• Monsa

Hey Jude!

Detta är en spin-off på den gamla tråden "Jude-tråden".

Här finns ett härligt gäng som skriver om allt mellan himmel och jord och här följer några exempel;

Mat-tips/recept
    Bebisar/barn, graviditeter
    Hur man håller kosher
    Företagsideér
    Hur ofta man får blommor av sin karl
    Jobb
    Lägenheter
    Resor

Ja helt enkelt allt som har med ett vardagligt liv att göra.
    Det som är gemensamt för de som är här i tråden är att alla har någon slags anknytning till Judendomen.
    Under den första Judetråden så hände det mycket grejer, det blev ett fantastiskt gäng som kan prata om vad som helst och det bästa av allt är att det föddes en liten Noah den 6/2-06
    Vi väntar med spänning på nästa bebis som beräknas komma i Juli!

För att behålla den fina stämningen här inne så går vi inte in på allt för känsliga ämnen. Dessa inlägg som kanske är till för att provocera uppmärksammas inte överhuvudtaget.

Detta är en glad tråd och jag tycker att en beskrivning av denna tråd som Marcink gjort är så klockren;

"hej vi är judar och glada och tycker om varandra. här pratar vi (nästan) bara om roliga saker, folk som pratar om skräp kan gå någon annanstans herrå!"

Marcink

• Svar på tråden Hey Jude!
  • Chaia

en solstol med hummus och ice coffe.. låter underbart

ja, det blir en del matsnack här, men vad vore livet utan mat?

• elims

Chaia

förresten, den där morotssalladen jag talade om idag...den skulle visst inte ha apelsin i sig (apelsinen skulle visst vara med i en annan sallad jag förmodligen tänker göra...)
    vill du ha receptet ändå?

• Chaia

elims

Jag tar gärna receptet! Ny inspiration är alltid lika välkommet

• bubele

Hej på er! Oj vad ni hinner skriva på ett par timmar bara . Förresten har jag och Hattifnatt kommit på att vi känner varandra. Hon och jag och exsambon har läst hebreiska tillsammans i två omgångar .

Blev det något mer än ramar på Ikea? Vill oxå åka nuuuuu

• bubele

...eller kanske hellre vid en tidpunkt på dygnet då de faktiskt har öppet

• elims

Hoppas de blir bra, det låter väldigt gott iallafall...

Varm morotssallad med mango och pistachnötter
    4 port

500 g morötter
    1 schalottenlök (kommer ta silverlök)
    2 vitlöksklyftor
    1 mango
    2-3 msk pistaschnötter
    olivolja
    1 msk färskriven ingefära
    1 1/2 msk citronsaft
    2 msk hackad koriander
    salt

Skala och slanta morötterna. Hacka löken och vitlöken. Skala och tärna mangon. Rosta nötterna och grovhacka dem. Fräs morötter lök och vitlök i oljan tills löken är genomskinlig och morötterna nätt och jämt mjuka. Blanda i ingefära, citronsaft och mango, låt allt bli varmt. Smaka av med salt och strö över koriander och nötter innan servering.

Grönsallad med aprikos och apelsin
    4 port
    150 g sallad, blandade sorter
    6 torkade aprikoser
    2 apelsiner
    3 msk solroskärnor
    ca 1 dl hackad bladpersilja
    ca 1/2 dl hackad koriander
    ca 1/2 dl hackad mynta
    dressing: 3 msk olivolja, saften från apelsinerna, 1/2 tsk malen spiskummin, 2 krm harissa, salt.

Skölj salladen och låt torka. Strimla bladen eventuellt. Blötlägg aprikoserna 15 minuter i hett vatten. Låt rinna av och strimla. Skala apelsinerna och skär bort de vita hinnorna. Skär frukten i klyftor, spara saften! Rosta solroskärnorna. Blanda ihop dressingen. Blanda salladsblad och örter på ett stort fat. Ringla över det mesta av dressingen strax innan serveringen, blanda försiktigt. Strö över aprikoser och apelsin. Ringla över resterande dressing, toppa med solroskärnorna.

• elims

fajga
    japp inte bara ramar, utan en massa andra livsnödvändiga saker från ikea blev det också!

• Chaia

fajga

Men vad roligt att ni känner varandra! Ibland är världen bra liten

Jag känner mig riktigt nöjd med IKEA-besöket. Jag har länge behövt några nätta vattenglas att duka med bredvid vinglasen till shabbat och festligare tilfällen. Detta hittade jag faktiskt. En del annat smått och gott blev det ju naturligtvis också (ljus och sådant man "måste" köpa på IKEA ).

• Chaia

elims

Tusen tack för recepten! Det låter verkligen gott Ska du göra någon av dessa till shabbat?

Svar på tråden Hey Jude!