• Monsa

Hey Jude!

Detta är en spin-off på den gamla tråden "Jude-tråden".

Här finns ett härligt gäng som skriver om allt mellan himmel och jord och här följer några exempel;

Mat-tips/recept
    Bebisar/barn, graviditeter
    Hur man håller kosher
    Företagsideér
    Hur ofta man får blommor av sin karl
    Jobb
    Lägenheter
    Resor

Ja helt enkelt allt som har med ett vardagligt liv att göra.
    Det som är gemensamt för de som är här i tråden är att alla har någon slags anknytning till Judendomen.
    Under den första Judetråden så hände det mycket grejer, det blev ett fantastiskt gäng som kan prata om vad som helst och det bästa av allt är att det föddes en liten Noah den 6/2-06
    Vi väntar med spänning på nästa bebis som beräknas komma i Juli!

För att behålla den fina stämningen här inne så går vi inte in på allt för känsliga ämnen. Dessa inlägg som kanske är till för att provocera uppmärksammas inte överhuvudtaget.

Detta är en glad tråd och jag tycker att en beskrivning av denna tråd som Marcink gjort är så klockren;

"hej vi är judar och glada och tycker om varandra. här pratar vi (nästan) bara om roliga saker, folk som pratar om skräp kan gå någon annanstans herrå!"

Marcink

• Svar på tråden Hey Jude!
  • elims

ja visst och det händer ju säkert att folk köper upp sig på mer än vad de egentligen behöver bara för att inte riskera att behöva gå utan...och så får inte alla tag på det bara därför
    Här hemma under pesachveckan går det iallfall inte åt mer än ett stort paket, eftersom vi äter våra sedermåltider hos våra familjer och ingen av oss är sådär superförtjust i matze

• Chaia

Ja, ett stort paket brukar räcka här också. Ibland har det funnits chokladmatze och sånt också, men det verkar variera? Ibland har vi köpt några kakor också.. åsså matzemjöl förstås

• Chaia

Är det någon gång du tycker matzemjöl fungerar bättre än vanligt mjöl, eller hur använder du det?

• Chaia

he he... här sitter två nattugglor och pratar vaddå?? jo, mat förstås

• elims

Ja, använder det i färs tex. eller när jag gör ägglokshen.
    det är inte alltid jag har kosher ströbröd hemma så då tar jag matzemjöl.

Såg förresten i kosherlistan att något som heter "Bonesto" är kosher. Är det något du brukar köpa?

• elims

på tal om mat och nattugglor... egentligen borde jag ju gå och lägga mig nu om jag ska orka fixa ihop en massa krepelach imorgon förmiddag!
    Oxlevern är tinad iallafall, ser lite läskig ut...

• Chaia

Jag är faktiskt på spaning efter bonestos sojaprodukter.. de ska vara bra (de är tydligen leverantör till bl.a. Nobelfesten). Undrar om jag inte sett dem i hälsokosten antingen på Odengatan (Örtagubben) eller på Götgatan (Gryningen). Ska kolla upp det

www.bonesto.se/soyfood.asp

• Chaia

Ja, det är väl kanske dags att gå och lägga sig.. Att det ska vara så svårt?

Svar på tråden Hey Jude!