någon som vet det? Om inte annat är vårt levande uppslagsverk Elims väl tillbaka ikväll

Måste man byta namn på tråden för att man startar en ny?

• Hattifnatt

Intressant dett amed namngiving! Är det någon i tråden, förutom Chanas man,som är sefardisk?

Vi har f ö alla tre namn i min familj, utom min ena moster som har två, vilket hon ofta återkommer till så fort namn diskuteras, hon känner sig oerhört förfördelad

Ni som också har hebreiska namn, som Fajga, använder ni det någonsin? Männen använder väl sitt när de kallas för att läsa Torah (eller har jag fått det om bakfoten?), men kvinnorna?

• En helt vanlig mamma

Mmm, vilket vader Sitter fortfarande i solen och gassar och njuter...