• Monsa

Hey Jude!

Detta är en spin-off på den gamla tråden "Jude-tråden".

Här finns ett härligt gäng som skriver om allt mellan himmel och jord och här följer några exempel;

Mat-tips/recept
    Bebisar/barn, graviditeter
    Hur man håller kosher
    Företagsideér
    Hur ofta man får blommor av sin karl
    Jobb
    Lägenheter
    Resor

Ja helt enkelt allt som har med ett vardagligt liv att göra.
    Det som är gemensamt för de som är här i tråden är att alla har någon slags anknytning till Judendomen.
    Under den första Judetråden så hände det mycket grejer, det blev ett fantastiskt gäng som kan prata om vad som helst och det bästa av allt är att det föddes en liten Noah den 6/2-06
    Vi väntar med spänning på nästa bebis som beräknas komma i Juli!

För att behålla den fina stämningen här inne så går vi inte in på allt för känsliga ämnen. Dessa inlägg som kanske är till för att provocera uppmärksammas inte överhuvudtaget.

Detta är en glad tråd och jag tycker att en beskrivning av denna tråd som Marcink gjort är så klockren;

"hej vi är judar och glada och tycker om varandra. här pratar vi (nästan) bara om roliga saker, folk som pratar om skräp kan gå någon annanstans herrå!"

Marcink

• Svar på tråden Hey Jude!
  • bubele

Chaia
    Ja visst är det alltid så? Man kan inte åka till Ikea och bara titta! Jag skulle behöva tusen saker....sitter ju i en lägenhet som bara känns så halvfärdig eftersom vi flyttade in bara ett par veckor innan vi separerade. Så oavsett hur det blir, om det är denna lägenheten eller om jag skall ha en själv så kommer Ikeabesök vara på sin plats om någon månad eller så .

Jag har precis beställt matze, crackers och matzemjöl till pesach

• elims

Chaia

Ja, har tänkt det iallafall. Funderar också på att göra en "Sötpotatisgryta med russin och saffran" men har inte riktigt bestämt mig än...
    Recepten kommer från en kokbok som vi gav till min mans bror i present för ett tag sedan. Om jag inte minns helt galet var det den här:
    www.bokus.com/b/9151844117.html

• Chaia

Ja, man kan inte åka till IKEA för att bara titta! Tur för mig och elims att vi tog bussen, annars hade vi nog kommit hem med hur mycket som helst

• Chaia

elims

Aha, smart att ge bort en kokbok och sedan lägga vantarna på den själv

Russin har varit ett litet (löjligt??) huvudbry för mig.. Produkter av druvskal och druvjuice måste ha kosherstämpel, men inte färska druvor och russin? Stämmer det?

• elims

Chaia
    ja, det stämmer.

fajga
    wow har du redan köpt matze? Var beställer du ifrån?

• bubele

Elims
    Jag har beställt, inte köpt, den kommer inte förrän om några veckor. Här i Göteborg beställer man via församlingsbladet och sen kommer det till Kosher Livs som då har extra "matzeöppet" under någon vecka innan pesach. De har inte så stort annat sortiment, tyvärr. Mest frysta varor vill jag minnas. Och gefilte fish som jag köpt någon gång då jag varit för lat för att göra själv

• elims

fajga
    Vad praktiskt det låter. I Sthlm får man nästan slåss om den matze som finns. De har också en "matzedag" här då alla kommer och ska köpa. Sen tar det i princip slut rätt fort efter det så man kan inte komma veckan innan pesach och tro att det ska finnas kvar något... hemskt va, att alla inte ska kunna få tag på matze till pesach?!

• Chaia

elims

Oj, är det så att det tar slut alltså??

Jag har varit med svärmor ett par gånger och handlat matze (på den där speciella dagen)och det har ju varit mycket folk och så, men inte trodde jag att det tar slut?? Låter ju inte så bra..

I år ska jag göra en räd och kolla utbudet inför pesach ordentligt Om ni vill ha något får ni allt komma innan mig

• elims

Om man är ute i god tid ska det väl inte vara några problem antar jag, men det är verkligen en chansning att komma i sista sekunden. Vet vissa år då det tagit slut.
    Då verkar systemet de har i Göteborg bättre, att man får beställa i förväg så man vet att man får.
    Fast, vad händer med de som missar att beställa/inte vet att man måste beställa...?!

• Chaia

Man kanske skulle ha något mellanting? Låta folk beställa, men även ta in en del i affären? Trist om man kommer där och ska handla sin matze och så är den slut

Svar på tråden Hey Jude!