• Madmoiselle

Bojkottar du något varumärke?

Bojkott av varumärken är en av de största sakerna man kan göra för att förändra ett varumärke eller visa på missnöje. Bojkottar du någonting och isåfall vad och varför?

Själv bojkottar jag Barilla efter kommentarerna om homosexualitet.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Bojkottar du något varumärke?
  • puss
    Anonym (asdjka) skrev 2014-03-16 11:45:40 följande:
    Det är än mer fånigt att kräva att  fattiga ska bli vegetarianer om de inte har råd att välja "rätt". Eller att man alltid tolkar diskussioner där fattigdom nämns som att de görs till offer, det är bara ett sätt att negligera för att slippa diskutera.

Diskussionen uppstod vid frågan varför folk kan vara så totala idioter som väljer danskt kött när det finns svenskt. Det handlar således inte om att göra någon till offer utan att man måste se verkligheten som den är utanför sin egen verklighet.

ingen här har iaf krävt att folk ska bli vegetarianer, det måste vara nån i ditt privata umgänge.
    *puss puss puss puss*
  • puss
    Anonym (asdjka) skrev 2014-03-16 12:09:18 följande:
    Det har inte slagit dig att det som inte nämns inte nödvändigtvis inte existerar?

har man inte det kan man ändå stå fast vid sin moral. annars är den ju knappast värd ett skit.
    *puss puss puss puss*
  • Anonym (asdjka)
    puss skrev 2014-03-16 12:19:31 följande:

primärt måste folk sluta köpa dåligt kött.
    Det tror jag att alla är överens om. Det är värre med förståelsen varför det finns de som inte har råd med annat.
  • Anonym (asdjka)
    puss skrev 2014-03-16 12:20:22 följande:

ingen här har iaf krävt att folk ska bli vegetarianer, det måste vara nån i ditt privata umgänge.
    Att vräka ur sig att de kan sluta äta kött är i praktiken samma sak.
  • puss
    Anonym (asdjka) skrev 2014-03-16 12:23:12 följande:
    Det tror jag att alla är överens om. Det är värre med förståelsen varför det finns de som inte har råd med annat.

jaha, nåja, det finns väl inte så mycket att säga om det. man får rätta mun och hålla på sina principer. that´s  life.
    *puss puss puss puss*
  • puss
    Anonym (asdjka) skrev 2014-03-16 12:23:51 följande:
    Att vräka ur sig att de kan sluta äta kött är i praktiken samma sak.

vet inte vem som sagt det.
    *puss puss puss puss*
  • Anonym (RightSaidFred)
    Anonym (asdjka) skrev 2014-03-16 11:08:36 följande:
    Allt det här bygger på att man har en buffert så att det är möjligt att handla all den där köttfärsen, kålrötterna och allt vad det nu är. Du har bufferten eftersom du tar det som exempel men läser du i tidningar och på forum så borde du vara medveten om att det är långt ifrån alla som har de förutsättningarna.
    Dessutom kräver det en hyfsat tillgång till affärer och ett varierat utbud. Alla bor inte i storstäder med det utbud det för med sig.  Förutom då att du förutsätter att alla har den summan till mat. Om det vore så så skulle varken hjälp som Matkassen eller Saris änglar existera. 

Att sitta och räkna ut exempel på det här sättet blir bara patetiskt därför att det bygger på teorier snarare än faktum för drabbad individ.

Det jag har poängterat är att alla inte har råd med bra mat och att man inte kan utgå från sig själv när man hävdar vad ANDRA har råd med.
    Offtopic men ändå: Vadå bygger på att man har en buffert att handla färsen för? Det gör man ju naturligtvis när bidraget betalas ut?
  • Anonym (asdjka)
    puss skrev 2014-03-16 12:24:55 följande:

vet inte vem som sagt det.
    Jag minns inte men det finns i tråden. Jag ids inte söka och spela roll liksom. Oförståelsen är återkommande.
    Anonym (RightSaidFred) skrev 2014-03-16 12:25:03 följande:
    Offtopic men ändå: Vadå bygger på att man har en buffert att handla färsen för? Det gör man ju naturligtvis när bidraget betalas ut?

Bidraget eller lönen kanske ska räcka till mycket annat.
    Det är den här inställningen Mandel pratar om, att man tror att alla som har det kärvt genast shoppar upp pengarna utan någon som helst framförhållning. Fattigdom kräver väldigt mycket planering och framförhållning för att ens kunna hålla näsan ovanför vattenytan. 

Nej govänner. Nu ska jag ut i solen men fortsätt ni att diskutera. Tack för att den varit givande  och saklig utan en massa påhopp som är så vanligt på familjeliv. Hjärta

• Mandel
    Anonym (RightSaidFred) skrev 2014-03-16 12:25:03 följande:
    Nej, man har använt pengarna till annat, men ingen vill berätta vad detta annat är för att andra ska få inblick och förståelse för varför man inte har matpengar till just maten som man får pengar till.
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Scarlet 0007

Jag har inte läst hela tråden. Men om man har råd med dåligt kött så har man väl råd till bra kött? Inte lika ofta, bara. Istället för att äta dåligt kött ofta så kan man äta bra kött sällan. Och vegetarisk mat resterande dagar. Man måste inte bli vegetarian på heltid. Och man är inte vegetarian bara för att man äter vegetarisk kost, om man även äter kött. Det går i vilket fall inte att hävda att man inte kan välja bra kött, om man vill.

Svar på tråden Bojkottar du något varumärke?