• Monsa

Hey Jude!

Detta är en spin-off på den gamla tråden "Jude-tråden".

Här finns ett härligt gäng som skriver om allt mellan himmel och jord och här följer några exempel;

Mat-tips/recept
    Bebisar/barn, graviditeter
    Hur man håller kosher
    Företagsideér
    Hur ofta man får blommor av sin karl
    Jobb
    Lägenheter
    Resor

Ja helt enkelt allt som har med ett vardagligt liv att göra.
    Det som är gemensamt för de som är här i tråden är att alla har någon slags anknytning till Judendomen.
    Under den första Judetråden så hände det mycket grejer, det blev ett fantastiskt gäng som kan prata om vad som helst och det bästa av allt är att det föddes en liten Noah den 6/2-06
    Vi väntar med spänning på nästa bebis som beräknas komma i Juli!

För att behålla den fina stämningen här inne så går vi inte in på allt för känsliga ämnen. Dessa inlägg som kanske är till för att provocera uppmärksammas inte överhuvudtaget.

Detta är en glad tråd och jag tycker att en beskrivning av denna tråd som Marcink gjort är så klockren;

"hej vi är judar och glada och tycker om varandra. här pratar vi (nästan) bara om roliga saker, folk som pratar om skräp kan gå någon annanstans herrå!"

Marcink

• Svar på tråden Hey Jude!
  • bubele

Exsambon i telefon här hälsar att det enda han kommer ihåg från kursen är
    Ani shote mitz eshkoliot ba boker

• elims

fajga

åh, jag älskar mitz eshkoliot! både morgon och kväll!

• marcink

jag köpte blommor idag förresten. borde itne jag få plus-judepoäng nu?

• elims

chaia

ja det får nog bli så med björnbären.

fre kväll:
    Grönsakssoppa mit krepelach och shilgelach (minilokshen)
    till challen: gehakte leber, hummus och kall grönsaksröra (typ ratatouille)

Kefta, ris med russin och tranbär, varm morotssallad med mango och pistasch, grönsallad med aprikos och apelsin.

Glass och varma bär

lör lunch:
    Pålägg, saltgurka, gehakte, ratatouille och hummus

Köttfärsbiffar och potatis, grönsallad, tomat och löksallad

Fruktsallad

• bubele

marcink:
    Absolut!!!!

Nu läggdags....eller i a f krypa till kojs och läsa något. Laila tov!

• Hattifnatt

Fajga: jag kan faktiskt i andanom höra honom säga just det En hederlig flashback

Själv skrev jag just ett längre inlägg här i tråden, som plötsligt bara försvann och jag loggades ut
    Men jag ger mig inte!

Elims: hur verkar den marockanska kokboken, lagade du ur den? Jag kikade på den på Bokus, den såg ju spännande ut!

• bubele

Hattifnatt:
    Haha...ja, han var rätt duktig utan att ha haft någon kontakt med eller anknytning till hebreiska tidigare, jag var imponerad. Han pratade f ö även om mitz taposim, yayin och mayim under telefonsamtalet här. Den hebreiska som fastnat handlade om drycker helt enkelt

• elims

marcink:

Hattifnatt: Jag har den inte själv, utan det är min mans bror som äger den och jag skrev bara av några av recepten när vi var uppe hos honom sist. Funderar dock på att köpa den nu när det är bokrea och allt!

Svar på tråden Hey Jude!