• Monsa

Hey Jude!

Detta är en spin-off på den gamla tråden "Jude-tråden".

Här finns ett härligt gäng som skriver om allt mellan himmel och jord och här följer några exempel;

Mat-tips/recept
    Bebisar/barn, graviditeter
    Hur man håller kosher
    Företagsideér
    Hur ofta man får blommor av sin karl
    Jobb
    Lägenheter
    Resor

Ja helt enkelt allt som har med ett vardagligt liv att göra.
    Det som är gemensamt för de som är här i tråden är att alla har någon slags anknytning till Judendomen.
    Under den första Judetråden så hände det mycket grejer, det blev ett fantastiskt gäng som kan prata om vad som helst och det bästa av allt är att det föddes en liten Noah den 6/2-06
    Vi väntar med spänning på nästa bebis som beräknas komma i Juli!

För att behålla den fina stämningen här inne så går vi inte in på allt för känsliga ämnen. Dessa inlägg som kanske är till för att provocera uppmärksammas inte överhuvudtaget.

Detta är en glad tråd och jag tycker att en beskrivning av denna tråd som Marcink gjort är så klockren;

"hej vi är judar och glada och tycker om varandra. här pratar vi (nästan) bara om roliga saker, folk som pratar om skräp kan gå någon annanstans herrå!"

Marcink

• Svar på tråden Hey Jude!
  • elims

Du får gärna säga till om du hittar dem, det kunde vara kul med några nya sojaprodukter. Och så bra för er också eftersom ni inte kan köpa quorn!

• elims

suck, vad hände med mitt "jag ska gå och lägga mig innan midnatt varje dag den här veckan"...?!!!!

• Hattifnatt

God morgon!
    (ni nattugglor sover väl fortfarande?)

Jo, det var lite lustigt att Fajga och jag känner varandra sedan tidigare. Tog ju ett tag innan vi klurade ut det, men man har ju en röst även på internet och det var något där som lät allt mer bekant...

Vi läste ivrit tillsammans, jag har sedan också läst Bibelhebreiska vid universitetet här i Gbg. De har en jättebra grundkurs, som man kan läsa på kvartfart dessutom, IT baserad, med bara en obligatorisk träff per termin, och som ger en mycket god grund för oss som inte har så mycket kunskaper om VARFÖR det heter som det gör i många sammanhang. Bara det här med när man skall punktera konsonanter och inte t ex, och vokalförändringar i olika verbböjningar...Jag har tagit 15 poäng, och hoppas ta de sista fem nu i vår, men det är ju en hobbyverksamhet och det hinns helt enkelt inte alltid med.

Jag har också beställt matze, ett paket - jag ringde t o m ett par dagar efter sista beställningsdagen men eftersom min beställnng var så modest var det inget problem. Jag firar ju inte pesach, men tycket matze är gott, och brukar laga en hel del recept ur den svenska judiska kokboken i samband med att det är pesach ( annars också, men då brukar vi äta oss igenom matzerecepten )
    Jag tror de skulle hämtas runt 5 april.

Den marockanska kokboken verkade inte dum! Tror jag skall slå till
    I dag tänkte jag vi skulle ha couscous med fiskbullar och grönsaker, var det inte här i denna tråden jag läste om det för ett antal sidor sedan?!

Ha en bra dag, nu skall jag diska frukostdisken!

• elims

God morgon!

Vad roligt Hattifnatt att ni känner varandra sedan innan, världen är allt bra liten.
    Så man kan läsa hebreiska i Göteborg, fick för mig att det bara gick att göra det i Uppsala (och möjligtvis Lund). Kul!

Ska försöka både plugga, laga all shabbesmat, hälsa på mormor och köpa en present idag...vi får se hur det går

• Chaia

God morgon på er!

Kul att kunna läsa hebreiska på universitetet Hattifnatt! Det skulle jag också vilja göra..

elims

Låter som om du har en stressig dag. Är det någon som fyller år eftersom du ska köpa present?

• Chaia

he he.. nu sitter jag och dricker "te nana" Smakar underbart gott faktiskt, över all förväntan!

• elims

Jasså du sitter här igen precis som jag Chaia...

Svar på tråden Hey Jude!